Postaus toteutettu yhteistyössä Activian kanssa

Olen ollut aina vähän huono juomaan maitoa - traumani taitavat olla peräisin ala-asteelta, jolloin söimme lounaan luokkahuoneessa ja tarjolla oleva maito oli aina lämmennyt eikä siksi todellakaan maistunut minulle. Näiden kokemusten jälkeen en vuosiin saattanut juoda edes kylmää maitoa, ja maitoa tuli käytettyä ainoastaan kahvissa.

Joskus parikymppisenä havahduin siihen, että en käyttänyt juuri ollenkaan muitakaan maitotuotteita. Minuun iski melkein pieni paniikki, kun hoksasin, miten vähän maitotuotteita ja siten kalsiumia silloinen ruokavalioni sisälsi! Riittävä kalsiuminsaantihan ravinnosta on tärkeää, jotta elimistö ei ala irrottamaan kalsiumia luista niitä haurastuttaen ja lopulta osteoporoosia aiheuttaen. Osteoporoosi uhkaa erityisesti naisia, ja siksi onkin tärkeää vahvistaa luita jo hyvissä ajoin. Maitoa en tuolloinkaan saanut ujutettua ruokavaliooni - sen sijaan löysin jugurtit ja ne jäivät minulle päivittäiseen käyttöön.

Siitä lähtien olen käyttänyt maitotuotteista selkeästi eniten jugurtteja. Nykyään olen oikeastaan jonkin sortin jugurttifani, sillä syön jugurtteja päivittäin aamupalaksi, yleensä myös ilta- tai välipalaksi. Jugurtit kattavatkin yli puolet päivittäisestä kalsiumintarpeestani. Lisäksi herkkävatsaisena olen tykännyt syödä erityisesti aamuisin jotain lempeää ja vatsaani hellivää, ja tähän tarkoitukseen jugurtti sopii oikein hyvin.

Jotkut eivät tykkää syödä perusjugurtteja niiden sisältämän sokerimäärän vuoksi, mutta minua lisätty sokeri ei haittaa. Ruokavalioni on muuten varsin terveellinen enkä herkuttele ylenmäärin, joten jos päivittäinen jugurttini sisältää hieman sokeria, se ei terveyttäni millään tapaa hetkauta. Toisinaan nautiskelen sokeroimattomista jugurteista, mutta niihinkin kyllä lisään aina hunajaa.

Viikonloppujeni herkkuaamupala!

Sain ennen Etelä-Afrikkaan lähtöäni testattavaksi Activia-jugurtteja, jotka solahtivat helposti osaksi päivittäistä ruokavaliotani. Popsin niitä viikon ajan joka aamu aamupalaksi ja toisinaan myös myöhemmin päivällä välipalaksi. Minulle tärkeää erityisesti arki-aamuisin on aamupalan helppous, koska olen niin aamu-uninen ja lähes aina tulipalokiireessä. Jugurtit ovat nopeaa ja helppoa syötävää, ja toisinaan nappasin Activian laukkuun mukaan töihin. Tällä hetkellä suosikkiaamupalani on jugurtti ja kaksi palaa paahtoleipää, ja toisinaan sekoitan jugurttiini jonkun hedelmän.

Itse asiassa tykästyin Activia-jugurtteihin siinä määrin, että olen ostanut niitä täällä Etelä-Afrikassakin. Maut ovat tosin vähän erilaisia, mutta täällä parasta on ostaa maustamatonta Activiaa ja pilkkoa sen joukkoon vaikkapa mehevä mango!

Activia kysyi vuoden alussa uuden vuoden lupauksia lukijoita, ja näitä tarinoita on nyt luettavissa täältä. Mukana on vinkkejä terveelliseen elämään sekä mainoita välipalareseptejä. Niitä on hyvä hyödyntää, erityisesti jos joku muukin haluaa turvata kalsiumin saantinsa tai kaipaa ruokavalioonsa lisää maistuvia maitotuotteita!

Kommentit (2)

opiskelija

"Kalsium ei ehkäise luunmurtumia – ei ruoasta eikä pillereistä saatuna" julkaisi Duodecimin uutistoimisto 6.10. "Sama havaittiin analyysissa, jossa murtumien sijaan tarkasteltiin kalsiumin saannin vaikutuksia luuntiheyteen....Vaikutuksia ei näy myöskään tutkimuksissa, joissa potilaat saavat kalsiumin lisäksi D-vitamiinia."

Sansu
Liittynyt21.5.2013

Heippa! Kehtaisitko linkata ko. tutkimuksen nimen tänne, niin voisin käydä sen koululla lukemassa? :)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat