Olen tässä parin viikon ajan hokenut mantraa elokuu on kesäkuu, mutta eilisen ja tämän päivän jälkeen on ehkä pakko vähän luovuttaa. Eilen lähdin sinnikkäästi pyöräilemään aamulla töihin ilman takkia, ja meinasin paleltua! Vasta Helsinginkadun ylämäkeen täysillä polkiessani kroppa alkoi lämmitä. Tänään aamulla heräsinkin sitten perinteiseen flunssaan, joten kai syyskauden voi laskea alkaneeksi.

Syksy oli mulle nuorempana jostain syystä aina sellaista nihkeämpää aikaa. Pohjoisessa asuessa syksy ja talvi tuntui kestävän ikuisuuden, ja viimeistään marraskuun lopulla olin aina jotenkin puhti pois. Joskus opiskelujen alkuvaiheessa vähän kammosinkin tulevia syksyjä ja niiden aiheuttamaa melankolista ja aikaansaamatonta fiilistä, ja teinkin erilaisia selviytymispläänejä syksyjen varalle.

Viime vuosina en onneksi ole kärsinyt enää samanlaisesta alakulosta, ja olen oppinut tykkäämään syksyistä. Viime vuosina Helsingissä syyskuut ovat olleet oikeastaan aika ihania: aurinkoisia, kuivia ja lämpöisiä. Syyskuut ovat tuntuneet oikeastaan melkein kesäisiltä! Tänäkin vuonna syyskuulle on ohjelmassa paljon kesäisiä juttuja: on (jälleen) yhdet häät, vaellusta ja purjehdusreissua.

Jossakin vaiheessa syksyä voi pimeys kuitenkin rueta ahdistamaan, ja vaikka en enää samanlaisia selviytymispläänejä harrastakaan, olen miettinyt joitakin pieniä juttuja, joilla teen pimeästä ajasta vähän helpompaa.

1. Kivoja juttuja arkeen. Kesäisin tulee helposti touhuttua kaikennäköistä mukavaa töidenkin jälkeen, nähtyä kavereita, istuttua terassilla... Syksyllä kaikki sosiaalinen aktiviteetti jotenkin hiljenee, ja ihmiset möllöttävät kotonaan. Minua ainakin piristää se, että koettaa ylläpitää sosiaalista elämää, vaikka kadut puskisikin räntää ja aamusta iltaan olisi pimeää.

2. Pikku projekti piristää. Syksyn alussa on mukavaa laittaa alulle jokin pikku projekti, kuten vaikkapa uusi harrastus. Itselläni tuo projekti on usein liittynyt juoksuun, tänä syksynä juoksun lisäksi koetan viimeistellä lopputyötä. Myös pari kiinnostavaa työhön liittyvää uutta juttua on tulossa!

3. Lomailu ja matkustus. Kuten viime postauksessa kerroin, marraskuu on oiva aika paeta pimeyttä ja singahtaa palmun alle makoilemaan. Viikon, parin aurinkoloma pimeimpään aikaan tekee todella hyvää! Jos pidempi loma ei ole mahdollinen, tekee viikonlopunkin irtautuminen terää. Itse olen viettänyt rentouttavat viikonloput marraskuussa niin Långvikissä kuin Hangossakin!

4. Riittävä lepo ja säännölliset elämänrytmit. Tarvitsen unta syksyisin enemmän kuin kesällä, ja mikään ei ahdista niin paljon kuin jatkuva umpiväsyneenä herääminen. Niinpä koitankin pitää nukkumaanmenoajoista erityisen tarkkaan syksyllä kiinni.

5. Urheilu, mahdollisuuksien mukaan valoisaan aikaan. Treenin piristävän vaikutuksen merkitys pimeään vuoden aikaan korostuu, sillä ulkona tulee oltua muutenkin vähän, ja sosiaalisten aktiviteettien vähentyessä treenihetket ystävien kanssa ovat toivottuja. Syksyisin ja talvisin pyrin mahdollisuuksien mukaan liikkumaan valoisan aikaan, vaikkakin töiden vuoksi se on arkisin vaikeaa. Onneksi on viikonloput!

Kommentit (1)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat