Olen henkeen ja vereen aamupalaihminen - en kuuna päivänä tinkisi aamun ensi ateriasta, ja voi sitä aamuäreyden määrää, jos joskus joudun lähtemään ilman aamiaista liikenteeseen vaikkapa labrakokeiden vuoksi! Minun on todella hankalaa nipistää aamun syömisistä - tarvittaessa pärjään kyllä illalla vähemmällä ruualla. Aamupala on päiväni tietyllä tapaa nautinnollisin ateria, ja ilman kunnon aamupalaa ei päiväni starttaa toivotulla tavalla.

Aamupalan skippaaminen tuskin on kenellekään hyväksi: useat tutkimukset ovat osoittaneet, että aamupalan nauttimisella on myönteisiä vaikutuksia niin oppimiseen kuin painonhallintaankin. Yön paaston jäljiltä on tärkeää täyttää glukogeenivarastot ravitsevalla aamupalalla, jotta aineenvaihdunta pääsee kunnolla käyntiin ja elimistön paastotila loppuu. Huono aamusyönti kostautuu herkästi napostelutaipumuksena illalla, mikä voi johtaa huonolaatuisemman ravinnon nauttimiseen tai jopa ylensyöntiin. Erityisesti urheilijoiden on tärkeää syödä kunnollinen aamupala, jotta yöpaasto ei pitkittyisi ja palautuminen heikentyisi.

Minulle on tärkeää, että aamupalan valmistaminen nopeaa: olen aika aamu-uninen, enkä halua arkena herätä minuuttiakaan aikaisemmin kuin on pakko! Toisinaan teen aamupalan osittain valmiiksi jääkaappiin, jotta aamulla minun ei tarvitse kuluttaa sen tekoon kovin paljoa aikaa. Aika monia aamupaloja voi esivalmistella ainakin jokseenkin, jolloin aikaa jää vähän enemmän itse aamiksesta nautiskeluun. Ristiriitaista kyllä, vaikka en aamulla jaksakaan herätä kovin aikaisin, varaan aamuateriani nautiskeluun aikaa ainakin vartin. Kiireessä on inhottava syödä!

Minä olen yleensä yön jäljiltä nälkäinen, ja kroppani janoaa usein hiilihydraatteja höystettynä pienellä määrällä proteiineja. Toisaalta mitään kovin raskasta taikka en pysty aamulla syömään, joten esimerkiksi munakkaat, liha tai pekoni ovat poissuljettuja aamiaisvaihtoehtoja. Tällä hetkellä syön aamupalaksi pari palaa paahtoleipää höystettynä juustolla ja vihanneksilla, omenan sekä turkkilaista jugurttia. Tuollainen tuhti aamupala pitää nälän hyvin loitolla noin neljä tuntia! Aamupala ei ole aamupala ilman kunnon kahvikupposta, ja yleensä juon aamupalalla ihan liikaa kahvia.

Viikonloppuisin tykkään panostaa aamiaiseen, ja viime viikkoina olenkin hakenut lähileipomosta tuoretta leipää ja croisantteja viikonloppuaamiaseksi. Tuoreet hedelmät, cappucino ja mustikkapannarit kuuluvat myöskin usein viikonloppuaamiaisemme kattaukseen! Joskus saatamme hipsiä lähiseudun kahviloihin aamupalalle. Joka tapauksessa viikonloppuaamuina on ihanaa nauttia runsaasta ja rauhallisesta aamiaisesta - se jos mikä on minulle luksusta! Tuhdin viikonloppuaamiaisen avulla jaksaa pitkälle päivään.

Juoksukisat starttaavat hyvin usein aamulla tai aamupäivällä, joten kisa-aamuina aamupalaa pitää vähän modifoida - ainakaan silloin ei voi vetää pannareita tai croissantteja. Jos kisa on aamupäivällä 11-13, syön yleensä normaalin aamupalan (=paahtoleipää ja jugurttia tai ison lautasellisen puuroa) noin kolmisen tuntia ennen starttia. Kisa-aamuna pyrin syömään mahdollisimman nopeasti sulavaa ruokaa ja välttämään liikoja rasvoja tai protskuja. Mitään vatsaa ärsyttävää, kuten sitrushedelmiä tai yletöntä määrää hiilihappojuomia, en tykkää nauttia. En myöskään tykkää syödä pelkkiä maitotuotteita aamiaseksi kisa-aamuna. Jos kisa starttaa aikaisin, 7-8 aikaan, herään noin 1,5-2h ennen kisaa ja syön vain kaksi palaa paahtoleipää kahvikupposella höystettynä - sillä pärjää yllättävän hyvin vaikka 56 kilometrin ultran, jos edellisenä iltana on syönyt tuhdisti!

Tähän loppuun vielä todettakoot, että ravitsemusasiat on tosi yksilöllisiä, ja se mikä sopii minulle, ei välttämättä sovi jolle kulle toiselle. Etenkin ennen kisasuoritusta nautittavat ruuat kannattaa testata etukäteen ja pysyä tutuissa ja turvallisissa. Jos jonkun neuvon kuitenkin haluan sanoa, niin jos et "pysty" syömään aamupalaa, kannattaa opetella - se voi parantaa elämänlaatua ja jaksamista kummasti! :)

Kommentit (1)

Liza

Heippa!:) Mulla on aamuisin kiire päästä namimnan ateriaa syömään, on se ihanaa:) Nyt on ollut ihania säitä täällä, ja ihanaluonto:) Mukavaa viikon jatkoa sinulle, tänään täällä sauna päivä:)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat