Viime viikkoon saakka saimme nauttia varsin ihanista syyssäistä: aurinko paistoi eikä vettä satanut varmaan moneen viikkoon. Itse asiassa kelit ovat olleet koko syksyn niin hyvät, ettei tämä säätiedotusaddikti ole pahemmin seurannut tiedotteita, kun aina on ollut kiva lenkkisää. Kevyt takki ja trikoot kävivät lenkkivarusteeksi päivästä toiseen, kun ei pahemmin satanut ja kylmiä päiviä oli vain muutama. Lenkkimotivaatiota on ollut helppo pitää yllä, kun ei ole tarvinnut lähteä vihmovaan sateeseen tai pakkasiin tarpomaan.
 
Kellojen siirtämisen myötä pimeys on kuitenkin alkanut laskeutua yhä aikaisemmin, ja vaikka kuinka yritän juosta heti töiden jälkeen, ei päivänvaloa ole arkisin lenkkeihini riittänyt. Viime päivinä on myös satanut aika reippaastikin, ja en edes meinannut muistaa, miten kurjaa on juosta syksyisessä rankkasateessa! Aika monella treeni-into hiipuu näillä keleillä, enkä yhtään ihmettele.

 
Itse tykkään treenata syksyisin, sillä yleensä silloin kaikki suuremmat tavoitteet on takanapäin ja saa keskittyä perusasioihin, kuten peruskunnon rakentamiseen ilman mitään sen kummempia kikkailuja. Toisaalta taas homma voi tuntua tasapaksulta pimeydessä puurtamiselta, kun motivaattorina toimivat kisat ovat jossain kaukana tulevaisuudessa.
 

Miten saada sitten motivaatio pysymään yllä syksyllä? Minua parhaiten motivoi tavoitteet, joten olen yleensä käynyt jonkun verran kisaamassa talvisaikaankin. Kisat eivät ole mitään ryppyotsaisia rytistyksiä, vaan otan ne lähinnä kovana treeninä. Monissa paikoissa järjestetään erilaisia talvisarjajuoksuja, ja suosittelenkin pääkaupunki-seudun asukkaille osallistumista Vantaan Sotungissa järjestettävään Aktia-cuppiiin! Yleensä otan myös jonkun "päätavoitteen" keväälle, jolloin lenkkimotivaatio pysyy paremmin yllä, kun tavoite ei ole pelkästään loppukesän tapahtumissa.
 
Kelien ollessa karseita olen siirtänyt treenejä suosiolla sisätiloihin. Monet mieltävät juoksumatolla juoksemisen tylsäksi, mutta minusta se ei mitenkään tappavan tylsää touhua ole. Musiikit korville tai kaveri mukaan viereiselle matolle rupattelemaan! Sisähallitkin on hyviä paikkoja talviaikaan treenata erityisesti vauhtilenkkejä.
 
Joskus koko juoksu tuntuu tökkivän, ja silloin lääke hommaan on yksinkertainen: juoksun korvaaminen muilla harjoitteilla. Olen korvannut talvisin juoksulenkkejä erilaisilla jumppa- ja spinning -tunneilla, uinnilla ja hiihdolla. Täytyy vaan huolehtia, ettei korvaavat treenit ole liian kovatempoisia, ettei kokonaiskuormitus kasva.
 

Yksi huonoilla keleillä motivaatiota lisäävä tekijä on kunnon varusteet. Hanki siis sadetta ja tuulta jokseenkin pitävä takki ja talvikeleihin sopivat trikoot sekä tarvittaessa kengät. Mikään ei ole niin kurjaa kuin palella likomärissä vaatteissa lenkillä, eikä ole mikään ihmekään, jos juoksujalkaa ei sellaisten lenkkien jälkeen pahemmin vipata!
 
Toivottavasti joku sai tästä postauksesta joitain vinkkejä motivaatiopulan selättämiseen. :)
 
Ps. Parasta motivaatiopulaan ovat juoksublogit, ja suosittelenkin tsekkaamaan juoksukaverini Marjan uuden blogin! :)

Kommentit (4)

Heidi

Näin sinut (tai kaksoisolentosi) tänään K-marketissa, mutta en tietenkään kehdannut puhua sinulle mitään. Olen täällä isolla kirkolla työmatkalla enkä siis ole tottunut, että suosikkibloggaajni osuvat samaan paikkaan kanssani. :D Ajattelin, että nyt olisi kuitenkin hyvä aika kommentoida vihdoin blogiisi. :)

Olen lukenut blogiasi jo monta vuotta, mutta valitettavasti olen aika laiska kommentoimaan. Aloin lukemaan blogiasi alunperin sen vuoksi, kun olin kiinnostunut hammaslääkiksestä ja kirjoittelit siihen aikaan paljon lääkiksessä opiskelusta. Elämä vei minua kuitenkin toiseen suuntaan enkä koskaan päätynyt hammaslääkikseen yrityksistä huolimatta. Myös juoksujutut kiinnostavat, joten olen pysynyt lukijakunnassa, vaikka lääkisjutut ovat luonnollisesti jääneet pois, kun olet siirtynyt työelämään.

Viime aikoina blogiisi on tullut jotenkin lisää syvyyttä, vaikka ei se koskaan ole mikään pintapuolinen ollutkaan. Halusin siis vain huikata, että tykkään blogistasi ja pahoittelen, jos sinua kaupassa kummallisen pitkään, kun arvoin kehtaanko sanoa mitään. :)

Sansu
Liittynyt21.5.2013

Heidi, olin keskiviikkona K-marketissa ja muistan et joku katsoi mua pidempään, ja mietin et tunnenkohan tuon ihmisen jostain :) Mut kiitos kommentista! Se piristi päivääni :)

SHP

Hei! Kommenttini ei liity nyt tähän postaukseen, vaan siihen, että jostain syystä päivityksesi eivät ole hetkeen näkyneet Bloglovinissa. Tulin vierailulle blogiisi ihmeteltyäni hiljaisuutta, mutta täällähän olikin vaikka mitä uutta! Kiitos vielä kivasta blogista :).

Sansu
Liittynyt21.5.2013

Hei! Joo olen huomannut saman! Ongelmaa on selvittelyssä, ilmeisesti jotain ongelmaa on RSS-syötteessä. :(

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat