Apua, viikon lopussa se jo häämöttää: Tallinnan puolimaraton nimittäin! Tavallaan Tallinna ei jaksa stressata minua, sillä isompiakin koitoksia on vielä edessä, mutta silti kisa tuli eteen jotenkin inhottavan nopeasti. Mutta niin ne kai aina tuntuvat tulevan! Vaikka puolimaratonin juokseminen neljä viikkoa ennen maratonia on oikeastaan vaan hyvää treeniä, mua vähän harmittaa, että tuli ilmottauduttua, sillä olisi ollut kiva keskittyä rauhassa pelkkään maratonharjoitteluun.

Tuntuu, että viime vuonna tähän mennessä olin tehnyt jo ainakin viisi kunnon pitkistä ja vaikka minkälaisia maratonille valmistavia vauhtilenkkejä. Nyt en ole kertaakaan juossut yli kahtakymmentäkahta kilsaa pitkiksellä, eikä mara-henkisiä vk-lenkkejäkään ole pahemmin ohjelmassa näkynyt. Yksi syy tähän on kyllä yksinkertaisesti ollut ajanpuute, toinen kai nämä treeniä häiritsevät kisat kuten tuleva puolimaraton.

Viime viikolla tuli sinänsä juostua ihan kiitettävästi. Viikko alkoi kovalla treenillä, ja juoksin tutun 10x1000m minuutin palautuksilla Eläintarhan kentällä. Tonnit kulkivat "ennätysvauhtia", ja ensimmäiset yhdeksän veto nakuttelin aika 4.15-4.20 välille tuntuman ollessa oikeastaan aika miellyttävä. Viimeisen tonnin spurttasin aikaan 4.01 eikä sekään tuntunut kovinkaan pahalta! Treenistä jäi sellainen fiilis, että kyllä kymppi pitäisi pystyä juoksemaan tuolla 4.15min/km -vauhdilla.

Tiistaina otin itseäni niskasta kiinni ja raahasin ruhoni pitkästä aikaa salille! Juoksin ensin kolme varttia matolla ja sitten menin puoleksi tunniksi core-tunnille. Teki hyvää kyllä treenata keskivartaloa pitkästä aikaa, ja jahka maraton on ohi, haastan itseni jumppaamaan corea vähintään kaksi kertaa viikossa!

Keskiviikkona oli vuorossa pitkis, sillä en ehtinyt juosta edellisenä viikonloppuna pitkistä ollenkaan. Hölköttelin sadesäässä kevyesti parikymmentä kilometriä työpäivän päätteeksi. Tuollainen lenkki vielä töiden jälkeen menee, mutta mikään yli 25 kilsan megapitkis ei kyllä olisi irronnut. Torstaina oli sitten onneksi lepo, jolloin pääsin palautumaan!

Perjantaina juoksin kevyen tunnin lenkin, jonka päätteeksi juoksin kolme aukkaria. Yritin vähän verrytellä kroppaani lauantaista kisaa, Viikin vitosta, varten! Osallistuin tosiaan elämäni ensimmäistä kertaa Viikin vitoselle - usein olen kyllä yrittänyt päästä juoksemaan kyseiseen tapahtumaan, mutta aiemmin aikataulut eivät ole natsanneet. Odotin jotenkin Aktia Cupin tapaista kisaa, mutta Viikin vitosella ei tarvittu edes numeroita, ja jokainen merkkasi itse aikansa tulolistaan. Juoksin vitosen 20.54, mikä on enkka, mutta ei kyllä ihan sitä mitä hain. Lähdin aivan liian lujaa ja hyydyin !oppuun. No, ainakin hyvä treeni tuli tehtyä pitkine alkuverkkoineen!

Sunnuntaina vuorossa oli viikon toinen pitkis, joka tosin poikkesi selvästi keskiviikkoisesta siinä mielessä, että se juostiin aerobisen kynnyksen tuntumassa (kahta samanlaista pitkikstä nyt ei olisi järkeäkään tehdä noin lähekkäin). Lenkin keskivauhti oli 5.20min/km sykkeen pysyessä hieman aerobisen kynnyksen alapuolella. Juoksu kulki ihan kevyesti huolimatta edellispäivän rykäisystä!

MAANANTAI: verkka + 10x1000m minuutin palautuksella + verkka

TIISTAI: kevyt juoksu 45min + core-jumppa 30min

KESKIVIIKKO: pitkä lenkki 2h / 20km

TORSTAI: lepo

PERJANTAI: kevyt juoksu 60min / 10km

LAUANTAI: verkka 5km + 5km kisa 20.54 + verkka 2,5km

SUNNUNTAI: reipas lenkki 1h50min / 21km

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat