Vuosi 2015 jäi mieleeni ennen kaikkea elämäni onnellisempana, mutta tietyllä tapaa aika rankkana vuotena. Vuoden aikana tein todella paljon itsetutkiskelua ja tarkastelin oman pääni sisältöä tarkemmin kuin koskaan ennen. Näin jälkikäteen on helppoa ajatella, että ehkä niin oli tarkoitettu: kun vuosia porskuttaa eteenpäin laput silmillä, jossain vaiheessa tulee stoppi vastaan ja on vain pysähdyttyvä.

Sinänsä tilanteeni ei ollut mitenkään hälyttävä: voin ja jaksoin ihan hyvin, mutta jollain tapaa olin ajautunut elämässäni monella tapaa sellaisiin pisteisiin, joihin en ollut oikein halunnut ajautua. Halusin tutustua itseeni paremmin, jotta oppisin tietämään, mitä oikeasti haluan enkä enää vain ajelehtisi elämässäni päämäärättä. Itseään peiliin katsominen ei ole mikään helppo juttu, ja ajattelen, ettei se ole mikään terapiatyyppinen "sessio", vaan prosessi, joka tulee jatkumaan läpi elämän, välillä intensiivisemmin, välillä vähemmän intensiivisemmin.

Myllerryksien ja pohdintojen jälkeen saavutin jonkinlaisen suvantovaiheen viime vuoden lopulla, ja siitä saakka itsetutkiskeluhommat ovat olleet vähän taka-alalla. Tilasin syksyllä kyllä kasan kirjoja, jotka minulla oli tarkoitus lukea ennen tänne lähtöä, mutta sain luettua oikeastaan vain parisuhde-aiheiset opukset. Jotenkin mieleni ei vaan ollut siinä moodissa, että olisin jaksanut syventyä itsetutkiskeluun, joten niinpä annoin kirjojen odottaa. Harmillisesti aika kuitenkin kului, ja tällä hetkellä nuo kirjat majailevat Pelikaani-varastossa Lauttasaaressa, kun en saanut niistä yhden yhtä mahtumaan matkalaukkuuni.

Täällä Etelä-Afrikassa elo on ollut kyllä koulun puolesta toistaiseksi aika kiireistä, mutta koska elämässäni ei ole työn aiheuttamaa stressiä eikä päivystyksien takia valvottuja öitä, tunnen olevani jollakin tapaa tosi levännyt. Elämänrytmini on muutenkin paljon leppoisampi, ja nyt vasta tajuan kunnolla, kuinka hektistä eloni Helsingissä välillä on. Rakastan Helsingin runsasta tapahtumatarjontaa ja ystäväpiiriäni, joka on koko ajan liikkeessä, mutta toisaalta tämä pieni rauhoittuminenkin on tehnyt terää.

Jostain syystä mieleni halajaa taas jonkinlaisen itsetutkiskelun pariin, ja nyt todella harmittaa, että en saanut otettua mukaan aiemmin tilaamiani kirjoja. Toisaalta mielessäni on ehkä erilaisten taitojen kehittäminen, ja kaikki tämä rauhoittuminen on saanut minut kiinnostumaan joogasta ja erityisesti mindfullnessista. Itse asiassa minulla oli tarkoitus osallistua mindfullness-kurssille jo viime kesänä, mutta se jäi kaikkien kiireiden keskellä. Nyt tuntuu, että haluan kehittää rauhoittumistaitojani ja kykyäni pysähtyä hetkeen.

Olen selaillut aika paljon netin mindfullness-tarjontaa lähinnä verkkokurssien ja kirjojen muodossa. Olisi kiva osallistua jollekin kurssille, mutta ehkä itseopiskelu tuntuu tällä hetkellä luontevimmalta. Siispä kysynkin, että löytyykö teidän joukosta ketään, joka osaisi suositella hyvää mindfullness -verkkokurssia tai jotain hyvää kirjaa? :) Entä onko kellään muuta kokemusta mindfullnessista?

Kommentit (9)

Emmi

Moi,

Headspace-appsia voi kokeilla ilmaiseksi kymmenen kertaa. Siinä on lyhyitä ja helppoja meditointiharjoituksia, jotka sopivat kaikille. Mulla on ollut se asennettuna mutta en ole saanut aikaiseksi aloittaa vielä. Ehkä tänään..? ;)

Vierailija

Ehkä silläkin on tarkoituksensa, että kirjat jäivät kotiin..kirjojen lukeminen voi toki avata silmiä mutta suurimmat hyödyt tulee vasta siinä vaiheessa kun niitä oivalluksia alkaa käytännössä toteuttamaan. Erilaisia kirjoja kun on loputtomasti..:)

Mindfulness-opuksista voisi suositella tekijöiden Williams&Penman (jos en ihan väärin muista tätä suositeltiin positiivisen psykologian kurssilla) kirjaa ehkä myös Chade-Meng Tanin (aloitti googlella mindfulness-ohjelman, hänen jotain puheitaan on ainakin aiemmin ollut youtubessa)..en varsinaisesti ole mikään mindfulness-harrastaja mutta teen välillä esim body scan-rentoutuksen (mulla on leena pennasen ohjaamia puhelimessa), joka on todella ihana tapa rentoutua täysin. Olen harjoittanut meditaatiota vuosia (muutakin kuin mindfulness) ja sen vaikutuksen huomaa jännästi muussa elämässä. Meditaatiossa tärkeintä on muistaa että siinä harjoitusta tehtäessä ei ole tarkoitus tapahtua mitään ihmeellistä (eikä kannata heti luovuttaa, epämukavat tunteet kuuluu asiaan) vaan ne vaikutukset näkyy ajan myötä arkielämässä..omassa suhtautumisessa asioihin tai ihan vaikka syömiseen, miten joku ruoka vaikuttaa kehoon, miltä se maistuu ja miksi mun tekee nyt mieli jotain..

Sansu
Liittynyt21.5.2013

Toi on kyllä totta, ehkä oli tarkoitus, et kirjat jäi himaan. Kiitti noista vinkeistä! Olen alkanut tehdä Calm-applikaation harjoituksia, ja ane on kyllä olleet tosi hyviä.

Liza

Hei Sansu:) Herra Jeesus Kristus on kuollut sinunkin edestäsi ristillä ja rakastaa sinua, Hän kolkuttaa sydämesi ovella ja toivoo että avaat Hänelle sydämesi, Hän ainoastaan voi antaa sinulle todellisen, pysyvän rauhan sisinpään ja ei ole muuta Nimeä ihmisille maanpäällä annettu kuin Herra Jeesus Kristus, jossa on pelastus. Hyvää päivää, ja viikonloppua ja mukavaa opiskelua ja juoksuja sinne Kapkaupunkiin:)

Vierailija

Hei!

Mindfulnessista on kirjoja pilvin pimein, varmasti löytyy e-kirjoinakin. Jos kaipaat enemmän työkirjatyyppisiä opuksia, esim. Vapaudu mielesi vallasta ja ala elää -kirja on ihan näppärä. Vähän kömpelön oloinen suomennos, mutta hyviä tehtäviä. Oiva on ilmainen ja ihan jees mindfulness-app, joka sisältää teoriaa ja lyhyitä harjoituksia. Käytän jonkun verran mindfulnessia mun työssä psykologina (siis opetan sitä muille ja käytän tietty itseenikin koko ajan!) ja itse olen parhaiten sisäistänyt koko mindfulnessin idean ihan vaan zen-meditaatioon tutustumalla ja sitä kokeilemalla. Se onkin itseasiassa koko mindfulnessin perusta. Siitä voi halutessaan riisua buddhalaiset elementit pois ja tehdä vaan istumameditaatiota. Kun zen-meditaation idean hoksaa, löytää ympäriltään koko ajan mindfulness-harjoituksia ilman mitään opuksiakin :)

-Jii

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat