Melkein yksitoista kuukautta siihen meni, ennen kuin pääsimme kunnolla tutustumaan Kapkaupungin ulkopuolella oleviin viinialueisiin. Olemme käyneet useamman kerran vaikkapa Constantian viinitiloilla, mutta emme ole aikaisemmin suunnistaneet kaupungin ulkopuolelle. Nyt, kun meillä oli täällä samaan aikaan jopa viisi vierasta, oli hyvä syy viettää viikonloppu Franschhoekissa!

Kaksi suosituinta viinialuetta Kapkaupungin lähistössä ovat Stellenbosch ja Franschhoek. Stellenbosch on ehkä vähän kuuluisampi ja suositumpi, ja se myös sijaitsee lähempänä Kapkaupunkia kuin Fransschoek. Valittiin kuitenkin matkakohteeksemme vähän kaukaisempi, mutta pienempi ja intiimimpi Fransschoek, eikä valintaa tarvinnut katua!

Franschhoekiin on Kapkaupungista vajaan tunnin ajomatka, ja taitoimme sen jakamalla Uberin kolmeen pekkaan. Vanhempani ja kaverini, jotka tulivat Franschhoekiin suoraan kentältä, ottivat taksin. Majoituksen poikakaveri oli varannut meille Air Bnb:n kautta, ja jaoimme vieraidemme kanssa ison talon, joka oli aivan ihana! Taloa ympäröi kaunis puutarha, ja takapihalla oli pieni uima-allas, jossa pystyi käymään vilvoittelemassa kuuman päivän jälkeen.

Viinitiloilla vierailuun poikakaverini löysi nerokkaan keinon: Fransschoekissa liikennöi viiniratikka, joka kuljettaa turisteja läheisille tiloille viinejä maistelemaan. Ratikka kiertää reittiä siten, että siitä saa hypätä ulos haluamallaan tilalla, ja tunnin päästä tullaan hakemaan ja voi siirtyä seuraavalle tilalle. Me otimme liput punaiselle linjalle, joka oli saanut paljon kehuja. Punaisella linjalla oli kahdeksan tilaa, ja ajan puitteissa oli mahdollista vierailla yhteensä viidellä.

Lähdimme matkaan puoli kahdeltatoista, ja päivä siinä vierähti, kun kävimme maistelemassa viinejä viidellä eri tilalla. Ensimmäinen tila, La Brie, tarjosi asiantuntevaa ja nopeaa palvelua ja toiselta tilalta, Dieu Donnesta, avautui ihan uskomattomat näköalat. Kolmas tila oli nimeltään Eikenhof ja se oli meidän kaikkien suosikki. Pieni ja idyllinen perhetila oli tosi sympaattinen, ja saimme maistella herkullisia viinejä ja nauttia lounaaksi juusto-ja lihalautasen. Kaksi viimeistä tilaa, Rickety Bridge ja Grande Province, olivat selvästi suurempia tiloja, ja Eikenhofin idyllin jälkeen ne tuntuivat teollisilta, vaikkei viineissä kyllä ollutkaan mitään moittimista.

Viinikierroksessa meni tosiaan koko päivä, ja kello oli jo yli kuusi, ennen kuin pääsimme takaisin majoitukseemme. Eipä siinä muuta ehtinyt kuin vaihtaa pikaisesti vaatteet ja suunnata dinnerille, jossa oli luvassa kuusi ruokalajia mätsättynä viineihin. Illallispaikkamme oli Haute Cabriere -niminen viinitila, joka oli todella tunnelmallinen. Ruoka oli ihan superhyvää ja viinit aika erilaisia kuin mitä olimme päivän aikana maistelleet, joten mitään turtumusta ei päässyt syntymään.

Harmillisesti viinimatkamme päättyi tänään - olisin kyllä viihtynyt Fransschoekissa vielä pidempään. Suosittelen ehdottomasti aluetta kaikille tännepäin matkaaville! Majoitukset ja illalliset, samoin kuin viiniratikkaliput kannattaa varata hyvissä ajoin etukäteen.

Kommentit (2)

Vierailija

Moi. Meneekö siellä todellakin joku raitiovaunu viinitilalta toiselle? Siis kiskoja jokapuolella?
Make

Sansu
Liittynyt21.5.2013

Moi! Itse asiassa toi tram on siinä mielessä hämäävä, et kiskot menee vaan kahdelle tilalle ja muuten liikutaan bussilla! Mut kiva se joka tapauksessa on :)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.