Juttu julkaistu aiemmin vanhassa blogissani.

Täällä Etelä-Suomessa ei vielä pahemmin talvesta voi puhua, mutta jospa tännekin jossain vaiheessa lunta saadaan! Itselläni on ollut tapana juosta läpi talven olosuhteista juurikaan piittamatta, ja tässäpä tulee vinkkini siihen, kuinka ylläpitää juoksuharrastusta läpi talven.

1. Nastat alle
 
Itse olen juossut jo 3-4 talvea nastapohjaisilla talvilenkkareilla. Talvilenkkarit ovat aktiivijuoksijalle aika ykköshankinta, sillä itselläni on kaikki kaatumiset ja kipeytymiset vähentyneet huomattavasti sen jälkeen, kun nastalenkkarit hankin. Aikoinaan juoksin liukkailla keleillä suunnistusnastareissa, mutta niissä meinasi varpaat jäätyä.
 
2. Lämmintä ylle
 
Monilla juoksijoilla tuntuu olevan varsin vähän talvijuoksuun tarkoitettuja kamppeita, ja moni  juoksee talvella kesävaatteilla, joiden alle on tupattu (useita) kerrastoja. Kerrospukeutuminen talvikeleillä on toki suositeltavaa, mutta kannattaa myös varmistua, että päällysmateriaali kestää viimaa ja märkää. Itse olen selvinnyt talvista lähinnä yhdellä kerrastolla, talvijuoksutrikoilla ja hiihtotakilla. Jos on ollut kylmä, olen vaihtanut jalkaan löysemmät hiihtohousut ja lisännyt alle toisen kerraston.
 
3. Huomio verryttelyihin ja lihashuoltoon
 
Kylmässä talvisäässä juostessa loukkaantumisen riski on suurempi, joten verryttelyjen merkitys korostuu. Etenkin alkuverryttelyt on tärkeää tehdä huolella, jotta lihakset ovat varmasti lämpimät ennen suoritusta. Talvella on muutenkin hyvä laittaa vähän ekstra-eforttia lihashuoltoon ja venytellä ja käydä hierojalla ahkerammin.
 
4. Mieti vaihtoehtoisia harjoitusmuotoja
 
Aina jossain vaiheessa talvea elohopea painuu mittarissa sen verran alas, ettei ulkoilmassa urheilu ja itsensä hengästyttäminen ole enää mielekästä. Kannattaakin miettiä jo hyvissä ajoin vaihtoehtoja juoksutreeneille. Ehkä voit jo tässä vaiheessa liittyä vaikkapa sählyporukkaan tai hankkia kuntosalijäsenyyden? Itse tykkään jumppailla tai spinnata Esportilla kovilla pakkasilla.
 
5. Hyödynnä talviurheilumahdollisuudet
 
Talviaika on juoksijalle peruskunnon kohotuksen aikaa, eli edessä on pitkää ja sinnikästä puurtamista. Tuleva juoksukausi on kuitenkin vielä kaukana edessä, joten kannattaa säästää jalkoja ja tehdä osa pk-treeneistä hyödyntäen talvea. Hiihto on todella harjoitusmuoto juoksijalle, ja erityisesti perinteinen tyyli palvelee juoksuharrastusta sopivasti. Itse tein aikanaan vähintään puolet pk -harjoituksista hiihtäen, mutta nykyisin hiihtoa tulee harrastettua huomattavasti vähemmän. HC -juoksijat hyödyntävät lumihanget juoksemalla umpihangessa, jolloin harjoitusvastus kovenee. Myös muista talviurheilulajeista, kuten vaikkapa luistelusta ja jääkiekosta, saa mukavaa vaihtelua harjoitusohjelmaan.
 
6. Tutustu sisähalleihin tai juoksumattoon
 
Jos haluat juosta talvella shortseissa ja ilman liukastumisvaaraa, suosittelen antamaan mahdollisuuden joko sisähallille tai juoksumatolle. Ei ole läheskään niin tylsää kuin miltä kuulostaa!

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat