Olen viime viikkoina hätyytellyt ennätysviikkokilometrejä juoksun suhteen. Vielä viime talvena juoksin tunnollisesti keskimäärin 50-60 kilsaa viikossa, mutta nyt mun kilsamäärät ovat vakiintuneet 70-80 viikkokilsan väliin. Viime viikolla pidin poikkeuksellisesti kaksi lepopäivää, mutta silti viikon kokonaissaldoksi tuli 71 kilsaa.

Kroppa on ainakin toistaiseksi kestänyt suuremmat treenimäärät ihan hyvin, eikä ylimääräisiä särkyjä tai kolotuksia ole tullut! Venyttelen lähes päivittäin, mikä varmaan auttaa asiaa jonkun verran. Kuntosaliharjoittelua ei ole tullut tehtyä pariin viikkoon, mutta onneksi pari core-treeniä viikkoon on mahtunut.

Tässäpä viime viikon sporttailut listattuna:

MAANANTAI: kevyt 12km / 1h15min (6.40min/km-keskivauhdilla) + core-treeni 25min

TIISTAI: verkka 2km + tasavauhtinen reipas 8km 5.00min/km-vauhdilla + verkka 1km, yht. 11km / 1h5min

KESKIVIIKKO: kevyt lenkki 11km / 1h10min + CXWORX 30min

TORSTAI: vauhtikestävyysharjoitus: verkka + 9x300m "täysillä" minuutin palautuksilla + 1000m + 300m + verkka, yht. 12km  / 1,5h

PERJANTAI: lepo

LAUANTAI: pitkä lenkki 25km / 2h40min (6.27min/km)

SUNNUNTAI: lepo

YHTEENSÄ: 7h 50min / 71km

Viikko sujui siis hyvin, ja fiilikset ovat korkealla lähestyvän maran suhteen! Erityisen iloinen olen tiistain ja torstain vähän reippaammista lenkeistä. Tiistaina juoksin kahdeksan kilsaa tasan 5min/km-keskivauhdilla keskisykkeen ollessa 169. Mikä minua tässä ilahduttaa on erityisesti syke, sillä yleensä maratonilla keskisykkeeni on 172-175 luokkaa. Toki syke olisi varmasti vielä tuosta noussut jos olisin jatkanut tuota vauhtia, enkä myöskään oleta, että ihan tuota vauhtia maraa pystyisin juoksemaan, mutta toivottavasti en hullun paljon hitaampaa.

Torstaina treenasin Eläintarhan juoksukoulun kanssa Eltsussa. Vuorossa oli kunnon happotreeni: 9x300m minuutin palautuksilla, tämän jälkeen 1000m ja vielä 300m. Treeni oli tarkoitus vetää aikalailla maksimaalisesti, ja vetoihin käytetty aika kerrottuna kolmella kuulemma korreloisi aikalailla kympin ajan kanssa. Aloitin aika löysästi, mutta jo kolmannen 300m-vedon jälkeen kiristin ja kolmisataset kulkivat noin 63-65 sekuntiin. Olin tosi hapoilla, kun lähdettiin juoksemaan tonnia, mutta yllätyksekseni pystyin vetämään sen 4.04! En varmaan fresseillä jaloillakaan pystyisi paljoa kovempaan. :)

Perjantai ja sunnuntai olivat lepopäiviä, joten pitkikseen valmistautuminen ja siitä palautuminen sujuivat mukavasti. Pitkis taittui hyvässä seurassa, eikä mua yllättäen alkanut hapottaa siinä kahdenkympin kohdalla niin kuin yleensä. Ehkä jotain kehitystä on tapahtunut! :)

Kommentit (1)

Vierailija

Hei:) Tämä oli kiva:) Sinulla on tullut viime talvena jo juostua noin paljon, miulla tulee siinä ehken 50km pintoja viikoittain, sinne suuntaan, mutta olen alkanut intensiivisemmin, enemmän selvästi, kestävyysjuosta viime kevään aikana. On tämä juoksu kyllä hieno laji:) Tsemiä sinulle maraton treeneihin  ja yleensäkin juoksuharrastukseen:) Sansu, sinun blogista olen saanut iloa, intoa harjoitteluun, olen todella iloinen tästä blogistasi, kiitos:)!

-Liisa

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat