Tallinnan puolimaratonilla kadonnut juoksuitsevarmuus alkoi pikku hiljaa viime viikolla löytyä. Vaikka olen tiennyt olevani kovemmassa iskussa kuin puolimaratonin loppuaika antaisi ymmärtää, usko omaan kuntooni horjui silti. Onneksi viime viikon ja muutaman onnistuneen treenin jälkeen valoa tunnelin päässä alkoi taas pilkottamaan!

Maanantaina juoksuvire ei ollut vielä mikään paras mahdollinen. Ohjelmassa oli 12 kilometrin mittainen reipasvauhtinen lenkki alku- ja loppuverryttelyineen. Juoksin tuon 12 kilometria 4.55min/km -vauhtia sykkeiden ollessä vähän tavallista korkeammat, eikä vauhdinpitokaan ollut koko ajan niin kevyttä kuin olisin halunnut. Toisaalta vastaavanlainen lenkki vuosi sitten tähän aikaan tuntui vieläkin tahmeammalta, joten ajattelin, että ehkä olen edes vähän paremmassa kunnosa kuin vuosi sitten.

Tiistaina sain kuin sainkin raahattua itseni pitkästä aikaa CXWORXiin Esportille. Tunnin jälkeen oli taas sellainen olo, että miksen käy täällä useammin... Punnertaminenkin tuntui aivan liian hankalalta! Ennen jumppaa käytiin juoksemassa kevyt kymppi siskoni kanssa.

Viikon paras treeni tuli vedettyä keskiviikkona Eliitti-ryhmän treeneissä, jossa ohjelmassa oli tonnin vetoja, tällä kertaa kuusi kappaletta. Kuten viime viikolla kirjoittelin, tonnin vedot on ehdottomasti yksi suosikki treeneistäni! Lähdin ekaan vetoon aika kuulostellen, ja siihen käytin aikaa 4.15. Sen jälkeen laitoin vähän pökköä pesään, ja seuraava kulkikin 3.57. Tässä vaiheessa ajattelin, että apua, kylläpä mulla keulii! Yllättäen juoksin seuraavat kolme vetoa 3.53, 3.52 ja 3.51 - tuollaisia aikoja en varmaan koskaan aiemmin ole juossut! Viimeiseen vetoon lähdin jo aika hapokkaissa tunnelmissa, mutta kuin ihmeen kaupalla sain siitäkin sekunteja pois ja kello pysähtyi aikaan 3.44! Ihan käsittämätöntä. Onnistunut treeni valoi muhun uskoa ihan uudella tavalla - ehkä uusi maraenkka voisi olla todella mahdollinen.

Kovan treenin jälkeen pidin pari kevyttä päivää. Torstaina olin koko vuorokauden töissä, joten en ehtinyt urheilemaan ollenkaan ja perjantainakin juoksin vain kevyen lenkin. Toinen viikon avainharjoitus sattui lauantaille, jolloin tarkoitus oli juosta viimeinen kunnon pitkis ennen maratonia. Toissa viikolla juoksin 27 kilsaa ja olin ihan kuollut sen jälkeen, joten hieman jännitti lähteä juoksemaan vieläkin pidempää lenkkiä. Yllättäen juoksu kulki ihan hyvin, ja ensimmäiset 25 kilsaa taittuivat 5.56min/km -vauhdilla, joka on mulle pitkisvauhdiksi aika nopea. Viimeiset viisi kilsaa tykitettiin 4.55min/km -vauhtia, ja oikeastaan aloin tuntea väsymystä vasta kahden viimeisen kilsan aikana! Fiilis kotona oli ihan mahtava. :)

Eilen juoksin ihan vain pienen lenkin ja täydensin energiavarastojani hampparilla ja jäätelöllä. :) Enää pari maraton-treeniä, ja sittenpä alkaakin jo keventely. Toivotaan, että maratonkunnon ja -itseluottamuksen kasvu jatkuu yhtä hyvänä vielä nämä viimeisetkin viikot!

 

Maanantai: verkka 2km + 12km 4.55min/km + verkka 1km

Tiistai: juoksu 60min/ 10km + core 30min

Keskiviikko: Eliitin treenit 1h45min, verkka + 6x1000m 2,5min palautuksella + verkka

Tirstai: lepo

Perjantai: kevyt juoksu 45min / 7,5km

Lauantai: pitkis 30km, josta vikat 5km 4.55min/km -vauhtia

Sunnuntai: kevyt juoksu 35min / 5,5km

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat