Uiminen on yksi suosikkikesäjutuistani, ja onkin huippua, että Helsingissä on nykyisin niin paljon erilaisia uima- ja saunapaikkoja. Perinteisen Stadikan lisäksi repertuaarin on tullut vuoden sisällä ainakin kaksi uutta tulokasta: Löyly ja Allas Sea Pool. Ilmeisesti myös hotelli Clarionissa on ulkouima-allas, mutta sitä pääsee kuuleman mukaan käyttämään vain hotellin vieraat. Löylyn saunomismahdollisuuksia testasimme toukokuun alussa, ja viime viikolla oli Allas Sea Poolin vuoro.

Tosiaan, viime tiistaina suuntasin kohti Katajannokkaa työntäytteisen tutkimusvapaan jäljiltä. Uimisen lisäksi halusimme testata saunajoogaa, jonne olimme varanneet paikat jo hyvissä ajoin etukäteen. Saunajoogaan sisältyi altaiden käyttö, ja lippu saunajoogaan taisi maksaa noin parikymmentä euroa.

En tiedä, mikä mun ajattelussa meni pieleen, mutta kävin ennen saunajoogaa paukuttamassa vauhdikkaan lenkin juoksumatolla (!). En ole juossut matolla sitten talven, ja vaikka en normaalisti juurikaan hikoile, mattojuoksussa suorastaan valun hikeä - etenkin, jos juoksen kovaa. Kai ajattelin, että on kiva mennä joogaamaan valmiiksi hikisenä. Mieleeni ei kuitenkaan tullut, että saunajoogassa saatta ehkä kumminkin tulla aika hiki, ja edeltävä kova treeni voi vaan olla oiva buusti nestehukalle...

Tämän alustuksen jälkeen voitte ehkä kuvitella, että saunajooga ei ollut niin nautinnollinen elämys kuin se olisi voinut olla. 45 minuutin tunti oli kyllä itsessään rakennettu aivan loistavasti, vaikka aluksi vähän epäilytti, että miten saunassa muka voi joogailla. Kolmen vartin aikana taidettiin tehdä yhteensä kuusi harjoitusta, jotka tehtiin kaikki enemmän tai vähemmän istuma-asennossa. Jooga oli hidastempoista, ja lämpimässä lihakset pääsivät venymään tosi hyvin. Sauna oli myös tilana jotenkin tosi meditatiivinen: näin suomalaisena saunan hämärässä oli helppo rentoutua ja päästää irti maallisista murheista. Ainut miinuspuoli oli oikeastaan se, että kovan treenin jälkeen oli jo valmiiksi aika dehydroitunut, ja niinpä jouduin ottamaan välillä vähän omia breikkejä.

Saunajoogasta ei tullut otettua kuvia ja hyvä niin - en varmaan koskaan ole elämässäni ollut niin punainen kuin tuon tunnin jälkeen! Jooga teki todella hyvää ja kroppa tuntui aika rentoutuneelta. Aion kyllä mennä uudestaan, mutta ensi kerralla en tee mitään kreisiä hikoilua ennen!

Joogan jälkeen mentiin vielä pulahtamaan, ja vaikka kuinka saunan kuumuudessa haaveilin pulahtavani merialtaaseen, jätin 12-asteisen altaan tällä kertaa sittenkin väliin ja menin uiskentelemaan lämmitettyyn altaaseen. Katajanokalla tuulee aika kovaa, ja viime tiistain viileässä kelissä meinasin paleltua matkalla saunalta altaalle. Lämmitetyssä altaassa oli sen sijaan ihana pulikoida, ja ajattelinkin, että joku aamu menen kyllä altaalle vesijuoksemaan. :)

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat