Kirjoitukset avainsanalla Meditaatio

To do-listani on mennyt uuden vuoden kunniaksi uusiksi viime vuoden yritysten ja erehdysten seurauksena.

Lapsen saaminen muuttaa aika lailla ajankäyttöä (hehhehe) ja vaikka aikaisemmin olisikin paininut organisoinnin ja järjestelmällisyyden mestarisarjassa, voi käydä niin, etteivät entiset kuviot enää toimikaan. Erityisesti tämä koskee freelancereita, jotka saavat (joutuvat?) itse päättää työpäiviensä aikatauluista.

Viime vuoden lopulla arkipäivien to do-listani näytti suunnilleen tältä:

1. Pidä lapsi hengissä: syötä, vaihda vaippa, pue vaatteet

2. Vie lapsi päiväkotiin - tai delegoi vieminen toiselle vanhemmalle

3.Pukeudu (mikäli vien lapsen päiväkotiin hoidan kohdan 3 useimmiten ainakin osittain ennen kohtaa 2)

4. SIivoa keittiö aamupalakaaoksesta, käynnistä astianpesukone, stressaannu kotitöistä

5. Siivoa muut huoneet lapsen jättämästä kaaoksesta, kiroa mielessäsi puoliso, stressannu lisää

5. Vastaa kiireellisiin viesteihin ja soittopyyntöihin, hoida juoksevia paperiasioita (ja näitähän riittää...)

6. Ala kääntää / kirjoittaa

7. Syö jotain

8.Jatka kääntämistä / kirjoittamista

9. Meikkaa

9. Hae lapsi päiväkodista

10. Lue viisi lastenkirjaa lapsen kanssa pari kertaa läpi, leiki (no, leiki, leiki!)

11.Pidä lapsi hengissä: syötä, vaihda vaippa, kylvetä, pue pyjama, laita nukkumaan

12. Kirjoita 

13. Käy suihkussa

14. Tervehdi töistä tulevaa puolisoa

15. Syö 

16. Katso telkkaria / lue / keskustele mielenkiintoisesta päivästäsi

17. Nukahda n. klo 23.30

Ei listassa sinänsä mitään hirveän väärää ole, mutta kun taustalla on superuupumus, eivät kroppa ja mieli pääse tässä rytmissä oikein koskaan kunnolla palautumaan. Sillä vaikka tyttö nukkuu tosiaan n. 12 tuntia yössä, hän herää yleensä viimeistään seitsemältä. Minulle täydelliset yöunet kestäisivät 8,5 tuntia ja jos menen nukkumaan esim. klo 23.30 joka ilta (niinpä, aikaisemmin pitäisi mennä!), jää univelkaa joka yö yli tunti. Monessa lapsiperheessä tämä olisi ehkä luksustilanne, mutta taustalla on tosiaan vaikea synnytys ja leikkaukset, joista toipuminen vei pidempään kuin kuvittelin. Ja tytön yöunia häiritsee tietenkin tasaisin väliajoin milloin korvatulehdus, milloin hammas, milloin joku muu kiva ylläri.

Terapeutin kanssa olemme käyneet läpi päivärytmiä ja sitä, miten saisin viime vuotta vaivanneen masentuneen ja yliväsyneen fiilikseni pois.

Tässä siis uusi to do-listani:

1. Pidä lapsi hengissä: syötä, vaihda vaippa, pue vaatteet

2. Vie lapsi päiväkotiin - tai delegoi vieminen toiselle vanhemmalle

3. Käy suihkussa, pukeudu, meikkaa

4. Laita herätyskello herättämään aikaisintaan 20 minuutin kuluttua ja nuku päiväunet (!!!)

5. Meditoi / käy joogassa  tai liikkumassa (n. 2krt viikossa)

6. Ala kääntää / kirjoittaa

7. Syö lounasta (ystävän kanssa jos mahdollista)

8. Vastaa kiireellisiin viesteihin / soittopyyntöihin

9. Jatka kääntämistä / kirjoittamista

10. Pidä kahvitauko

11. Hae lapsi päiväkodista

12. Lue viisi lastenkirjaa lapsen kanssa pari kertaa läpi, leiki (no, leiki, leiki!)

13.Pidä lapsi hengissä: syötä, vaihda vaippa, kylvetä, pue pyjama, laita nukkumaan

14. Hoida kotitöitä rennommalla otteella

15. Kirjoita 

16. Tervehdi töistä tulevaa puolisoa

17. Syö 

18. Katso telkkaria / lue / keskustele puolison kanssa

19. Nukahda viimeistään klo 23

Lista voi vaikuttaa radikaalilta, kun jokaiseen työpäivään kuuluu rento päikkärihetki, mutta jo kolmen päivän kokeilun jälkeen huomasin suuren muutoksen mielialassani, fyysisessä jaksamisessa ja tehokkuudessa. En siis päiväunien seurauksena saanutkaan vähemmän vaan enemmän aikaiseksi. Päiväunien ottaminen ei tietenkään (valitettavasti) ihan jokaisella työpaikalla ole mahdollista, tämä etu freelancerin työssä siis ainakin on. Toinen tärkeä muutos oli meditaation ja liikunnan ottaminen jälleen tärkeäksi osaksi päivää. Uni, hiljentyminen ja liikunta ovat siis hyvän mieleni tukipilareita, elämää ilman niitä on kokeiltu katastrofaalisin tuloksin hehe.

Rennon tehokasta ja iloista viikkoa kaikille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tänään meditoidaan rauhan puolesta ympäri maailmaa, tule mukaan ilmaiseen online-tapahtumaan!

Viimeaikaiset uutiset saavat helposti optimistisimmatkin meistä ahdistumaan. Olo on voimaton ja turhautunut, usko ihmiseen horjuu...

Deepak Chopra, jonka työstä puhuin jo aiemmassa meditaatio-blogissani, järjestää tänä iltana maailmanlaajuisen meditaatiotapahtuman rauhan puolesta. Tilaisuuteen voi osallistua ilmaiseksi netin kautta ja se alkaa Suomen aikaa tänään 8.8. klo 19 (jos satut olemaan jollakin toisella aikavyöhykkeellä, voit tarkistaa alkamisajan allaolevasta globalmeditation-linkistä)

Mitään erityistä kokemusta ei tarvita, kaikki voivat osallistua. Tarkoituksena on lisätä hyvää oloa ja energiaa ympäri maailmaa. Ja kenties päästä Guinnessin ennästystenkirjaan!

Kirjaudu mukaan osoitteessa http://www.globalmeditation.chopra.com/

Aio itse olla mukana täältä Parisista käsin. Olisi kiva kuulla sinun kokemuksestasi tästä rauhan meditaatiosta! Somessa on tapahtumalle käytössä hashtag #iampeace

Namaste.

Kommentit (2)

1/2 | 

Ei tarvitse katsoa uutisia menettääkseen uskonsa ihmiseen,rittää että asuu suomalaisessa kunnallisessa vuokratalossa ja näkee kuinka ihmiset käyttäytyvät kuin apinalaumassa tai kuuntelee oikeistolaisten itsekkyyteen perustuvaa lässytystä, jossa unohdetaan kaikki muu paitsi oma talous.

käyttäjä-3385
Liittynyt4.6.2014
2/2 | 

Todellakin, ahdistavia asioita näkee kyllä kaikkialla. Uskon kuitenkin, että ainoa toimiva vaihtoehto on katsoa valoon päin ja yrittää itse olla se parempi ja oikeudenmukaisempi tyyppi.

Tämä lause (en tiedä kenen viisaan kynästä alunperin lähtenyt) on jäänyt mieleen:

"Sure it's bad when someone is a jerk to you. But things could be worse: you could be that jerk."

Voimia ja valoa sinulle!

<3 Kira

Viisi hyvää syytä kokeilla meditaatiota

Viitisen vuotta sitten kokeilin meditaatiota ensimmäisen kerran. Sitä oli hehkutettu mediassa, julkkikset kertoivat löytävänsä siitä rauhaa ja selkeyttä sekavaan elämään, joten ajattelin testata tekniikkaa itsekin.

Suljin silmät, yritin rentoutua ja olla ajattelematta mitään. "Älä ajattele mitään, älä ajattele mitään, ÄLÄ ajattele MITÄÄN!" Mieli tuntui yhtäkkiä olevan täynnä mitä älyttömimpiä ajatuksia aina ensi vuoden synttärijuhlien kauppalistoista viime yön painajaisten tulkintoihin. Kaiken lisäksi ajatus siitä, ettei saisi ajatella mitään tuntui ahdistavan minua entisestään.

Kahden minuutin kuluttua luovutin ja jätin meditaation sivuun yli vuodeksi.

Stressaavassa elämäntilanteessa vuotta myöhemmin päätin kuitenkin kokeilla hommaa uudestaan ja yllättäen löysin siitä juuri sitä rauhaa ja selkeyttä, jota oli hehkutettukin.

Tässä viisi hyvää syytä, miksi sinunkin kannattaa kokeilla meditaatiota:

1. Stressitaso laskee

Hengitykseen keskittyminen "huijaa" kropan rauhoittumaan ja siirtymään taistele tai pakene -tilasta eli sympaattisen hermoston liiallisesta aktiivisuudesta parasympaattisen hermoston aktiivisempaan toimintaan, toisin sanoen rennompaan tilaan.

2. Ajatukset selkeytyvät - luovuus lisääntyy

Usein kehotetaan kuuntelemaan "omaa sisäistä ääntä", mutta se voi olla vaikeaa, kun mieli on täynnä erilaisia tehtävälistoja ja stressipisteitä. Meditaatio tyhjentää mielen ja auttaa kuulemaan, mikä on oikeasti tärkeää. Tämä on hyödyllistä erityisesti luovan työn tekijöille  - mutta auttaa toki  löytämään luovia ratkaisuja mihin tahansa ongelmaan.

3.Verenpaine laskee

Tutkimusten mukaan syvään ja rauhallisesti hengittäminen voi auttaa laskemaan verenpainetta.

4. Ahdistus hellittää

Hetken pysähdys auttaa asettamaan asiat oikeisiin mittasuhteisiin. "Kyllä tästäkin vielä selvitään."

5. Henkisyys lisääntyy

Jokaisella on oma käsityksensä elämän henkisyydestä ja suurista salaisuuksista. Meditaatio auttaa pääsemään kosketuksiin oman kokemuksen kanssa, oli tuo käsitys sitten millainen tahansa.

Intialaissyntyinen lääkäri ja kirjailija Deepak Chopra on puhunut meditaation terveysvaikutuksista jo vuosia ja vetää nyt suuren meditaatiofanin, mediapersoona Oprah Winfreyn kanssa netissä ilmaisia, 21 päivää kestäviä meditaatiokursseja.

Seuraava kurssi alkaa 11.elokuuta ja sen aiheena on onnellisuus. Kurssin aikana osallistujat saavat päivittäin sähköpostiinsa noin kymmenen minuutin ohjatun meditaatiovideon, joka on katsottavissa  21 kurssipäivän ajan. Mitään aikaisempaa meditaatiokokemusta ei vaadita, vaikka ei siitä toisaalta haittaakaan ole.

https://chopracentermeditation.com/

Olen itse ollut mukana jo kolmella Deepakin nettikurssilla ja voin suositella niitä lämpimästi kaikille.

Kesäinen namaste kaikille!

PS. Tämän linkin takaa löydät omat vinkkini meditaation aloittamiseen:

http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mika_vikana/nain_kirjailija_kira_poutanen_meditoi

Kommentit (0)

Seuraa 

Olen Kira Poutanen, kirjailija ja toimittaja Ranskassa. Kirjoitan elämästä ja ihmisyydestä kotikaupungissani Pariisissa - lapsen kanssa ja muutenkin.

 

Ota yhteyttä:
kira.poutanen@gmail.com

Seuraa minua Bloglovinissa.

Blogiarkisto

2016
2015
2014

Kategoriat