Nyt on Munchenin maraton takana ja siten myös juoksuvuosi 2015 tuli tapultetua. Täytyy heti näin alkuun sanoa, että en ole moneen vuoteen ollut näin valmis offseasonille eikä mieleni kyllä tee ihan hetkeen juosta!

Muncheinin maraton-matka oli tällä kertaa  Runner´s High:n käsialaa, ja reissussa oli mukana parisenkymmentä vähän kajahtanutta juoksuharrastajaa. Lennot olimme kukin varanneet itse, ja niinpä saavuimme perille Muncheniin vähän ripotelleen. Minä ja siskoni lensimme saksanmaalle lauantai-aamuna, ja lauantai-iltapäivällä olikin jo aikalailla koko jengi paikalla. Meidän maratonia edeltävä päivä ei ollut todellakaan mikään optimaalinen, sillä käveltiin aika paljon päivän aikana. Illalla tehtiin pieni shake out –run ja onneksi unille pääsimme tosi hyvissä ajoin!

Sunnuntai-aamuna herätys oli jo ennen seiskaa, mutta onneksi nukuttuja tunteja oli alla yli kahdeksan. Aamupalan jälkeen huristeltiin metrolla kisapaikalle, heitettiin kamat säilytykseen, tehtiin verkat ja siitäpä olikin sitten aika siirtyä lähtöviivalle. Starttipaukku pamahti kympiltä, ja lähdin heti aika rauhakseen matkaan. Ekaan kilsaan käytin yli viisi minuuttia ja siitä kaksi seuraavaa menivät vähän alle.  Sen jälkeen nostin hieman vauhtia, kun juoksu tuntui erittäin hyvältä! Ensimmäisen vitosen keskivauhti olo 4.54min/km.

Juoksun alku oli todella mukava – sää oli aika täydellinen, pilvinen ja +9astetta, eli shortseilla, t-paidalla ja pienillä itsetehdyillä sukkahihoilla pärjäsi mainiosti. Pieniä vastoinkäymisiä tuli ensimmäisen geelin jälkeen, kun maha vähän oikutteli. Onneksi se kuitenkin helpotti eikä vauhti hyytynyt!

Puolimatkaan tulin todella hyvävoimaisena ajassa 1.41,02. Olen joskus tehnyt sen virheen, että kiristän vauhtia puolikkaan jälkeen, mutta nyt en onneksi tehnyt sitä. Jatkoin samaa 4.45min/km –vauhtia kahteenviiteen. Tässä vaiheessa ainut ongelma oli se, että omat ajatukset meinasivat kyllästyttää, joten oli aika laittaa musat korville. En ole sitten viime maratonin kuunnellut musiikkia kisassa, joten vähän jänskätti, että toimiiko koko soitin enää. Onneksi toimi, sillä musiikki piristi tosi paljon!

Kolmenkympin ylitettyäni homma helpotti vähän henkisesti, sillä mua vähän stressasi se, kun juoksu tuntui koko ajan ”liian hyvältä”. Nyt maaliin olisi matkaa enää reilu kymppi, jonka vaikka ryömisin, jos ongelmia ilmenisi. Otin toiseksi viimeisen geelin 33,5 kilsan kohdalla ja sain hirveän tsempin aikaan, kun tajusin, että maaliin on matkaa enää 8,5 kilsaa! Kiristin vähän tahtia ja lauloin musiikin tahdissa, mahdoin olla todella huvittava näky! :D

37 kilsan jälkeen päätin laittaa kaiken peliin, sillä kilsoja oli jäljellä niin vähän! Tässä vaiheessa etureidet olivat ihan tulessa, oikeaan lonkankoukistajaan sattui ja akillestakin kiristeli. 40 kilsan kohdalla vilkaisin kelloa ja tajusin, että nyt muuten menee lähelle 3.20 –alitus. Lähdin juoksemaan ”ihan täysillä”, mutta eipä sitä enää mitään mahtavia kirejä irronnut.

Maaliin tulin ajassa 3.20,40, mikä on uusi ennätykseni.  Olin aikaan todella, todella tyytyväinen, sillä tavoittelin loppuaikaa 3.25. Vauhdinjako oli onnistunut, ja tein negatiivisen splitin 1,5 minuutilla.  Kisan jälkeen olin kyllä tosi uupunut, paljon uupuneempi kuin vuosi sitten Frankfurtissa. Mutta eipä sen maratonin helppoa kuulu ollakaan!

Tähän on hyvä päättää kisakausi ja aloitella offseason. Nyt otan huolella lepoa muutaman päivän ja sitten vaan höntsään pari, kolme viikkoa. :)

Kommentit (10)

liisa muje

Onneksi olkoon paljon Sansu!!:) Oot kyllä nätti ja rautaisessa kunnossa!:)

iloa päiviisi!! -Liisa

suvi

onnea uudesta enkasta! Mites osuis höntsäilyyn Raatojuoksu kuun lopussa? Ratoja 5,10,15 & 20 km. Metsässä tarjolla yhtä sun toista syötävää.

Vierailija

Hei mielenkiinnosta kyselen että minkälaisen verryttelyn teet ennen maratonia? Meille valmentaja on antanut ohjeeksi lähteä maratonille ilman verkkoja, kun kuulemma kaikki on pois lopusta. Mutta näköjään tässä on erilaisia tapoja? :)

eimi

Hieno suoritus, onnittelut!

Olen seurannut blogiasi sen alkuajoista lähtien ja kehityksesi on kyllä inspiroivaa! Itse olen innostunut juoksusta enemmän tänä kesänä ja nyt juoksinkin puolimaratonin 1:45 Vantaalla. Toukokuussa olisi tarkoituksena juosta taas maraton Kööpenhaminassa tai Tukholmassa.

Haluaisin kysyä hieman harjoittelun rytmittämisestä. Olen ymmärtänyt, että käyt kesäaikaan useampia kisoja aina keväästä loppusyksyyn? Miten rytmität vuositasolla treenejäsi? Ts. milloin pidät ylimenokauden, mitä kuuluu peruskuntokauteesi jne? Itse ole kuullut, että peruskuntokauden kuuluisi olla noin 6 kk, mutta viimeisen kisan ollessa lokakuussa ja ensimmäisen toukokuussa maratonspesifinen harjoittelu alkaa kuitenkin jo viimeistään helmikuussa jolloin peruskuntokausi jää todella lyhyeksi.

Sari

Onnea enkasta, tosi kova aika! Varmasti hienoa päättää kausi onnistumiseen :) Paljon sun ennätys muuten nyt parani? Minkälainen Münchenin maratonreitti sun mielestä oli?

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat