Jos pitäisi valita, että mikä on mun lempilenkkini, niin se olisi kyllä pitkä lenkki. Vaikka tykkään tehdä kovia treenejä radalla, on "pitkiksessä" oma hohtonsa!

Kesällä pitkiä lenkkejä tuli juostua vähän vähemmän, mutta nyt kun maraton lähenee, niitä on taas ollut viikottain mun ohjelmassa. Ja mikäpä siinä! Yleensä juoksen pitkän lenkin viikonloppuna aamupäivällä, mutta pari kertaa olen käynyt heittämässä pitkiksen töidenkin jälkeen. Jälkimmäisessä tapauksessa joudun kiinnittämään töissä huomita siihen, että tulee syötyä kunnolla, mutta muuten en erityisemmin valmistaudu pitkikselle. Kunhan on syöty ja juotu tarpeeksi ennen lähtöä, niin kyllä sitä reilut pari tuntia yleensä jaksaa juosta.

Yleensä mun pitkiksen kesto noin kaksi ja puoli tuntia - joskus vähän enemmän, joskus vähemmän. Yleensä alkukaudesta pitkikset on lyhempiä, noin parituntisia, mutta kun maraton lähestyy, lenkit pitenevät. Tällä hetkellä juoksen noin 24-26 kilsan pitkiksiä - niihin menee aikaa noin 2,5 tuntia. Tuo kaksi ja puoli tuntia alkaa olla aika maksimaalinen pitkiksen pituus, sillä jos lenkki alkaa lähennellä kolmea tuntia, huomaan, että en palaudu lenkistä enää niin helposti.

Vauhti pitkiksellä on aina todella hidas. Pyrin pitämään sykkeen 10-20 lyöntiä alle aerobisen kynnyksen, mikä tarkoittaa mun kohdalla noin 6.40-6.20min/km -vauhtia. Käytännössä pitkisvauhtini on noin kaksi minuuttia hitaampaa kilometriä kohden kuin kympin vauhtini, ja arvioituun maravauhtiinkiin lisää tulee puolitoista minuuttia. Tiedän, että jotkus juoksevat koko pitkiksen miltei maravauhtia, mutta mulle se ei sovi, jos meinaan treenata viikolla jotain muutakin! Jos haluan juosta pitkiksellä vähän lujempaa, toisinaan saatan juosta viimeiset 3-4 kilometriä aerobisen kynnyksen tietämillä.

Jos sää ei ole helteinen, en yleensä ota mitään juotavaa mukaan. Kuumalla kelillä juomiset täytyy miettiä tarkemmin, ja yleensä mukaani lähteekin muutama desi nestettä juomavyössä. Pääasiassa pärjään vedellä, mutta toisinaan saatan ottaa mukaan urheilujuomaa. Juoksen myös yleensä ilman mitään lisäenergiaa, sillä kunnollinen ateria ennen lenkkiä riittää kyllä pitämään nälän loitolla. Jos olo on väsähtänyt tai epäilyttää, että nälkä iskee, otan mukaan yhden tai kaksi geeliä.

Frankfurtiin on enää vajaat pari kuukautta, joten pitkiksiä on vielä muutama edessä! Tunnustautuuko kukaan muu pitkien lenkkien ystäväksi? :)

Kommentit (1)

Vierailija

Miun pisin lenkki tähän mennessä oli jotain 25-26km paikkeilla:) Kesällä tuli juostua jotain yli 19km pitkiksiä enimmäkseen. Yleisesti juoksen peruslenkeillä yli 10km, toki olen myös lyhyempiä lenkkejä tehnyt. Oikein kivoja lenkkeilyjä sulle:)!

 

-Liisa

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat