Aktiiviliikkujalle yhtä tärkeää kuin säännöllinen harjoittelu lienee huolellinen lihashuolto. Aika harva pystyy treenaamaan täysipainotteisesti ja vammautumatta ilman minkäänlaista lihashuoltoa. Itse olen - ainakin ollut - varsin ahkera lihashuoltaja, ja venyttelyt, verryttelyt ja hierontasessiot ovat kuuluneet ohjelmaani säännöllisinä. Lihashuollon tärkein tehtävä on estää vammat, ja niiltä olen itse ainakin toistaiseksi onnistunut välttymään. Treeni on myös huomattavasti mukavampaa, kun kroppa on ensin viritetty harjoitukseen eikä mitään paikkaa kolota.

Tässäpä siis minun parhaat vinkkini lihashuoltoon!

Riittävät verryttelyt

Teen aina ennen kisaa tai peruslenkkiä vauhdikkaampaa lenkkiä alku- ja loppuverryttelyt. Näistä ei kannata lintsata, sillä a) vauhtilenkki, puhumattakaan kisasta, ei nyt vaan kulje ilman asianmukaista alkuverkkaa ja b) eron todellakin huomaa palautumisessa, jos on loppuverkannut kunnolla. Yleensä ennen vauhtikestävyysharjoitusta verkkaan alkuun juoksemalla 15-20min kevyesti. Tämän jälkeen vedän 2-3 "aukkaria" eli lyhyttä, 50-100m rentoa spurttia. Kisaa ennen minulla on traditionaalinen alkuverkka, jonka teen joka kerta ja joka sisältää kevyen juoksun lisäksi reipasta juoksua, tekniikkaa ja venytyksiä. Kisan ja harjoituksen jälkeen verkkaan loppuun juoksemalla 10-20 minuuttia kevyesti.

Venyttelyt

Ennen oli superahkera venyttelijä, mutta pari viimeistä kuukautta olen lintsannut tästä perinteestä todella pahasti, hyi minua! Minulla oli tapana venytellä aikaisemmin lähes joka ilta, mutta tällä hetkellä venyttelen ehkä kaksi kertaa viikossa... Pitää kyllä parantaa tapani. Teen iltaisin, pari kolme tuntia treenin jälkeen, noin 30-60 sekunnin mittaiset venytykset etu- ja takareisille, lonkankoukistajille, pohkeille ja pakaroille.

Foam rollaus

Ahkera foam rollaus kuului entisen elämäni suosikkiaktiviteetteihini, mutta sitäkään ei ole hetkeen tullut tehtyä, jaiks. Foam rollaus ei korvaa hierontaa, mutta jotain hyötyä siitä varmasti on. Kokeilkaapa vaikka foam rollata reiden ulkosyrjiä!

Säännöllinen hieronta

Jos venyttely ja foam rollaus on jäänyt multa väliin, niin hierontaa en ole onneksi heittänyt unholaan! Mulla on erittäin taitava luottohieroja, Wieru-hierojien Aki Rissanen, jolla käyn säännöllisesti parin kuukauden välein. Aki on tosin viime aikoina ollut varmaan järkyttynyt jumieni määrästä, kun tuo venyttely on jäänyt vähän vähemmälle.

Oikeanlainen pukeutuminen

Asianmukainen pukeutuminen erityisesti talvella on ehdoton osa lihashuoltoa. Liukkaat kengät altistavat nyrjähdyksille ja liian vähissä vaatteissa hilluminen revähdyksille. Erityisesti akillesjänteet kannattaa suojata kylmältä esimerkiksi säärystimillä!

Tätä postausta kirjoitellessani tuli kyllä sellainen fiilis, että pitää taas palata säännöllisemmän lihashuollon pariin erityisesti venyttelyjen osalta! Onneksi mikään paikka ei ole vielä hajonnut, mutta sitähän ei luonnollisesti kannata odottaa!

Tehkää siis niin kuin minä sanon älkääkä niin kuin minä teen, vai miten se nyt meni. ;)

Kommentit (1)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat