Vaikka en eläkään mitään ultimaalisen hektisiä ruuhkavuosia, joissa arjen jokinen minuutti on tarkkaan ennaltasuunniteltua, on minunkin arjessa aina viikottain muutamia tiukkoja paikkoja, jotka on hyvä suunnitella hieman etukäteen. Rakastan myös kalenterien selausta, niihin kirjoittelua ja to do -listojen laatimista, eli käytännössä katsoen rakastan suunnittelua. Yleensä minulla on tapana käydä sunnuntai-iltaisin läpi tulevan viikon ohjelma ja laittaa menot kalenteriini.

Kalenteriini on yleensä hyvissä ajoin merkattu kaikki menot: iltaohjelmat, sosiaaliset riennot sekä ylimääräiset työvuorot. Sunnuntaina käyn kuitenkin kalenterin vielä kertaalleen läpi ja koetan katsoa, etten ole unohtanut merkata mitään oleellista. Yleensä juttelen tässä vaiheessa vähän miehen kanssa ja kyselen, miltä hänen viikkonsa näyttää. Tämän jälkeen sovitaan ehkä jotkut yhteiset treenit tai joku muu kiva yhteinen juttu viikkoon. Pyrin siihen, että minulla olisi vähintään yksi kokonaan menoista vapaa ilta maantaista torstaihin.

Seuraavaksi merkkaan aina sunnuntai-iltana kalenteriini treenit, jotka olen suunnitellut tekeväni seuraavan viikon aikana. Treeniohjelman minulle tekee Runner's High:n Simo Wannas, ja hän lähettää minulle aina uuden treeniohjelman kolmen viikon jaksoissa. Simo kysyy aina toiveeni ja menoni ennen kuin hän suunnittelee minulle ohjelman, joten yleensä treeniohjelmani vastaa jo varsin hyvin viikkoaikatauluani eikä sitä tarvitse pahemmin enää muokata.

Joskus kuitenkin minulle tulee jotain yllättäviä menoja, joiden vuoksi joudun siirtelemään treenien paikkaa, ja nämä siirtelyt koetan tosiaan hoitaa hyvissä ajoin. Katselen myös lenkkiaikataulujani vähän sillä silmällä, että milloin voisin tehdä jonkun lenkeistä joko miehen tai kavereiden kanssa. Etenkin näin pimeällä lenkkiseura tulee tarpeeseen, ja sitä kannattaa aina kysyä hyvissä ajoin! Katson myös, että miten treenit mätsäävät muuhun aikatauluuni, ja onko jonakin päivänä vaikkapa niin tiukka aikataulu, että olisi hyvä hoitaa lenkki pois alta juoksemalla töistä kotiin.

Sunnuntaina käytän myös muutaman ajatuksen blogiini liittyen. Vaikka en olekaan mikään pro-bloggaaja, joka tekee postaussuunnitelmia, koetan kuitenkin sunnuntaina aikana vähän miettiä, että mitä julkaisen seuraavan viikon aikana blogissa. Joskus saatan myös kirjoittaa pari juttua varastoon, jos tiedän, että viikosta tulee kiireinen. Inhoan sitä, että koetan kiireessä vääntää blogipostausta ja päässä lyö ihan tyhjää!

Viimeisenä tsekkaan vielä työviikkoon liittyvät asiat. Koetan vähän muistella, että miten tiukkoja päiviä minulla on edessä, ja minkälaisia vuoroja viikolla on tulossa. Esimerkiksi iltapäivän ea-vuoro venyy helposti ylitöiksi, ja on hyvä tiedostaa, minä päivänä tuollainen vuoro on edessä. Katson myös viikon mahdolliset kokoukset, tapaamisen ja niiden aiheet. Pyrin kuitenkaan välttämään sitä, että alan miettiä työjuttuja liiaksi sunnuntaina, muuten alkaa stressata.

Siinäpä onkin minun viikon aikataulusuunnittelun periaatteet! Voin vaan kuvitella, kuinka haastavaa vastaava suunnittelu on vaikkapa pikkulapsiperheillä tai ihmisillä, jotka tekevät todella pitkiä työpäiviä. Pitää muistaa olla kiitollinen tästä omasta elämästä, vaikka sekin välillä tuntuu hankalasti hallittavalta.

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat