Mielestäni työmatkan pituus korreloi aikalailla suoraan elämänlaatuun, ja aina uutta työpaikkaa sopiessani vaakakupissa painaa ainakin vähän työpaikan sijainti. Valitettavasti täällä pääkaupunkiseudulla työmatkoihin saa tuhraantumaan helposti aikaa, eikä työpaikkaa muutenkaan voi oikein valita pelkän sijainnin perusteella. Lyhyt työmatka ei ole meidän alalla itsestäänselvyys myöskään siksi, että monilla erikoisaloilla joutuu tekemään palveluita keskussairaaloissa, jotka sijaitsevat keskisuurissa kaupungeissa. Eli jos muutto ei houkuttele, työmatkaan voi todella tuhraantua aikaa.

Aikaisemmassa työpaikassa työskennellessäni olin siinä mielessä onnekas, että työmatkani oli tosi lyhyt. Kävellen matkan taittoi reilussa kymmenessä minuutissa, joten aikaa ei tuhraantunut julkisten odotteluun tai niissä istuskeluun. Nykyisinkään työmatkani ei ole todellakaan mikään kovin pitkä, kilometreissä ehkä kuuden luokkaa. Ratikalla tuohon matkaan menee ovelta ovelle vajaa puoli tuntia, eli loppujen lopuksi kohtuu lyhyestäkin työmatkasta tulee tunti ekstraa päivään! Pyörää minulla ei tällä hetkellä ole, mutta tarkoitus olisi sellainen hankkia jahka kevät tekee enemmän tuloaan.

Koska välillä tuo puolikin tuntia tuntuu aika pitkältä matkalta kahteen suuntaan kuljettuna, olen ottanut taas työmatkajuoksun tavakseni. Aamujuoksijaksi minusta ei kasin aamuina ole, joten olen mennyt töihin ratikalla ja juossut töistä kotiin mutkan kautta. Periaatteessa aamujuoksukin onnistuisi fasiliteettien puolesta, sillä meillä on työpaikalla suihkut ja kuivauskaappi. Itse en vaan tosiaan jaksa herätä tarpeeksi aikaisin, joten aamujuoksut saavat odottaa kympin aamuja.

Takaisin kotiinpäin juokseminen on helpompaa myös siksi, että matkaan ei tarvi pakata suihkukamoja eikä kosmetiikkaa, vaan ainoastaan päällevaihdettavat juoksuvaatteet. Kotoa lähden normaaleissa vaatteissani ja lenkkareissa, ja nämä laitan sitten juoksun ajaksi reppuuni. Talvella kotiinjuokseminen on astetta haastavampaa siksi, että päälle on pakko laittaa talvitakki, joka pitää sitten raahata kotiin. Itse käytän näinä aamuina miniuntsikkaa, joka mahtuu kätevästi reppuun. Toinen vaihtoehto on raahata talvitakki töistä pois seuraavana päivänä.

Työmatkajuoksijan tärkein varuste on ehdottomasti juoksureppu, johon mahtuu tarvittava arsenaali tavaraa. Mun lämmin suositus menee Haglöfsin Tight -repuille. Olen kokeillut useita erilaisia (juoksu)reppuja, mutta Tight on mun ehdoton suosikki monestakin syystä. Repun pelkistetty ulkonäkö hämää, eikä sitä voisi mitenkään uskoa, että miten niin perusrepun näköinen kapistus voi ollakaan niin kätevä ja piestä monet hc-juoksureput juomaletkuineen mennen tullen, mutta näin vain on. Tight on todella hyvä reppu juoksuun, mutta se on musta myös ihan järkevän näköinen (toisin kuin juomaletkuhärpäkkeet), joten sitä on kiva käyttää myös muissa tarkoituksissa. Mutta ennen kaikkea, Tight on hyvä juoksuun!

Itselläni on kaksi Tightia, XS ja L, ja isosta koostaan huolimatta myös L on yllättävän kätevä juoksureppu. Itse asiassa käytään L:ää nyt talvella, kun pitää mahduttaa mukaan se takki. Kesällä on vähemmän päällä, jolloin kamat mahtuvat XS:ään.

Koska juoksusuoritukseni tapahtuu neljän jälkeen, niin pelkällä lounaalla en juoksutreeniäni pärjää, vaan työmatkajuoksupäivinä otan mukaan vielä iltapäiväeväät. Syön yleensä sen verran tuhdin lounaan, että pärjään hyvin Riisifrutilla, banaanilla ja puolella litralla vettä - ainakin, jos juoksen alle kympin! Kotiin päästyäni teenkin yleensä kunnon dinnerin.

Eli tässä vielä tiivistettynä vinkkini onnistuneeseen työmatkajuoksuun:

- Pakkaa tarvitsemasi kamat valmiiksi jo illalla (aamu-unisena ja kiireessä ei välttämättä tule muistettua kaikkea tarpeellista)

- Muista ottaa tarpeeksi evästä ja muista etenkin iltapäivän välipala!

- Valmistaudu juoksuun juomalla nestettä ja syömällä välipala

- Hanki hyvä juoksureppu, johon mahtuu tarvitsemasi tavarat ja joka ei hölsky selässä.

Kommentit (1)

Apa

Kiitos reppuvinkistä! Mulla on ollut pitkään ajatuksissa hankkia tuollainen, mutten ole jaksanut/ehtinyt oikein tehdä researchiä mikä olisi paras. Oma työmatka on myös sellaisen kuutisen kilsaa suorinta tietä, pikkuisella kiertelyllä siitä saisi ihan hyvän lenkin aikaiseksi :)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat