Kesän kynnyksellä monet aloittelevat juoksuharrastustaan, ja uusien jalkineiden hankkiminen tulee ajankohtaiseksi. Malleja on tarjolla jos jonkinlaista, ja uusien popojen hankkiminen voi olla todella haastavaa. Tässäpä muutama vinkki, joiden avulla selvitä lenkkareidenostokarikoista!

1. Jos kärsit herkästi erilaisista rasitusvaivoista, suosittelen vierailemaan osaavan fysioterapeutin tai ortopedin vastaanotolla askelluksesi tutkimiseksi. Urheilukaupoissa olevat askelanalyysit, joissa seistään laitteen päällä, ovat vähän huonoja. Ihminen voi seistä oikein, mutta juosta väärin ja toisinpäin. Siksi olisi hyvä nähdä, millainen askelluksesi on nimenomaan juostessa.
 
2. Ihmisillä on tapana kysellä toisilta lenkkarisuosituksia. Tämä on ihan ok, mutta mene lenkkariostoksille avoimin mielin ja kokeile mahdollisimman paljon eri malleja ja merkkejä.
 
3. Kun kokeilet lenkkareita, ei riitä, että vaan seisot ne jalassa. Ota muutamia juoksuaskelia ympäri urheilukauppaa!
 
4. Joskus voi olla hyödyllistä ottaa vanhat kengät matkaan lenkkariostoksille - niiden kulumat paljastavat jotain juoksutyylistäsi. Voit myös tsekata jalkapohjastasi, että missä kohdassa iho on kulunutta ja missä kuin vauvan pylly.
 
5. Varo ostamasta liian pieniä kenkiä, tai joudut kärsimään mustista varpaankynnistä lenkkeilyn seurauksena. Varmista myyjältä, että kenkä on oikean kokoinen ja käy kaupoilla mieluiten työpäivän jälkeen, kun kinttusi ovat jo valmiiksi turvonneet.
 
6. Lenkkarien elinkaari ei ole ikuinen, vaan vaimennukset alkavat kulua jo 700 juoksukilsan jälkeen. Itse vaihdan kengät noin tuhannen juoksukilsan välein. Jos juokset tosi paljon, tämä tarkoittaa paria kenkäparia per vuosi.
 
7. Runsaasti juoksevien on hyvä omistaa ainakin kahdet erilaiset kengät: toiset vauhtilenkeille ja kisoihin sekä toiset peruslenkeille. Vauhtijuoksuun sopii kevyet, vähän vähemmän vaimennetut kengät. Pitkät ja ja "perus"lenkit kannattaa juosta vaimennetuimmilla kengillä, etenkin jos juokset kovalla alustalla. Talvilenkkeilyyn voi myös hyvä olla omat kenkänsä. Henkilökohtaisesti en suosittele ns. barefoot-tossujen hankitaa kuin korkeintaan (lyhyeille) lenkeille superpehmeällä alustalla.
 
Pro-vinkki: Jos haluat säästää rahaa, tilaa lenkkarit netistä. Itse tilaan aina samat kengät StartFitneksestä, josta lenkkarit irtoaa toisinaan puolet halvemmalla kuin urheiluliikkeistä (huom, tämä ei ole maksettu mainos). Tämä tietenkin edellyttää, että tiedät kengästä oikean koon, sillä palauttaminen on aika työlästä.

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat