Juoksuharrastajan ykkösvaruste on ehdottomasti kunnon juoksukengät. Jos siis muuhun ei ole valmis satsaamaan, niin kannattaa satsata kenkiin! Naispuolisena arvostan myös kunnollisia urheiluliivejä, mutta lenkkareiden valintaan kannattaa käyttää hieman aikaa ja rahaakin.

Sanotaan, että juoksukengät tulisi vaihtaa noin 700-800 kilometrin jälkeen, sillä silloin niiden tukiominaisuudet alkavat olla loppuun kulutetut. Tuo raja tuskin on mikään ehdoton, ja itselläni tulee helposti juostua lähemmäs tuhat kilometriä kengillä ennen kuin laitan ne vaihtoon, ja olenpa kuullut, että jotkut vaihtavat kenkänsä vasta 1500 juoksukilometrin jälkeen. Itse kyllä huomaan, että kengät alkavat tulla tiensä päähän, kun niillä on juostu se vähän alle tuhat kilometriä. Kengät ovat tuossa vaiheessa yleensä sen verran puhki, että en näe mitään järkeä pitkittää kenkien vaihtoa, sillä puhkijuossut kengät voivat lisätä riskiä vammautumiselle.

Poikkiksen Nimbukset ja mun Adidas Boston Boostit!

Useat aktiivijuoksijat käyttävät samanaikaisesti useampia kenkäpareja: on kisakenkää, vauhtilenkkikenkää, pitkiskenkää ja niin edelleen. Yksilläkin toki pärjää, mutta itse koen, että vauhdikkaammat ratajuoksut ja kisat on mukavampaa tehdä kevyillä ja vähemmän tuetuilla kengillä. Juoksijan jalkapohja saa myös vähän erilaista ärsykettä eri kenkäpohjista, ja käytössä olevat kengät ehtivät kuivua ja palautua kovasta rääkistä, kun niitä ei ihan joka päivä vedä jalkaan.

Itselläni on tällä hetkellä aktiivisessa käytössä "vain" kahdet kengät. Olen Adidaksen tyttöjä, joten käytössäni on Adios Boostit sekä Boston Boostit. Molempia kenkiä olen käyttänyt pari vuotta, ja olen kyllä ollut tosi tyytyväinen! Ennen Adidasta juoksin Asicseilla, mutta Addun lesti on kyllä mulle paljon sopivampi.

Adios Boostit ja uutukainen sykemittarini!

Adios Boostit ovat neutraalit, suht kevyet ja vähän tuetut kengät, joissa on Adidaksen kehittelemä Boost-pohja. Näillä kengillä juoksen kovat treenit ja kaikki kisat aina puolimaratoniin saakka. Boston Boostit ovat Adioksia hieman tuetummat tossut, joilla tykkään juosta perus- ja pitkät lenkit. Myös maratoneille olen vetänyt Bostonit jalkaan!

Näiden kenkien lisäksi käytän satunnaisesti talviaikaan Sarvan Xitro -nastalenkkereita ja maastossa juostessani Inovin suunnistuskenkiä. Tarkoituksenani on ostaa ensi kesälle piikkarit ja alkaa juoksemaan ehkä vähän lyhempiä matkoja, kuten 1500 metriä! Piikkareilla saisin myös treenattua juoksuaskeltani uudella tavalla.

Jos teillä on luottokenkiä, laittakaahan vinkit jakoon!

Kommentit (1)

Rose

Mä vannon Asicsien nimeen, nyt menossa viidennet Nimbukset enkä näe tällä hetkellä mitään tarvetta vaihtaa toiseen merkkiin.

Mä sanoisin, että omat kenkäni kestävät sen 800 km, sitten ne ovat loppu! Ostan yleensä varastoon alesta lenkkarit jo odottamaan sitä hetkeä, että edelliset ovat loppu. Se nimittäin yleensä tapahtuu aina hetkessä :)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat