Juoksijana minulla on kaksi heikkoutta ylitse muiden: kipittävä juoksutekniikka, jossa polvi ei paljoa nouse sekä nopeuden puute. Muitakin heikkouksia tosiaan löytyy, sillä en valitettavasti ole mikään Kenisa Bekele, mutta nuo ovat kaksi suurinta ongelmakohtaani tällä hetkellä!

Viime vuosien aikana olen koettanut puuttua molempiin puutteisiini. Olen hionut tekniikkaani, ja saanutkin sitä selvästi paremmaksi monilta osin. Pahin istuvuus juoksustani on kadonnut ja käsien käyttö on tehostunut. Liityttyäni Runner's High:n löysin ratajuoksun ilot, ja niinpä minulla tulee tehtyä nykyisin säännöllisesti myös lyhyitä, 200-400 metrin vetoja. Ratatreenin ansiosta olen kuin olenkin saanut vähän nopeutta hitaaseen ruhooni! Irtiottokyvyssäni on kuitenkin vielä edelleen kehitettävää.

Yleensä treenaan radalla 1-2 kertaa viikossa, kesällä luonnollisesti enemmän kuin talvella. Cape Townissa ratatreenit ovat jääneet käytännössä väliin, sillä en ole onnistunut löytämään sellaista rataa, joka olisi avoin yleisölle. Siksi olenkin nauttinut erityisen paljon radalla juoksemisesta täällä Suomessa!

Eilen ohjelmassa oli jälleen ratatreeni, jonka kävin tekemässä siskoni kanssa Kajaanin yleisurheilukentällä. Ohjelmassa oli avaustonni sekä 11 kappaletta 200 metrin vetoja - aika tiukkaa settiä siis! Tarkoituksenani oli myös keskittyä juoksutekniikan ylläpitoon noiden lyhyiden vetojen aikana.

Mulla on tosi vaikeaa saada itsestäni mitään irti, jos juoksen lyhyitä vetoja yksin. Siksi tykkäänkin tehdä lyhyet vedot porukassa! Eilen tein kolme vetoa itsekseni, ja fiilis oli tosi laiska. Sitten siskoni lähti minulle vetoavuksi ja yhtäkkiä vetoni nopeutuivat 5-7 sekuntia! Käsittämätöntä, miten paljon vetoapu voikaan vaikuttaa.

Kolmeen viimeiseen vetoon vedin jalkaani siskon piikkarit. En ollut aikaisemmin juossut piikkareilla, ja niinpä halusin testata, että miltä juoksu ne jalassa tuntuu. Piikkarit tuntuivat heti tosi mukavilta, ja tunsin, kuinka juoksuaskeleeni parani heti, kun sain vähän kevyemmät tossut alle. Askel tuli enemmän jalkapohjan puolelle ja tuntui siltä, että polvikin nousi paremmin! Sain kuin sainkin puristettua vielä sekunnin pari pois viimeisistä kaksisatasista, vaikka juoksinkin vedot yksin.

Treenin jälkeen oli ihan älyttömän hyvä fiilis - kehitystä on selvästi tullut nopeudessa! Treenin jälkeen päätökseni piikkareiden hankinnasta sinetöityi, ja uskonkin, että niiden avulla voin saada toivottua kehitystä myös juoksuaskeleeseeni. :)

Kommentit (2)

Marika / Hirveetämenoa

Ratajuoksu on todella mukavaa. Kiva, että olet löytänyt radalle. Mikäs sen mukavampaa kuin, aurinkoinen päivä ja treenit radalla. =) Treenailun kruunaavat erilaiset koordinaatio- ja aitahyppelyharjoitukset. Oletko kokeillut? =)

Tsemppiä treneihin!

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat