Aina silloin tällöin luen mun vanhaa blogiani, ja mieleni tekee nostaa sieltä jotain juttuja tänne uuteen blogiin julkisiksi. Näin kävi tälläkin kertaa, kun bonagasin muutama vuosi sitten kirjoittamani jutun, jossa käsittelin vinkkejä treenien mahduttamiseksi kiireiseen aikatauluun. Itse juttu ja vinkit oli musta ihan kivoja, mutta herää kysymys, että miten helkkarissa mä olen pari vuotta sitten ollut noin kiireinen??

No, ehkä itsensä kiireisenä pitämiseen oli jotain syitä, näin voi pohtia jälkikäteen. Nykyään en tykkää olla koko ajan täyteen buukattu, vaan haluan antaa tilaa enemmän spontaanille toiminnalle ja rentoilulle. Vaikka teen paljon enemmän töitä kuin silloin, kun tämän jutun kirjoitin, tunnen olevan paljon, paljon vähemmän kiireinen. :) No, tämän palopuheen jälkeen on hyvä julkaista ne paljonpuhutut vinkit! Osa näistä kyllä toimii, vaikkei niin superkiireinen olekaan. :)

1. Suunnittele, suunnittele, suunnittele. Mieti hyvissä ajoin etukäteen, mitä ehdit minäkin päivänä treenaamaan. Ei kannata tehdä niin, että raahustat väsyneenä kotiin, vedän kuvun täyteen ruokaa ja sitten istahdat sohvalle miettimään, että mitä sitä tänään urheilisi... Vastaus on melko usein tuossa tilanteessa, että ei mitään! Tsekkaa kalenterin sisältö viikoksi eteenpäin ja merkkaa ne hetket, kun ehdit harjoittelemaan, jos muu ei auta. Kaikista buukatumpina päivinä voit suosiolla levätä.

2. Kiireisenä viikkona yksi treenaamista hankaloittava tekijä on ruokailut. Tarpeen tullen mieti (ja hanki) etukäteen, mitä syöt kun tulet töistä kotiin.Treenaamaan lähteminenkin motivoi enemmän, kun tietää, että rykäisyn jälkeen ei tarvitse lähteä kauppaan tai alkaa kokkailla, vaan voi istua lähes valmiiseen ruokapöytään.

3. Hyödynnä työmatkat. Poikkea ryhmäliikuntatunnilla kotimatkallasi, tai vielä parempaa, juokse tai pyöräily töihin ja takaisin! Tämä tosin edellyttää järkevänmittaista työmatkaa, mutta mikäli työmatkan saa hyödynnettyä kuntoiluun, säästää todella aikaa. Itse olen joskus mennyt bussilla töihin ja heittänyt reppuun juoksukamat, ja töiden jälkeen olen heittänyt välipalan nassuun ja juossut kotiin!

4. Jos aikaa on oikeasti tosi vähän, käytä se tehokkaasti. Aika monella kuntokeskuksella on nykyisin 30 minuutin tunteja, joissa tehdään napakat lämmittelyt ja sen päälle tosi tehokas treeni! Jos aikaa ei jonain päivänä ole puolta tuntia enempää, niin juokse vaikka reipas parikymmentä minuuttinen lyhyillä verryttelyillä. En kuitenkaan suosittele, että joka päivä treenaat puoli tuntia täysillä - lyhyt tehotreeni sopii tehtäväksi kerran pari viikossa.

5. Käytä luovuutta. Jos treeniaikaa ei millään meinaa löytyä töiden jälkeisestä ilta-ajasta, voisitko herätä joku aamu reilut puoli tuntia aiemmin ja käydä aamulenkillä? Entä ehtisikö lounasajalla käydä nopeasti kuntosalilla tai vaikka kiertämässä korttelin ympäri? Kauppassakäyntikin onnistuu (ainakin pienten ostosten ostaminen) juoksemalla, kun heittää repun selkään ja pakkaa ostokset sinne - ja olenpa nähnyt jonkun käyvän juoksemalla kaupassa vetämällä pulkassa ostoksia perässään! Itse oon käynyt kavereiden luona ja joissakin tapaamisissa juoksemalla: oon vaan heittänyt reppuun vaihtokampetta sen verran, ettei ole tarvinnut juoksutrikoissa palella paikan päällä.

6. eli bonus-kohta: Jos elämäsi on tilapäisesti kertakaikkisen hektistä, kannattaa tilanne hyväksyä ja olla realisti myös treenien suhteen. Kun elämä on täynnä kiireitä ja stressiä, ei kannata pyrkiä treenaamaan kuten huippu-triatleetti! Määräviikot kannattaa rytmittää vähän väljempiin aikakausiin. Toisaalta liikunta hektisenkin elämän keskellä auttaa jaksamaan ja lievittää stressiä, joten sopivissa määrin treeni vaan antaa enemmän kuin ottaa. :)

Kommentit (1)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Apple a Day on nuoren lääkärin blogi treenaamisesta, hyvinvoinnista, arjesta ja juhlasta.

Ota yhteyttä:
sansunblogi@gmail.com.

Seuraa minua Facebookissa.

Seuraa minua Bloglovinissa.

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016
2015
2014

Kategoriat