Olen aina inspiroitunut ihmisistä, jotka treenaavat aamuisin. Aamutreeni on aikataulullisesti tosi tehokasta ja ennen kaikkea loistava startti päivälle. Valitettavasti en kuitenkaan koskaan ole ollut mikään aamuihminen, ja niinpä aamutreenit ovat jääneet osaltani tekemättä. Täällä Kapkaupungissa meillä on kuitenkin koulua usein iltaisin, ja luentojen loppuessa kuudelta pimeä tulee niin nopsaan, ettei siinä ehdi enää juoksemaan. Niinpä olenkin joutunut muuttamaan tottumuksia, ja minustakin on kuoritunut jonkinlainen aamutreenaaja!

En edellenkään treenaa superaikaisin aamulla - minulle aikainen aamutreeni tapahtuu siinä 7-9 välillä. Olen huomannut, että kropalleni aamutreenaus sopii tosi hyvin. Yöunien jäljiltä kehoni tuntuu palautuneelta, enkä ole ehtinyt rasittaa sitä päivän askareilla. Syke on kortisolivaikutuksesta johtuen hieman korkeampi aamulla treenatessa, mutta sekin tasoittuu hyvin nopeasti eikä käytännössä vaikuta suoritukseen mitenkään.

Aamuisin teen oikeastaan samoja treenejä kuin tekisin iltaisinkin. Alkuun tuntui vaikealta tehdä kovaa treeniä aamulla, mutta pienen totuttelun jälkeen sekin onnistuu. Kaikista kivointa aamuisin on mielestäni treenata salilla, mutta myös peruskuntolenkki aamuauringossa kelpaa minulle.

Itse tykkään aamutreenissä eniten siitä, että treeni on hoidettu heti pois alta, eikä enää myöhemmin tarvi stressata, että ehtiikö lenkille ennen pimeää (täällä on vaarallista liikkua pihalla pimeän laskeuduttua). Illan voi käyttää hyvillä mielin sosialisointiin tai relailuun, ja usein minulla tulee tehtyä myös kouluhommia iltaisin. Aamutreenistä tulee myös ihan tosi virkeä fiilis, ja pää on virkeä kouluhommia varten!

Koska olen nykyisin niin kokenut aamutreenaaja, ajattelin listata muutaman vinkin teille!

1. Kannattaa totutella aamutreenaamiseen asteittain. Aloita kevyesti ja lisää määriä vähitellen.

2. Jos et ehdi/ pysty syömään aamupalaa ennen treeniä, juo mehua tai syö jokin hedelmä ennen harjoitusta. Varsinaisen aamupalan voi ihan hyvin syödä treenin jälkeen! Jos taas syöt kunnon aamiaisen ennen treeniä, kannattaa treenin jälkeen haukata jotain pientä, varsinkin jos lounaaseen on vielä aikaa.

3. Mieti treenin sisältö edellisenä päivänä. On ärsyttävää alkaa aamulla arpoa, menisikö sitä salille vai lenkille.

4. Laita varusteet valmiiksi jo edellisenä iltana, niin niitä ei tarvi unipöpperöissään etsiä. Aamupalan etukäteisvalmistusta kannattaa myös harkita.

5. Hyödynnä työmatka aamutreeninä! Vaatii pientä suunnittelua sekä hyvän juoksurepun.

Pro-vinkki: Hanki poikaystävä, joka lähtee kanssasi aamulla treenaamaan ja kiskoo sinut ylös sängystä, hoputtaa aamutoimissa ja siten varmistaa, että todellakin lähdette ajoissa treenaamaan.

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat