Ruokapäiväkirjat ovat toistuva toive aina, kun kyselen postaustoiveita. Niitä toivottiin nytkin, joten täältä pesee!

En pahemmin kiinnitä huomiota syömisiini, joten ruokapäiväkirjan pitäminen on aina jotenkin silmiä avaavaa. En noudata mitään ruokavaliota, vaan syön tosi tavallisesti - toki yritän syödä perusterveellistä ruokaa. Koetan syödä tarpeeksi kasviksia ja hedelmiä sekä saada riittävästi proteiinia, ja nämä ovat oikeastaan ainoat ohjenuorani mitä ruokailuihini tulee. Herkut ja ruokaviinit pyrin säästämään viikonloppuun, mutta nautin näistä kyllä arkisinkin, jos olen vaikkapa ulkona syömässä.

Pyrin tekemään itse ruokaa mahdollisimman paljon, mutta ruokaa tulee myös tilattua ja ulkona syötyä pari kertaa viikkoon. Tykkään kokkailusta, ja etenkin viikonloppuisin on ihanaa laittaa ruokaa ajan kanssa. Arkisin kokkailen joka ilta jotain pientä lämmintä ruokaa.

Ruokapäiväkirjaa pitäessäni huomioni kiinnittyi siihen, että syön suuria annoksia ja että ruokavälini ovat pitkiä. Tällainen ruokailutaktiikka sopii minulle, vaikka kai nykyisin suositellaankin, että pitäisi syödä mieluummin pieniä annoksia tiheästi. Usein työpäiväni on niin tiiviitä, etten ehdi huomaamaan nälkää ennen kuin onkin jo lounaan aika. Huomasin myös, että ruokarytmini on hieman etelä-eurooppalainen siinä mielessä, että tykkään syödä illallisen aika myöhään, yleensä 19.30-20.30 välillä.

Klo 7.00, aamupala: Tuorepuuro rahkaan ja turkkilaiseen jugurttiin, mustikoita ja hunajaa. Juomana 0,5 litraa (sic!) kahvia ja lasi omenamehua.

Teen joka ilta valmiiksi jääkaappiin odottamaan tuorepuuron, jonka sitten vaan aamulla nappaan kaapista. Nopeuttaa aamutoimia kummasti!

Klo 12.00, lounas: Korealainen lounassalaatti, tomaatti-mozzarella -sämpylä ja smoothie. Pari kuppia kahvia maidolla. Kolme suklaa-konvehtia.

Meillä ei ole työpaikkaruokalaa, joten joudun tuomaan eväät tai hakemaan ruokaa läheisistä lounasravintoloista. Tarvitsen tuhdin lounaan, ja tällä kertaa minulla kävi tuuri, sillä pääsin kokeilemaan R-kioskin uusia lounastuotteita. Jälkkäriksi kähvelsin kahvipöydästä suklaakonvehteja, vaikka olin aika ähkyssä Ärrän eväistä.

Klo 17.00, välipala: Kaksi paahtoleipää juustolla ja kurkulla, lasi omenamehua, jugurtti.

Töistä kotiin päästyäni syön välipalan, joka on usein joko turkkilaista jugurttia, mysliä ja banaani tai sitten leipä+jugurtti-kombo.

Klo 18-19.30 treeni: 60min juoksua + core 30min

Klo 20.30: Iso annoskatkarapupastaa. Kaksi lasia Pepsi maxia.

Syön aina treenin jälkeen päivän toisen lämpimän ruuan, jonka tuhtius riippuu treenin intensiteetistä. Kovan treenin päivinä pyrin syömään runsaammin, mutta lepopäivinä saattaa riittää esimerkiksi ruokaisa salaatti patongilla. Jos ruokailu venyy näinkin myöhään, en syö iltapalaa, mutta jos taas syön dinnerin aiemmin, saatan syödä iltapalaksi esimerkiksi muroja.

Näin tavallisista ruokaluista tuskin kukaan inspiroituu, toisin kuin terveysblogien ihanista smoothie- ja salaattikuvista, heh. Tämä oli kuitenkin rehellinen ja tosi tyypillinen kuvaus mun arkiruuista - mä olen tällainen ihan tavallinen perusruuan syöjä. :)

Kommentit (6)

o_O

Tälläiset postaukset päivän ruuista on just parhaita, todellisia eikä just niitä terveyssmoothieita. Näistä myös keksii itselle aina välillä vaihtelua esim. omaan perinteiseen aamupalasmoothieen ja voi koklata välillä vaikkapa tuota tuorepuuroa. Tälläsiä postauksia lisää! :)

Tarja L.

Onpa ihanaa nähdä, kun urheileva ja hyväkuntoinen nuori nainen syö ns. ihan tavallista ruokaa! Tuollaisesta tykkään itsekin :) Perheenäitinä minulla ei voimavarat riittäisi hifistellä itse jollakin ruokavaliolla ja kokata samaan aikaan lapsille terveellistä perusruokaa, joten olen ajatellut, että se terveellinen perusruoka passaa oikein hyvin myös itselle - siinähän ne taikasanat just onkin "terveellinen perusruoka" :D

Ihanan näköistä tuo katkarapu-pasta! Insiroiduin, vaikka sitä epäilitkin :)

Blogisi on ihana: maalaisjärkeä ja tavallista arkea! Tykkään! 

Rentouttavaa viikonloppua! (ja onnea gradun palauttamisesta! Olen blogiasi lukenut jo vuosia, mutta tullut kovin huonoksi kommentoijaksi...)

-E

Moikka! Juuri tämän tyyppistä postausta toivoinkin! Eli milloin ja mitä syöt kun treenaat paljon, ja kiva kun esittelit juuri tätä ”perussyömistä” eikä mitään hifistelyä! Kiitos ja ihanaa syksyn jatkoa! :)

Hanna83

Juuri tuollaista tervehenkistä ruokapostausta nykyään kaivataan. Liikaakin ovat blogit täynnä diettejä yms. Terveellinen suhtautuminen ruokaan ja syömiseen on monelta nykyään kadoksissa.

-mariela

Tää postaus on tän blogin suola. Tykkään lukea tavallisia kuulumisia ja ihana nähdä että paljon urheileva syö tavallista ruokaa. Lisää tätä. 😊

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat