Rakastan helteitä, enkä suinkaan halua valittaa liiasta kuumuudesta, mutta totuus lienee, että vallitsevat kelit eivät ole kaikista optimaalisimmat ulkoliikuntaa ajatellen. Tässäpä muutama vinkki, joiden avulla voi helpottaa liikuntaharrastuksia helteisestä säästä huolimatta.

1. Muista juoda tarpeeksi. Tämä lienee helteellä itsestäänselvyys, mutta liikuntasuorituksessa nesteen tarve lisääntyy ja riittävän juomisen merkitys korostuu. Itse pyrin juomaan tunnin juoksulenkin aikana 2-5 desiä nestettä, riippuen siitä, kuinka pitkä lenkki on suunnitteilla. Pitkälle lenkille kannattaa ottaa mukaan veden sijasta elektrolyyttejä sisältävää urheilujuomaa.

2. Suojaa pää. Auringon porottaessa kirkkaalta taivaalta kannattaa suojata pää vaikkapa lippiksellä. Lippis pitää myös auringon poissa silmiltä. Tehokas keino viilentäytymiseen on kaataa kylmää vettä päähän!

3. Muista aurinkosuoja! Mikään ei ole ikävämpää kuin palanut iho, jota hiki kirvelee. Muista siis laittaa aurinkosuojaa ennen lenkkiä!

4. Totuttele helleurheiluun asteittain. Vielä muutama vuosi sitten ajattelin, että en ole mikään hellejuoksija, mutta syksy Kalifornian keleissä paikallisen juoksujoukkueen kanssa harjoitellen muutti asian täysin. Helteessä juokseminen onkin siis hyvin pitkälti totuttautumis- ja varustautumiskysymys. Kannattaa aloittaa lyhyillä lenkeillä - niitä voi siitä sitten pikku hiljaa pidentää.

5. Sovella treeniohjelmaasi. Jos hellejuoksu ei kerta kaikkiaan luonnistu, niin mene juoksemaan hyvin ilmastoidulle kuntosalille matolle tai vaihda lenkit suosiolla jumppaan. Vesijuoksu maauimalassa on hyvä vaihtoehto, siinä saa myös nautittua säästä!

6. Kevennä harjoittelua ja nauti kesäsäistä. Kesähelteet ovat Suomessa harvinaista herkkua, joten jos vaihdat urheilun rantailuun muutamaksi päiväksi, se ei ole maailmanloppu. Rennot iltakävelyt ja viilentävät uintisessiot ovat ihan hyvää liikuntaa väliaikaisesti myös tavoitteellisesti liikkuvalle kuntoilijalle. :)

Ekstavinkkinä vielä henkilökohtainen suosikkini: pulahdus raikkaaseen veteen heti lenkin jälkeen, vaikka lenkkikamat päällä! :)

Kommentit (2)

Vierailija

Minä kanssa tykkään lämpöisistä säistä, ja kun ei mene liian lämpimäksi vaan, niin tuntuu että paremmin sujuu liikunta:) Kiva että teillä oli onnistunut Italian vierailu:) tv Liisa

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat