Alkuvuosi toi mukanaan rapsakat pakkaset myös tänne etelään. Vaikka olenkin pääasiassa iloinnut talven tulosta - onhan se ihanaa päästä fiilistelemään lumisia maisemia ennen Kapkaupunkiin lähtöä - kovat pakkaset ovat hieman hankaloittaneet juoksulenkkejäni. En tajua, miten minusta onkaan tullut näin kylmänarka! Asuessani pohjoisessa juoksin lenkkejä hyvinkin yli kahdenkymmenen asteen pakkasissa, mutta nyt tuo kymmenkuntakin tuntuu jo hyytävältä. Toisaalta Helsingin kostea pakkanen tuntuu kyllä paljon purevammalta kuin mitä mittari näyttää.

Suurimmaksi osaksi talvijuoksu on kyllä asenne- ja pukeutumiskysymys. Toki pakkasiin tottumisellakin on osansa pelissä, ja lauhan alkutalven jälkeen nämä kelit tuntuvat aikas kipakoilta. Viime päivinä olen pukenut lenkille lämpökerraston, talvijuoksutrikoot, hiihtotakin, kaulurin ja pipon, ja niillä olen pärjännyt kohtuullisesti. Tänään tosin tuntui, että olisin voinut laittaa jalkaan vielä jonkun shortsityyppisen ratkaisun, kun reidet meinasivat paleltua lenkin loppuvaiheessa. Kerroksien lisääminen onkin paras tapa pysyä lämpimänä talvella! Suosittelen myös säärystimiä lämmittämään pohkeita ja akilleksia.

Harmillisesti salikorttini meni umpeen vuoden loppuun mennessä, muuten olisin suunnannut juoksemaan matolle jo ajat sitten. Ennen en tykännyt juosta juoksumatolla ollenkaan ja pidin sitä tappavan tylsänä touhuna, mutta nykyisin se on minusta ihan mukavaa. Mattojuoksu vaatii oikeanlaisen asenteen, hyvää musiikkia korviin ja mielellään jonkun vauhtikestävyystyyppisen harjoituksen, jotta se tuntuu mielekkäältä. Ja näillä keleillä osaa kyllä arvostaa sitä, että saa juosta ilman, että naama tai sormet jäätyy!

Toinen hyvä pakkasenpakoilukeino on mennä treenaamaan sisäradalle. Viime vuosina olenkin tehnyt paljon vauhdikkaita treenejä joko Liikuntamyllyssä tai Esport Arenalla. Keskiviikkona meillä onkin vuoden ekat Runner´s High -treenit Myllyssä ja odotan niitä jo nyt tosi paljon! Harmi, kun hyvälle juoksuporukalle pitää sanoa heipat, onneksi ei kuitenkaan lopullisesti.

Laitanpa tähän loppuun vielä viime viikon treenipäiväkirjan. Ihan kohtalaisen hyvin sain menneellä viikolla juostua, vaikka välillä vähän palelikin. :)

MAANANTAI: verkka 2km + 8km reipasta 4.57min/km + 2km verkka
TIISTAI: juoksu 10km/ 60min + core-treeni 30min
KESKIVIIKKO: kevyt juoksu 6km
TORSTAI: kevyt juoksu 60min / 10km
PERJANTAI: lepo
LAUANTAI: pitkis 24km
SUNNUNTAI: lepo

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat