Heippa,

ja hauskaa keskiviikkoa kaikille! Paiskin taas töissä viime yön, ja heräilin tuossa pari tuntia sitten neljän tunnin aamupäivänokosten jäljiltä. Olo on yllättävän hehkeä, vaikka takana on kiireisin työvuoro naismuistiin.

Tykkään päivystämisestä, mutta valitettavasti yksi 24h-vuoro on omiaan sekoittamaan rytmiä ja ennen kaikkea uuvuttamaan kroppaa. Olo vuoron jälkeen on pahimmillaan krapulainen, mutta muutaman kikan avulla olen oppinut, miten seuraavana päivänä olo jokseenkin siedettävä ja toimintakykyinen. Yleensä treenaan päivystystä seuraavana päivänä, sillä liikunta auttaa pysymään edes jonkinlaisessa rytmissä. Mitään hirvittävän kovaa harjoitusta en kuitenkaan pysty tekemään huonojen yöunien jälkeen.

Lueskelin tässä taas vanhaa blogiani (on muuten todella huvittavaa lukea postauksia esim. vuodelta 2009!), ja sieltä silmääni osui hauska blogihaaste otsikolla "mikä saa minut liikkumaan ja mikä jäämään sohvalle". Haaste oli omiaan nostattamaan urheilufiilistä tällaisena väsyneenä päivänä muistuttamalla miksi se liikkuminen onkaan niin mukavaa! Haasteeseen vastaamisesta on pari vuotta aikaa, mutta syyt liikkumiselle ja liikkumattomuudelle ovat edelleen lähes samat.

Mikä minut saa liikkumaan?

Urheilu on elämäntapa. Vähän tylsä vastaus ehkä, mutta kun on liikkunut koko pienen ikänsä, on vaikea kuvitella elämää ilman säännöllistä urheilua. Urheilu on niin kiinteä osa mun päivä, että automaattisesti sumplin sille tilaa päiväohjelmassa, vähän niin kuin kaupassakäynnille tai hampaiden pesulle. Urheilusta saa virtaa ja energiaa, ja toisaalta lenkkituokio on hetki omille ajatuksille ja niiden nollaamiselle.

Juoksuohjelma ja ryhmätreenit. Runner´s High:n juoksutreenit ja -ohjelma ovat nostattaneet juoksuinnostuksen ihan uudelle tasolle. Treenit ovat enemmän kuin juoksuharjoitus, ne on paikka, jossa tavataan kavereita ja sosialisoidaan. :) Juoksuohjelman noudattaminenkin antaa tosi paljon motivaatiota.

Itsensä haastaminen ja kehittymisen huomaaminen. Valehtelisin, jos väittäisin, ettei saavutetuilla tuloksilla ole mitään väliä. Tykkään käydä kisoissa kokeilemassa kuntoani, ja tavoitteenani onkin - luonnollisesti - kehittyminen juoksijana. Toisaalta taas urheilu on mulle ennen kaikkea harrastus, ja vaikka en tekisikään enää yhtään ennätystä, treenaisin ihan samalla tavalla.


Mikä saa minut jäämään sohvalle?

Sairastaminen. Oon tosi tunnollinen treenaaja (no, ehkä ennen olin vielä tunnollisempi, nykyään olen jo aika paljon mukavuudenhaluisempi), mutta sairaana en koskaan harjoittele. Pelkään hysteerisesti kaikkia jälkitauteja ym., joten jos mulla on yhtään sellainen olo, että tulisin kipeäksi, jään kotiin. Mieluummin lepään liian herkästi ja siten vältän pitkittyneen sairastelun kuin lähden treenaamaan puolikuntoisena!

Muut menot (koulu, työt, kaverit). Vaikka olenkin tosi hyvä sumplimaan aikataulujani ja mahduttamaan urheilut kalenteriini, joskus on vain sellaisia hetkiä, etten mitenkään ehdi erinäisistä syistä harjoittelemaan. Tosin nämäkin tilanteet pyrin ennakoimaan ja pyydän etävalmentajaani suunnittelemaan treenit siten, että kiireisinä päivinä olisi joko lepopäivä tai hyvin lyhyt harjoitus. Elämässä on kuitenkin kaikenlaisia muuttujia (reissuja, pitkittyviä työvuoroja, äkillisiä menoja kavereiden kanssa), joita ei voi ennakoida, ja silloin skippaan treenit suosiolla.

Henkinen väsymys. Joskus ei ole mitään erityistä syytä sille, että treenaaminen ei innosta - ei vaan kerta kaikkiaan huvita. Pieniä lähtövaikeuksia saattaa olla silloin tällöin, mutta syviä huvittammattomuuden hetkiä tulee eteen tosi harvoin. Silloin kun edellämainitun fiiliksen tunnistan, tulkitsen sen jonkinlaisena ylitreenauksen merkkinä ja jään kotiin lepäämään. Yleensä yksi ekstralepopäivä riittää nostattamaan treenifiiliksen ennalleen.

Mikä saa sinut liikkumaan ja mikä jäämään sohvalle?

Kommentit (2)

Vierailija

Inhoan liikuntaa ja silti liikun. Joka kerta harmittaa lähteä ja aina kun tulen takaisin kotiin en koe hyvää oloa vaan nuutuneen olon. Aina mietin että olisi ihana jäädä sohvalle ja nukkua kerrankin. Jotain teen kai väärin tai jotain on pielessä. En vain tiedä missä vika.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat