Yksi onnistuneen juoksukisasuorituksen avaimista on ainakin minulle, herkkävatsaiselle, onnistunut kisapäivän ruokailu. Hyvän juoksun pilaa taatusti vanha kunnon vatsapistos tai kurkussa poltteleva närästys, joten ennen starttia on syytä miettiä tarkkaan, mitä suuhunsa lappaa. Vuosien varrella vatsani on onneksi muuttunut hieman kestävämmäksi, ja nykyisin pystyn syömään aika lähelläkin kisaa.

Kisapäivän ruokailut riippuvat luonnollisesti siitä, että mihin aikaan päivästä startti on. Yleensä Suomessa juoksukisat starttaavat puolenpäivän aikaan, mikä on itselleni aika optimaalinen aika juosta. Noihin kisoihin menen aamupalan voimilla: syön aamupalan noin kolme tuntia ennen starttia, joskus jopa vielä lähempänä kisaa, etenkin jos startti on todella aikaisin enkä ole jaksanut nousta tarpeeksi aikaisin. Joskus olen jopa vetänyt miniaamupalan tuntia ennen kisaa, mutta tämä on jo vähän riskaabelia.

Yleensä syön aamupalaksi pari palaa paahtoleipää, jugurtin ja banaania - aika samaa settiä kuin normaalisti aamuisin. Joskus syön leipien sijasta maitoon tehtyä puuroa - pääasia, että helpostisulavaa hiilaria riittää! Leiväksi valitsen jotain vaaleaa leipää, ja jugurttia en syö pari desiä enempää. Huuhdon nämä alas maitokahvilla ja noin puolella litralla mehua.  Jos kisastartti on myöhemmin iltapäivällä - kuten HCR - syön hieman runsaamman aamupalan noin viisi tuntia ennen starttia.

Koska yleensä syön aamupalan niin lähellä starttia, en yleensä syö juurikaan enää ennen kisaa. Jos kisa on kuitenkin vasta iltapäivällä, otan jotain pientä (kuten banaanin tai pienen voileivän) pari tuntia ennen starttia. Mun kohdalla juoksukisassa harvemmin ongelmaksi muodostuu se, että energiat loppuisivat kesken, vaan yleensä kärsin vatsakrampeista. Niinpä yritän välttää ylensyöntiä kisapäivänä ja naukkailla osan energiasta nestemäisessä muodossa.

Aamupalan jälkeen juon vähän kisapäivän säästä riippuen laimeaa urheilujuomaa, josta saa vielä vähän energiaa, jos tuntuu et syömiset ovat olleet heppoisat. Puoli litraa Suomen oloissa yleensä riittää - lämpimillä keleillä juon hieman enemmän. Pyrin lopettamaan juomisen viimeistään paria tuntia ennen starttia. Viime aikoina minulla on ollut tapana juoda pieni tölkki Red Bullia noin 1,5 tuntia ennen starttia, mutta en ole varma voinko suositella tätä, sillä välillä Red Bull on antanut siivet, välillä ikävän mahapistoksen!

Kisapäivän ruokailuihin ei ole yhtä tietä onneen, kannattaa kokeilla vaikkapa ennen kovia treenejä, että minkälaiset ruuat omalle keholle sopii, niin ei sitten kisapäivänä tule ikäviä yllätyksiä. :)

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat