Se olisi aika lailla tasan kaksi kuukautta elämäni kuudenteen maratoniin. En pahemmin ole suonut Münchenille ajatuksia koko kesän aikana, mutta nyt syksyn lähestyessä tuleva maratonkin tuntuu muistuvan vähän paremmin mieleen. Tänään sähköpostiin kolahtaneessa treeniohjelmassakin alkoi olla jo selvästi maratonille valmistavia treenejä!

En oikein osaa sanoa, että millaiselta pohjalta tai millaisin fiiliksin lähden harjoittelemaan maraton tähtäimessäni. Fiilikset ainakin ovat ehkä jopa vähän ristiriitaiset: tavallaan odotan maratonille valmistavia treenejä, sillä kaipaan harjoitusohjelmaan jo vähän vaihtelua. Toisaalta taas juoksumotivaatio on ollut inasen kadoksissa koko kesän, ja megapitkikset ja niihin menemään tuleva aika vähän hirvittää. Olen kuitenkin toiveikas sen suhteen, että motivaatio alkaa taas löytyä treenin muuttuessa ja kunnon (toivottavasti) kohetessa!

Olen ollut oikeastaan viime vuoden Frankfurtin maratonin jälkeen koko ajan fyysisesti aika hyvässä kunnossa. Minulle tyypillinen kunnon keväinen notkahdus jäi puuttumaan, ja pistelin alkukesästä enkat niin kolmosella kuin puolikkaallakin. Oikeastaan missään vaiheessa maratonin jälkeinen hyvä vire ei kadonnut, ellei sitten paria Etelä-Amerikan reissun jälkeistä viikkoa lasketa. Viime viikon kisat menivät kuitenkin siinä määrin pieleen, että itseluottamus sai ihan pienen särön - olenkohan sittenkään enää niin kovassa kunnossa kuin alkukesästä?

Miten sitten muutan harjoitteluani, kun tähtäimessä on maraton? Tällä hetkellä olen tainnut juosta aikalailla 65-70 kilsaa viikossa. Maratonharjoittelun aikana määrät kohoavat pääasiasas pidentyvien pitkisten myötä - tällä hetkellä juoksen noin 19-20 kilsan pitkiksiä, joten ne tulevat pidentymään miltei kymmenen kilometriä. Pitkikset juoksen yleensä hiljaa, mutta maratontreeninä saatan juosta loppuun esimerkiksi kolme kilometriä reippaasti/ maratonin tavoitevauhtia. Tykkään myös tehdä pidempiä treenejä pääasiassa vk1-alueella. Yksi suosikkitreeneistäni 3x5km -vedot parin minuutin palautuksella maratonin tavoitevauhdin molemmin puolin.

Aina, kun otan puheeksi maratontreenin, minulta kysytään myös tavoitettani sen suhteen. Viimevuotinen enkkani 3.27 alkaa olla jo minun tasoiselle juoksijalle kohtuullisen kova, joten ajan parantaminen tulee vaatimaan todella duunia. Jos en ole saattanut itseäni aivan rapakuntoon, voi olla, että parin kuukauden treenillä saisin nipistettyä tuosta ajasta pari minuuttia pois. Se vaatii kuitenkin hyvää treenikautta ja onnistunutta juoksua! Tavoitteet siis tulevat päivittymään vasta lähempänä starttia. :)

Eipä tässä muuta kuin treenin kimppuun siis! :)

Kommentit (1)

Vierailija

olipa kiva postaus ihanii säitä on ollut nyt, eikun riemukasta treenausta sulle!

-Liisa

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat