MAANANTAI: tv-reipas 1h25min/ 16km: verkka 2km + 12km sykkeellä 162 / 5.13min/km + verkka 2km

TIISTAI: kevyt juoksu 11km / 1h10min + CXWORX 30min

KESKIVIIKKO: maratonharjoitus 1h40min/ 18,5km: verkka 1,5km + 5km 5.19min/km (syke 164) + 5km 5.08min/km (syke 165) + 5km 4.50min/km (169) + verkka 1km

TORSTAI: lepo

PERJANTAI: kevyt lenkki 45min / 7,5km

LAUANTAI: 28km kiihtyvänä, ekat 20km 5.30min/km vauhtia, sitten kiihtyen 4.50min/km saakka, 2h30min

SUNNUNTAI: lepo

YHTEENSÄ: 7h30min/ 91km

Viime viikolla ajatukset olivat vähän muualla kuin juoksemisessa, mutta aika hyvin sain tehtyä suunnitellut treenit silti. Vaikka valmistelevat harjoitukset tuntuivatkin välillä viime viikkoon sovitettuna aika tiukoilta, ne kulkivat loppujen lopuksi todella hyvin - jopa paremmin kuin olin uskaltanut odottaa! Toisaalta oli myös hyvä päästä vähän tuulettamaan päätään omista ajatuksista, ja synkkien mietteiden karkoittamiseen ei varmaan ole parempaa keinoa kuin juoksulenkki syyspimeydessä napit korvilla.

Maanantai alko reippaalta lenkillä Saaran kanssa. Verkkojen jälkeen paineltiin kaksitoista kilometriä vähän aerobisen kynnyksen yläpuolella. Keskivauhdiksi tuli 5.13, ja sykkeistä päätellen maratonin pitäisi mennä kyllä nopeammin kuin tuo vauhti! Tiistaina ohjelmassa oli hidas palauttava lenkki ja keskivartalon kuritusta core-tunnilla.

Keskiviikkona juoksin ensimmäisen maratonille valmistavan harjoituksen. Ohjelmaan oli merkattu 3x5km kolmella eri vauhdilla, ja jokaisen viisikilometrisen välissä oli viiden minuutin palautus. Eka vitonen kulki keskivauhtia 5.19, toinen 5.08 ja kolmas jopa 4.50! Viimeisen vitosen keskisyke oli 169 eli huomattavasti maratonin keskisykettä alhaisempi. Kuitenkin pidän 4.50min/km-vauhtia aivan liian kovana maratonvauhtina mulle, sillä pelkkiin treenisykkeisiin ei ole aina luottaminen, vaikka toki ne suuntaa antavatkin. Olin todella tyytyväinen treeniin jälkeenpäin ja iloinen matalista sykkeistä. :)

Torstaina tein 24h-työvuoron, joten urheilut jäivät väliin. Perjantaina jolkottelin todella väsyneenä ainoastaan seitsemän kilsan mittaisen lenkin. Lauantaille oli pedattuna jälleen maratonharjoitus: kokonaiset 28 kilometriä aerobisen kynnyksen molemmin puolin! Aloitin lenkin 5.30min/km -vauhdilla, jota paukuteltiin ekat 20 kilsaa sykkeen pysyessä kynnyksen alapuolella. Kahdenkympin jälkeen vauhti alkoi kiihtyä ollen aivan vikoilla kilsoilla 4.50min/km! Lenkin keskivauhdiksi tuli 5.21min/km ja -sykkeeksi 157 eli aikalailla aerobisen kynnyksen tienoille päädyttiin.

Vaikka elämä heittelee muuten, niin maratonille ainakin olen lähdössä hyvillä mielin! :)

Kommentit (5)

Vierailija

Kiva kuulla että oot lähdössä maratonille hyvillä mielin, pidän sulle peukkuja ja toivon oikein kunnon endorfiinipöllyä. :) Tsemppiä juoksuun ja muutenkin!

Vierailija

Kivaa Sansu, että sinun treenit on sujuneet:) Voiḿia sinulle ja iloa urheilusta ja toivossa että elämä kirkastuu eteenpäin:) Heihei!:)

-Liisa

Vierailija

Moi!

Millaisilla kengillä sä juokset pidemmät lenkit? Mä oon aikaisemmin käyttänyt DS-trainereita, mutta nyt on tarkoitus aloittaa treenaus ekalle maratonille, enkä tiedä riittääkö niissä vaimennus.

Tsemppiä maratonille!

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat