Täytyy tunnustaa, että jossain vaiheessa loppukesää juoksumotivaationi meinasi olla koetuksella ja ajatuskin maratontreenien alkamisesta aiheutti lähinnä haukotusreaktion. Onneksi tilanne muuttui sopivasti syksyn alkaessa, ja kun juoksukunto alkoikin nousta kohisten, kasvoi myös motivaatio. Jaksoin treenata reippaasti maratonille, mutta maratonin juostuani olin tyytyväinen niin sen onnistumisesta kuin edessä häämöttävästä siirtymäkaudestakin.

Noudatan Runner´s High:n kautta saamaani juoksuohjelmaa oikeastaan ympäri vuoden, joten tekee tosi hyvää ottaa pari viikkoa ohjelmatonta aikaa! Toki ohjelma on välillä rennompi ja vapaamuotoisempi kuin esimerkiksi ennen maratonia, mutta on ihan silti kiva fiilistellä ja tehdä mitä huvittaa.

Maratonin jälkeen lepäsin kaksi päivää, ja kolmantena päivänä kovin joogaamassa. Neljäntenä päivänä kävin vähän höntsäämässä ja tekemässä lihaskuntoa, mutta kroppa tuntui olevan vielä keskeneräisesti palautunut, joten päätin levätä taas pari päivää. Viikonloppuna kävin jo vähän taas juoksemassa, mutta ajattelin ottaa tämänkin viikon vielä tosi iisisti treenin suhteen.

Erityisesti juoksua koetan vähän vältellä, sillä sitä nyt saa tehdä vuoden ympäri ihan riittämiin. Tuntuu, että viime maratonin jälkeen aloin aivan liian nopeasti taas juosta. Se ei niinkään näkynyt fyysisessä palautumisessa, vaan joskus keskitalvella tulleessa motivaation lopahtamisessa. Parempi siis nyt säästellä niin kinttuja kuin fiiliksiäkin!

Offseasonin ohjelmassa onkin siis paljon lepoa, hyvin vähän juoksua ja panostusta kehonhuoltoon. Olen venytellyt joka ilta huolellisesti, ja onpa minulla huomiselle hierojakin varattuna. Jos treenijalkaa vipattaa, niin koetan tehdä jotain muuta kuin juoksua! Tarkoitus olisi myös laittaa saliohjelma uusiksi tässä lähiaikoina, joten toivottavasti tämä siirtymäkausi innostaa minua myös lihaskuntotreenin pariin.

Offseasonilla on myös hyvä miettiä seuraavan kauden tavoitteita, mutta ne eivät todellakaan ole päällimäisenä mielessä! Nyt aion keskittyä pelkkään relailuun, se minulle sallittakoot kovan maratonrypistyksen jälkeen. :)

Kommentit (2)

K

Moikka!

Sun blogi oli iso motivaatio siihen, että aloitin lenkkeilyn nyt syksyllä. En ole aikaisemmin juossut ja meni n. 5 viikkoa, että jaksoin juosta 5km aikaan 36 min. Haluaisin saada paremman kunnon ja pystyä juoksemaan 5km alle 25 min. joskus. Jos jatkan lenkkeilyä 3 kertaa viikossa 30-60 min kerrallaan, riittääkö se kunnon parantamiseen? Vai pitäisikö erikseen tehdä myös spurtti-treenejä, että kunto paranisi? Annoit aiemmassa postauksessa vinkkejä temmon vaihteluun, mutta onko se välttämätöntä? :)

Sansu
Liittynyt21.5.2013

Moikka! Kyllä ihan peruslenkkeily vielä kohottaa kuntoasi. Aerobinen kunto on kaiken pohja, ja vasta kunnse on tarpeeksi hyvä, voi alkaa tehdä tehoja. Jatka siis kevyttä lenkkeilyä, mutta jossain vaiheessa voisit lisätä repertuaariin esim. yhden intervalliharjoituksen viikkoon.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat