Mulla on tässä viime viikon aikana tuntunut pariin otteeseen siltä, että nyt on flunssa iskemässä päälle. Varmaan puolet mun lähipiiristä on ollut kipeänä tässä viime viikkojen aikana, joten ei mikään ihme, että itsekin olen ollut flunssaisena! Tänään nokka tuntui jo sen verran tukkoiselta, että urheilut jäivät väliin, ja olen sen sijaan pötkötellyt sohvalla. Parempi lentsu nyt kuin vaikkapa viikon päästä, ehtii toivottavasti hyvin toipua ennen puolimaratonia!

Keskimäärin aikuinen ihminen sairastaa 2-4 virusflunssaa vuoden aikana, ja flunssan kesto vaihtelee muutamista päivistä jopa pariin viikkoon . Itse olen yleensä selvinnyt keskimäärin parilla flunssalla per vuosi, ja yleensä flunssani ovat myös suht lyhyitä - joskus toki tauti kataa minutkin pidemmäksi aikaa petiin. Tutkimukset ovatkin osoittaneet, että säännöllisesti liikkuvat henkilöt sairastuvat harvemmin ja heidän tautinsa kestää lyhyemmän aikaa kuin liikkumattoman väestön. Toisaalta kovasti treenaavilla urheilijoilla riski sairastumiseen on koholla rankan harjoituksen tai kilpailun jälkeen tai silloin, kun he ovat treenanneet itsensä ylikuntoon. Itse olen myös huomannut sairastuvani herkästi juuri ennen kisoja eli "kuntohuippuni" aikaan.

Saako flunssassa sitten urheilla, tai edes kevyesti liikuskella? Mä olen aika vainoharhainen kaikenlaisten "jälkitautien" suhteen, ja jään heti lepäämään, kun tunnen edes pieniä flunssan oireita (kuten nenän tukkoisuutta, kurkkukipua tai lihaskipua). Virusflunssaan (tai aluillaan oleviin bakteeri-infektioihin) ei välttämättä liity (heti) kuumeilua, joten kuumeen puuttuminen ei tarkoita sitä, että voi harjoitella täysin huoletta. Jos vain malttaa mielensä, mielestäni kannattaa levätä heti, kun yhtään tuntuu köhäiseltä - silloin tauti tuntuu menevän nopeammin ohitse eikä ainakaan pitkity puolikuntoisena treenamisen myötä. Aivan laakereillaan ei tässä vaiheessa tarvii kuitenkaan levätä, vaan normaaleja arjen juttuja voi voinnin mukaan harrastaa.
 
Urheilu on siis minun mittapuullani kiellettyä silloin, kun flunssaan liittyy yleisoireita: kuumetta, lihaskolotusta tai väsyneisyyden/ sairauden tunnetta tai silloin, kun leposyke on koholla. Kuumeisena urheileminen on ennen kaikkea haitallista terveydelle - pahimmillaan jopa vaarallista -, eikä treenistä saavuteta minkäänlaista hyötyä. Hankalimmillaan tavallinen flunssa voi komplisoitua esimerkiksi sydänlihaksen tulehdukseksi, josta parantuminen onkin sitten pidempi prosessi. Sydänlihastulehduksen oireisiin kuuluvat muun muassa rintakivut, poikkeava väsymys, rytmihäiriötuntemukset ja hengenahdistus - toisaalta lievä sydänlihastulehdus voi olla hyvin vähäoireinen. Mikäli kyseisiä oireita ilmenee, kannattaa ottaa heti yhteys lääkäriin!
 
 
Kun taudin ensipäivät ovat takanapäin ja yleisoireet (kuume, lihaskivut jne.) poistuneet, voi pikkuhiljaa aloittaa urheilun. En osaa sanoa mitään tarkkaa aikaa, kuinka pian treenauksen voi flunssan jälkeen aloittaa, mutta itselläni on tapana pitää kuumeen jälkeen vähintään muutama lepopäivä, ja jos kuume on kestänyt pidempään, niin sitten lepään enemmän. Pienemmän lentsun jälkeen treenit alkavat nopeammin kuin kuumeisen infektion jälkeen ja omaa kehoa tarkkasti kuunnellen ja järkeä käyttäen. Tärkeää on aloittaa urheilu kevyesti, ja hyvä ohjenuora on pitää treeni kevyenä niin monta päivää, kuin sairauskin kesti, vasta sen jälkeen saa siirtyä kovempiin harjoituksiin. Mikäli flunssan oireet alkavat uudelleen, täytyy luonnollisesti palata lepäämään.
 
Tähän aiheeseen on aika vaikea antaa selkeitä neuvoja, sillä flunssan ensioireiden tunnistaminen on välillä hankalaa ja tilanteet ovat erilaisia. Kaikista tärkeintä mielestäni onkin kuunnella omaa kehoa ja mieluummin pelata varman päälle kuin ottaa turhia riskejä!
 
(Postaus julkaistu ensimmäisen kerran vanhassa blogissani 2/2012, tämä on päivitetty versio)
 

Kommentit (3)

Vierailija

Tulipa hyvällä hetkellä tämä postaus! Heräsin tänään kaktus kurkussa mutta muuten vointi hyvänä ja pohdiskelin että voiko tänään treenailla. Lähinnä siksi että kun itse on perusluonteelta vähän laiska ja mukavuudenhaluinen, koitan paneutua "treeninskippaamisfiiliksiin" aina tutkien onko kyseessä todellinen este vai laiskuus. Mutta tosiaan nyt tuli ihan validit fiilikset levon suhteen tämän kirjoituksen jälkeen. Kiitos!

Vierailija

En voisi olla enempää samaa mieltä! Yhdelle ystävälle on tehty sydämen siirto, kun angiinan jälkitautina iskenyt sydänlihaksen tulehdus rapautti oman pumpun. Toiselle tutulle tehty munuaissiirto samasta syystä, siis angiinan jälkitauti teki tuhoja. Olen todella neuroottinen kaikkien jälkitautien suhteen! 

Vierailija

Hyvä teksti ja itsekin olen aina ollut super varovainen sen suhteen, että flunssa on varmasti ohi ennen kuin palaan liikunnan pariin. Mutta tällä hetkellä on kyllä pinna kireällä sillä olen ollut flunssassa toukokuun alusta lähtien! Kuumetta ei missään vaiheessa ole ollut, mutta yskiä on saanut ja nenää niistää :( Nyt tuntuu etten pääse yskästä mitenkään eroon ja liikunnastakin on ollut siis kuukauden tauko. Rasittavaa, kun ei tiedä mitä pitäisi tehdä, että tulisi taas kunnolla terveeksi, pitäisikö vaan alkaa liikkumaan yskästä huolimatta vai jatkaa "lepäilyä" :/

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat