Uudet alut ja puhtaalta pöydältä aloittamiset ovat kutkuttavia tilanteita minunlaiselleni ihmiselle, joka rakastaa suunnittelua ja haasteita. Niinpä uuden vuoden vaihteet ovat minullekin mahdollisuuksia muutoksille ja uusille tuulille!
 
En tykkää tehdä uutena vuotena lupauksia, sillä pelkät ilmoille heitetyt lupaukset ovat taipuvaisia unohtumaan nopeasti - ainakin omalla kohdallani. Sen sijaan tykkään haasteista ja tavoitteista, joiden toteutumisen varmistamiseksi koetan rakentaa seikkaperäisen suunnitelman. Kaikista toimivimmaksi olen huomannut suunnitelman kirjoittamisen paperille - silloin tavoitteet toteutuvat parhaiten.
 
Joskus aikaisemmin olin varsin kunnianhimoinen uuden vuoden suunnitelmien laatia, ja saatoin hahmotella paperille monikohtaiset ja yksityiskohtaiset ohjeet kunkin haasteen voittamiseksi. Pääpaino ei tuossa hommassa ollut ehkä enää niinkään itse haasteessa, vaan sen suunnitellemisessa ja haaveilussa. En voi sille mitään, mutta tulevaisuuden miettiminen ja siitä haaveilu on todella inspiroivaa puuhaa!
 
Nykyisin olen huomattavasti laiskempi visionaari, ja kieltämättä hyvinvointini on lisääntynyt viime vuosina siinä määrin, että tarvetta muutoksille ei ole ollut. Nytkin koen, että perusasiat ovat minulla kohtalaisen hyvin hanskassa: liikuntaa on (vähintäänkin) riittävästi, syön kohtalaisen terveellisesti ja muistan myös levätä (ainakin jossain määrin).
 

Pientä viilausta voi aina tehdä, ja haluaisinkin haastaa itseni muutamaan hyvinvointiin liittyvään parannukseen. Rakastan juoksua ja aerobista liikuntaa muutenkin, mutta lihaskuntoharjoittelu on ollut minulle aina se pakollinen paha. Saatuani uuden saliohjelman marraskuun alussa olen kuitenkin innostunut lihaskuntoilusta sen verran, että olen saanut käytyä salilla kerran viikossa kohta kahden kuukauden ajan! Haastankin itseni jatkamaan vähintäänkin samalla mallilla ensi vuonna. Toivottavasti löydän hyvän kuntosalin Kapkaupungista!
 
Kuluneen vuoden aikana olen tehnyt melkein joka kuukasin kolme yöpäivystystä, mikä tarkoittaa melkein yhtä huonosti nukuttua yötä viikkoon. Tämä vielä menettelisi, mutta usein sorrun valvomaan myös viikonloppuisin, jolloin olen aikamoisissa univeloissa. Muuten saan kyllä levättyä aika hyvin, ja olen aikaistanut nukkumaanmenoaikaanikin kuluneen syksyn aikana ja rauhoittanut iltoja. Tavoitteenani onkin nukkua vähän paremmin vuonna 2016 - tämä tavoite on onneksi helppo toteuttaa, kun Kapukaupunkiin muuton myötä siirryn työssäkäyvästä opiskelijaksi ja päivystykset loppuvat.
 

Kolmas pieni viilaus hyvinvointiini voisi olla ulkonasyömisen vähentäminen. Ravintolassa tulee herkästi herkuteltua - missä ei toki ole mitään pahaa, mutta kun homma toistuu monta kertaa viikossa, ei siitä enää nauti samalla tavalla ja rahaakin menee. Enemmän kokkausta ja vähemmän take awayta siis!
 
Oletteko te jo tehneet uuden vuoden lupauksia? Hyväterveys.fi:ssä voi osallistua 31.12.-10.1. Activian kilpailuun, jossa jakamalla oman uuden vuoden lupauksen voi voittaa 200 euron l lahjakortin hemmotteluhoitoon. Jaossa on myös 5 kpl Activia-tuotepalkintoja. Kannattaa siis tsekata tuo kilpailu!
 

Postaus toteutettu yhteistyössä Activian kanssa.

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat