Kirjoitukset avainsanalla meditaatio

Vatsalihasten kuntoutusten jälkeen taidan vihdoin olla valmis palaamaan joogatunnille.

Kuten aiemmin olen jo kertonut, Ranskan "kela" korvaa äideille synnytyksen jälkeen sekä lantionpohja- että vatsalihasten kuntoutuksen. Molempia lihasryhmiä treenaillaan kymmenen sessiota kätilön ja/tai fysioterapeutin kanssa.

Tammikuussa alkanut kuntoutusjaksoni on nyt vihdoin saatu kunnialla päätökseen: lantionpohjalihakset toimivat ja vatsalihaksetkin on herätetty henkiin. Vatsalihastreeni tosin jatkuu (tai ainakin niin on tarkoitus): joka päivä pitäisi jaksaa vielä treenailla syviä vatsalihaksia esim. lankku-liikkeen avulla. Tärkeää on kuulemma, ettei ala treenata perinteisiä, suoria vatsalihaksia; niiden treenaus ei tee hyvää selälle eikä lantionpohjalihaksillekaan.

Mutta kun peruskuntoutus on nyt takana, olisi ehkä jo aika palata raskautta edeltävään liikuntaohjelmaani. Harrastin ennen raskautta bikram-joogaa kolme kertaa viikossa. Bikramia kutsutaan myös alkuperäiseksi hot joogaksi, sitä harjoitetaan 40 C-asteisessa salissa, tunti kestää 90 minuuttia ja sen aikana käydään läpi aina samat 26 asanaa aina samassa järjestyksessä.

Olen elämäni aikana harrastanut vaikka mitä liikuntalajeja tankotanssista pesäpalloon, mutta bikram-jooga on mielestäni kokonaisvaltaisin ja kaikin tavoin tehokkain kokeilemani laji. Tunti on fyysisesti raskas, se kehittää niin lihasvoimaa, kestävyyttä kuin notkeuttakin, mutta eniten tunnilla vaaditaan ehkä kuitenkin henkistä kestävyyttä. Koska salissa on niin kuuma, että hiki valuu virtana pitkin koko kroppaa, ei voimia ole minkään muun kuin juuri tämän hetken ajattelemiseen: teen nyt vielä tämän liikkeen, katsotaan sitten, mitä vielä jaksan. Ensikertalaisille sanotaankin, että päämärä ensimmäisellä tunnilla on vain pysyä salissa loppuun saakka. Tunti on samalla kuin 90 minuuttia kestävä meditaatiosessio, ja sen jälkeen olo on täydellisen rentoutunut; juuri niin kuin joogan jälkeen kuuluukin.

Bikramia ei voi raskauden ensimmäisellä kolmanneksella harrastaa lainkaan, enkä tuntenut itseäni tarpeeksi reippaaksi lähteäkseni hikoilemaan asanoita läpi raskauteni muillakaan kolmanneksilla, joten takana on nyt yli vuosi ilman joogailua. Vaikka joogasalin keskittynyttä tunnelmaa onkin jo ikävä, tuntuu paluu tietenkin myös vähän hurjalta...

Katsotaan, miten selviän....

Tässä vielä kiinnostuneille pieni esittelyvideo bikram-joogasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meditaatiohetkelle voi varata kotoa oman turvapaikan

Sain vihdoin muuttolaatikoiden keskeltä kaivettua esiin omaan meditaationurkkauksen!

Meditoida voi tietenkin missä tahansa, mutta minusta on ollut kiva varata sille kotoa ihan oma turvapaikka. Meditaatiotyyny ja suitsukkeet tekevät jo ihmeitä.

Suosikki suitsukemerkkini on Florisens ja sen ayurvediset suitsukkeet, joissa on jokaiselle seitsemälle chakralle (vartalon energiakeskukselle) omansa: 

Selkärangan alaosassa sijaitsevalle, elinvoiman juurichakralle ilo

Navan alapuolella sijaitsevalle seksuaalisuuden sakraalichakralle harmonia

Navan yläpuolella sijaitsevalle itsetunnon Solar Plexus -chakralle energia

Sydämen kohdalla sijaitsevalle rakkauden ja empatian sydänchakralle rakkaus

Kurkun kohdalla sijaitsevalle ilmaisuvoiman kurkkuchakralle puhtaus

Kulmakarvojen välissä sijaitsevalle tietoisuuden kolmannen silmän chakralle intuitio ja

päälaella sijaitsevalle henkisyyden kruunuchakralle rauha.

Jos chakrat kuulostavat kummallisilta, voi suitsukkeen toki valita ihan vain hyvän tuoksun vuoksi.

Meditaationurkkaukseen voi myös laittaa esimerkiksi kuvia rakkaista ihmisistä, pieniä muistoja matkoilta ja mietelauseita. Tärkeintä on, että nurkkauksessa on hyvä ja rauhallinen olo.

Tässä vielä näkymä omasta meditaationurkkauksestani eilen illalla

Kommentit (0)

Miltä maistui meditaatiohetki perjantaina?

Hei, 

Toivottavasti pääsit perjantaina mukaan kokeilemaan meditaatiota Deepak Chopran ja ihastuttavan Gabrielle Bernsteinin kanssa!

Tunnin kestänyt ilmainen nettitilaisuus oli yksinkertainen mutta toimiva - ja Guinnessin maailmanennätyskin meni rikki! Minulle ainakin tuli selvästi rauhallisempi ja rennompi olo meditaation jälkeen. Myös Deepakin kommentit olivat osuvia: "Jos haluat rauhaa, ole rauhallinen, älä ole vihainen rauhanaktivisti." Pointtina on siis aina se, että oli ongelma kuinka suuri ja maailmoja syleilevä tahansa, on aloitettava omasta asenteesta, ja oltava Gandhin sanoin "se muutos, jonka haluaa maailmassa nähdä".

Siinähän sitä puuhaa jo riittääkin...

Jos et ehtinyt mukaan perjantaina ja ohjattu meditaatio kiinnostaa, ei syytä huoleen, maanantaina alkaa nimittäin 21 päivää kestävä Oprah Winfreyn ja Deepak Chopran onni-aiheinen ilmainen meditaatiosarja netissä. Mukaan pääsee ilmottautumalla mukaan täällä: https://chopracentermeditation.com/

Ostin muuten meditaatiohetkeä varten aiheeseen sopivan (?) elefanttikaulakorunkin. Että namaste vaan itse kullekin :)

Rento fiilis jatkui, kun löysin viikonloppuna uuden alkoholittoman drinkkisuosikin Starbucksista: marjainen jugurttijuoma piristi kivasti - ja barista oli yllättäen myös kirjoittanut nimeni oikein!

 Kesäillan iloksi tässä vielä meditaatiohetkessä esiintynyt upea India Arie:

Kommentit (0)

Seuraa 

Olen Kira Poutanen, kirjailija ja toimittaja Ranskassa. Kirjoitan elämästä ja ihmisyydestä kotikaupungissani Pariisissa - lapsen kanssa ja muutenkin.

 

Ota yhteyttä:
kira.poutanen@gmail.com

Seuraa minua Bloglovinissa.

Blogiarkisto

2016
2015
2014

Kategoriat