Urheilulliselle ihmiselle lomat yleensä otollisinta aikaa treenata. Kun saa nukkua pitkään, työt eivät stressaa ja kokonaiskuormitus on muutenkin pienempi, treenikin kulkee ihan uudella tavalla. Toisaalta taas lomalla vaanii monia "kiusauksia": terassi-illat, grillibileet, kaikenlaiset juhlat ja lomamatkat rikkovat rutiineja ja uhkaavat treeniohjelman toteuttamista. Kuinka saavuttaa balanssi ja pitää treeniä yllä ilman, että se häiritsee liikaa lomailua?

Ihmiset ovat erilaisia, ja tiedän, että joidenkin mielestä loman kuuluu olla urheiluvapaata aikaa ja treeni kuuluu arkeen, ja toisille taas loma tarkoittaa yhtä kuin tuplatreenimääriä viikko-ohjelmassa. Itse suhtaudun lomalla treenaamiseen vähän kaksijakoisesti. Toisaalta lomailu tosiaan mahdollistaa kunnon treenaamisen, ja tuntuisi oudolta olla urheilematta loma-aikana. Urheilu on minulle elämäntapa eikä asia, joka kuuluu vaan arkeen. Toisaalta taas pelkkään treenaamiseen keskityminen loma-aikana tuntuisi ahdistavalta. On nihkeää lähteä juhlista aikaisin kotiin vain sen takia, että pääsen aamulla lenkille tai suorittaa lenkkejä lyhyellä kaupunkilomalla.

Suhtautumiseni lomaurheiluun riippuu myös lomasta. Jos olen pitkällä kesälomalla vaikkapa Suomessa ilman mitään sen kummempia suunnitelmia, niin mikäs siinä, silloinhan voi olla hauskaa vetää vaikkapa yksi kovempi treeniviikko. Joskus olen myös viettänyt lomia pelkästä treeninäkökulmasta, ja keskittynyt pidennetyn viikonlopun ajan pelkkään urheiluun ja syömiseen. Nämä reissut ovat olleet ihan hauskoja, eli jos kaipaat kesälomallesi urheilullista ekstrabuustia, varaapa viikonloppu vaikkapa Vierumäeltä!

Jos taas loma on lyhyt tai varsinkin jos olen jossain matkalla, koen liian treeneihin keskittymisen ahdistavana. Lyhyellä lomalla tai reissun päällä en siis noudata mitään treeniohjelmaa! Treenien sumpliminen päiväohjelmaan syö reissun spontaania luonnetta ja valitettavasti vie myös aikaa tärkeimmältä, eli uuteen ympäristöön tutustumiselta.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että lomani olisivat todella inaktiivisia, päinvastoin. Minulle mieluisempia ovat niin sanotut aktiivilomat, joissa tutkitaan ympäristöä aktiivisesti, matkaillaan paikasta toiseen ja touhutaan kaikenlaista. Parhaat lomani ovat sisältäneet niin vaellusta, maastopyöräilyä, purjehdusta kuin uimista - lomat ovat myös mahtava mahdollisuus tutustua uusiin lajeihin! Yleensä myös kävelen lomillani aivan tuhottomasti, joten harvoin edes kaipaankaan mitään ekstratreeniä päiviini.

Ja jos satun jostain syystä haluamaan lisätreeniä, aina voi vetää lenkkitossut jalkaan ja tehdä vaikkapa lyhyen aamu- tai iltalenkin uusissa maisemissa. Vaikka en siis teekään mitään tavoitteellisia treenejä reissatessa, otan juoksuvermeet aina mukaan ja saatan lenkkeillä fiiliksen mukaan. Kieltämättä monet elämäni parhaat lenkit olen juossut kuvankauniilla hiekkarannoilla auringon noustessa ja meren kuohuessa vieressäni.

Summa summarun, jokainen lomailee tyylillään. Henkilökohtaisesti minusta ei ole mikään maailmanloppu, jos lomallaan haluaa ottaa vähän iisimmin treenien suhteen. Toisaalta taas silloin kynnys treenien pariin palaamiseen voi olla korkeampi loman loputtua. Kannattaa kuitenkin muistaa, että lomalla treeni voi olla myös muuta kuin juoksulenkkejä tai jumpassakäyntiä, ja etenkin kaupunkilomilla tulee helposti käveltyä paljon. Jos taas lomaan kaipaa myös treenisisältöä, aamulenkit ja kuntopiirit on aika hyvä vaihtoehto! Juoksemalla tutustuu myös kaupungin nähtävyyksiin ihan eri tavalla kuin turistikävelyjä tehden. :)

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat