Muutamia viikkoja sitten kyselin teiltä vinkkejä mindfullness-harjoituksiin, ja sainkin monta tosi hyvää neuvoa! Kiitokset siis niistä. Kuluneen kuukauden olenkin viettänyt erilaisia harjoituksia tehden, ja ajattelin vähän kirjoitella kokemuksiani niistä.

Alkuun kuitenkin haluaisin valottaa, että miksi lähdin etsimään tietä midnfullneksen pariin. Olen pitkään ollut kiinnostunut psykologiasta ja lukenut artikkeleja ja kirjoja viimeisen puolentoista vuoden ajan paljon aina kehityspsykologiasta parisuhdepsykologiaan. Itseni kehittäminen on ollut pinnalla, ja monet ovat suositelleet minulle mindfullnesta jo pitkään, mutten koskaan oikein löytänyt aikaa sille. Nyt täällä Kapkaupungissa aikaa itselle on paljon enemmän kuin hektisessä arjessani Helsingissä, joten aikaa harjoituksille on löytynyt helpommin.

Olen temperamentiltani sellainen tosi helposti reagoiva tyyppi, niin hyvässä kuin pahassakin. Riemastun helposti ja tunteella, mutta ulkoiset ärsykkeet vaikuttavat mielialaani helposti myös negatiivisesti. Mindfullneksella halusin löytää mieleeni sellaista tyyneyttä, että se ei lähtisi aina ihan joka ikisen emootion perään.

Mindfullneksen aloittaminen oli yllättävän helppoa, sillä niin netistä kuin puhelimen applikaatioista löytyi erilaisia ohjelmia. Pienen speksailun jälkeen päädyin ostamaan Applestoresta Calm-nimisen appsin. Calm on maksullinen, 8,9€ kuussa tai 39€ vuodessa, mutta kuukauden käyttökokemuksen perusteella voin sanoa sen olevan hintansa väärti.

Calmissa on todella paljon erilaisia mindfullness-harjoituksia eri tarkoituksiin. Homman voi aloittaa viikon tutustumispaketilla, jossa on jokaiselle päivälle oma lyhyt mindfullness-harjoitus. Sen jälkeen midnfullness-tietämystä voi syventää kuukauden mittaisella ohjelmalla tai siirtyä applikaation muihin harjoituksiin.

Itse aloitin treenit tekemällä ensin viikon ohjelman aloittelijoille, ja nyt olen menossa syventävässä ohjelmassa. Pari kertaa olen tehnyt myös muita harjoituksia, lähinnä uneen liittyviä harjoituksia silloin, kun mun on ollut vaikeaa saada unta. Harjoitukset kestävät 5-15 minuuttia, ja olen pyrkinyt tekemään yhden treenin päivässä, mutta aina silloin tällöin päiviä jää väliin.

Alussa tein harjoitukset iltaisin, sillä koin niiden rauhoittavan mieltäni mukavasti. Harjoitusten pidennyttyä kuitenkin huomasin, että väsyneenä on vaikeaa keskittyä harjoitukseen ja nukahdettuani pari kertaa kesken harjoituksen päätin siirtää treenit aamuun. Aamulla tehty meditaatio antaakin ihan tosi hyvän alun päivälle!

Voin suositella Calm-applikaatiota kaikille mindfullneksesta kiinnostuneille - se antaa ainakin hyvän alun mindfullneksen maailman. Harjoituksia on runsaasti eri tarkoituksiin ja ne ovat laadukkaita. Harjoitukset sisältävät itse harjoittelun lisäksi midnfullness-tietämystä ja kivoja tarinoita ja vertauskuvia. Applikaatio on englanniksi, mutta kieli on tosi selkeää ja helppoa ja perusjutut kyllä ymmärtää!

Jos joku teistä innostuu kokeilemaan Calmia tai mindfullnesta ylipäätään, olisi kiva kuulla kokemuksianne. :)

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat