Kuten olen täällä blogissa kertonut, olen viimein saanut yhdistettyä kuntosalitreenin juoksuharjoitteluuni. Tai no, ehkä suurin ongelma ei ole koskaan ollut yhdistämisvaikeudet, vaan motivaation puute, mutta varsinkin kiireiden keskellä on tullut priorisoitua juoksua. Kun aikaa on ollut vähän, en ole halunnut "uhrata" saliharjoittelulle aikaa, vaan olen käyttänyt aikani juoksuun. Tämä on tietenkin vähän hölmöä, sillä lihaskuntoharjoittelu on todella tärkeää myös juoksijalle.

Itse teen tällä hetkellä salitreeniä 1-2 kertaa viikossa, sillä aikani ei riitä tällä hetkellä enempään. Toistaiseksi olen onnistunut yhdistämään nuo treenit viikko-ohjelmaani kivutta, enkä ole juurikaan joutunut tinkimään juoksutreenistä. Pientä kikkailua juoksun ja kuntosalitreenin yhdistäminen on vaatinut, ja tässäpä muutamia yleisiä vinkkejä siitä, kuinka yhdistävää nämä kaksi treenimuotoa!

Vinkkini juoksun ja salitreenin yhdistämiseen:

- Jos et halua tinkiä juoksusta salipäivänäkään, tee alkuverryttelyt juosten. Itse yhdistän kuntosalipäivän lyhyeen pk-lenkkiin, jonka teen juoksumatolla ennen salille menoa. Joskus myös juoksen matkan salille. Pieni juoksulenkki on tosi hyvää verryttelyä! Suosin juoksemista ennen salitreeniä erityisesti, jos treenaan jalkoja salilla, koska lihaskuntotreenin jälkeen juokseminen ei tunnu kovin mukavalta. Muistan myös joskus oppineeni, että voimatreenin jälkeen ei kannata tehdä kestävyysharjoittelua, mutta yhtään muista, mihin tämä perustuu, joten ehkä tuohon neuvoon kannattaa suhtautua varauksella!

- Kiinnitä huomiota treenien ajoitukseen. Jos treenaat jalkoja, kannattaa ottaa salipäivän jälkeinen päivä kevyesti. Kovaa treeniä ei välttämättä pysty tekemään pariin päivään salitreenin jälkeen. Toisaalta ei kannata myöskään tehdä salitreeniä kovan juoksutreenin jälkeisenä päivänä!

-Muista, että yläkroppaa ja keskivartaloa voi treenata aika huoletta juoksun siitä kärsimättä! Voit vaikka juosta alle kovan lenkin ja silti tehdä kohtuullisen hyödyllisen ylävartalotreenin. Corea ei taida juoksija voida koskaan treenata liikaa. :)

- Hyvä tapa lisätä lihaskuntotreenin määrää on tehdä pieni "pikajumppa" aika silloin tällöin juoksulenkin päätteeksi. Itse juoksen aika paljon matolla, ja mattotreenin jälkeen onkin aika kätevää käydä tekemässä pieni core+yläkroppasetti salin puolella.

- Jos haluat treenata sekä salia että juoksua tavoitteellisesti, kannattaa jaksottaa niiden harjoittelu vuositasolla. Salitreenille voi raivata enemmän aikaa pk-kauden alkupäästä ja jättää juoksun silloin vähemmälle. Kevään tultua kannattaa pikkuhiljaa juoksua lisätä ja salia vähentää, ja kilpailukaudella tehdä ainostaan ylläpitävää salitreeniä.

- Jos juokset ennen kuntosalia, varo, ettei treenin kokonaispituus kasva liian pitkäksi. Itse koen maksimaalisena juoksu+sali -treeninä 1,5 tunnin pläjäyksen. Yleensä juoksen 30-40 minuuttia ja sen jälkeen teen tehokkaan 40-45 minuutin salitreenin.

- Huolehdi lihashuollosta. Kun lihakset saavat ärsykkeitä niin juoksusta kuin lihaskuntoharjoittelusta, vammariski kasvaa. Niinpä kannattaa erityishuomioida venyttelyt ja muu lihashuolto!

Kommentit (2)

Emm

Moi, en ole varma oletko kirjoitellut millainen sun saliohjelma on, mutta olisi kiva jos tekisit siitä postauksen! Entä pystyisitkö tekemään postauksen tehokkaasta pikajumpasta, jonka voi tehdä ihan vain kehonpainolla? Kuvat liikkeistä olisi myös plussaa. :)
Mitkä on sun top10 Kapkaupunki nähtävyydet / mestat?

Kiitos kivasta blogista ja tsemppiä opiskeluun! Itse opiskelen ekaa vuotta lääkiksessä. :)

Sansu
Liittynyt21.5.2013

Moikka! Kiitos postausideoista! Itse asiassa mulla on jo kirjoitettuna postaus kuntosalitreenistäni, kuvat pitäisi vaan saada otettua, että saisin sen julkaistua. Eli sellainen on tulossa toivon mukaan pian! Ja ehdottomasti teet tuon Kapkaupungin TOP10 -nähtävyydet postauksen myös piakkoin :)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat