Lomalla minulla on pahana tapana laittaa kaikki rytmit ja rutiinit ihan päälaelleen. Valvon liian myöhään, nukun liian pitkään, syön joko liikaa tai liian vähän ja täysin epäsäännöllisesti. No, ehkä tuo oli pientä liiottelua, mutta ei nyt niin kaukana totuudesta!

Juurikin edellämainitun hunsvottimaisuuden vuoksi kroppani on ollut erittäin kiitollinen takaisin arkirytmeihin palaamisesta. En halua olla liian kurinalainen ihminen, eikä elämää muutenkaan voi tai edes pidä aina edes elää mitenkään pilkuntarkasti, mutta pidemmän päälle rytmittömyys rasittaa. Erityisesti ruoka-aikataulujen normalisoituminen on tehnyt todella hyvää niin keholle kuin mielelleni.

Tosiaan, vapaapäivinä minulla on tapana mutustaa megalomaaninen aamupala, jolla porskutan sitten pitkälle iltapäivään - kunnes puolestaan vedän kunnon iltamätöt. Toimii ehkä kerran viikossa, mutta ei missään nimessä paria viikkoa putkeen. Arkena sen sijaan syön säntillisesti: aamulla herättyäni aamupalan, töissä puoliltapäivin lounaan, töistä päästyäni välipalaa ja illalla vielä lämpimän iltaruuan.

Loman jälkeen erityisesti iltaruuan teko meinasi tuntua hankalalta. Tykkään yhä enenevässä määrin treenata aika pian töistä päästyäni, jolloin on luontevaa syödä kunnon ruoka vasta harjoituksen jälkeen eli noin kello 18.30-20 välillä. Nälkä yleensä kurnii tuolloin jo vatsassa, joten mitään kovin suuria kokkailuja en viitsi suorittaa. Jos vietän iltaa itsekseni, löydän itseni liian usein syömästä pestopastaa, mutta poikkiksen kanssa kokkaillessa onneksi menu on vähän monipuolisempi.

Lempi-illallisia ovat muun muassa erilaiset salaatit kunnon proteiininlähteellä (kana, kala, höystettynä jollakin juustolla ja kananmunalla). Salaatti sinänsä on aika kepoinen ruoka kunnon treenin jälkeen, joten tykkään syödä sen kyljessä kunnolla leipää, ja tosiaan sitä protskuakin saa olla mukana paljon. Yleensä kovan tai pitkän treenin jälkeen kokkaan suosiolla lämmintä ruokaa, kuten jonkun simppelin pastan. Laiskuuden iskiessä hyvä ja varma valinta illalliseksi ovat täytetyt tonnikalavoileivät vihersalaatin kera.

Kaipaisin kuitenkin vähän vaihtelua arkiruokiini - olisiko teillä hyviä, mutta suht vaivattomia reseptejä, joita kiireinen treenaja voisi joskus iltaruuaksi loihtia? :)

Kommentit (1)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat