Vatsalihasten kuntoutusten jälkeen taidan vihdoin olla valmis palaamaan joogatunnille.

Kuten aiemmin olen jo kertonut, Ranskan "kela" korvaa äideille synnytyksen jälkeen sekä lantionpohja- että vatsalihasten kuntoutuksen. Molempia lihasryhmiä treenaillaan kymmenen sessiota kätilön ja/tai fysioterapeutin kanssa.

Tammikuussa alkanut kuntoutusjaksoni on nyt vihdoin saatu kunnialla päätökseen: lantionpohjalihakset toimivat ja vatsalihaksetkin on herätetty henkiin. Vatsalihastreeni tosin jatkuu (tai ainakin niin on tarkoitus): joka päivä pitäisi jaksaa vielä treenailla syviä vatsalihaksia esim. lankku-liikkeen avulla. Tärkeää on kuulemma, ettei ala treenata perinteisiä, suoria vatsalihaksia; niiden treenaus ei tee hyvää selälle eikä lantionpohjalihaksillekaan.

Mutta kun peruskuntoutus on nyt takana, olisi ehkä jo aika palata raskautta edeltävään liikuntaohjelmaani. Harrastin ennen raskautta bikram-joogaa kolme kertaa viikossa. Bikramia kutsutaan myös alkuperäiseksi hot joogaksi, sitä harjoitetaan 40 C-asteisessa salissa, tunti kestää 90 minuuttia ja sen aikana käydään läpi aina samat 26 asanaa aina samassa järjestyksessä.

Olen elämäni aikana harrastanut vaikka mitä liikuntalajeja tankotanssista pesäpalloon, mutta bikram-jooga on mielestäni kokonaisvaltaisin ja kaikin tavoin tehokkain kokeilemani laji. Tunti on fyysisesti raskas, se kehittää niin lihasvoimaa, kestävyyttä kuin notkeuttakin, mutta eniten tunnilla vaaditaan ehkä kuitenkin henkistä kestävyyttä. Koska salissa on niin kuuma, että hiki valuu virtana pitkin koko kroppaa, ei voimia ole minkään muun kuin juuri tämän hetken ajattelemiseen: teen nyt vielä tämän liikkeen, katsotaan sitten, mitä vielä jaksan. Ensikertalaisille sanotaankin, että päämärä ensimmäisellä tunnilla on vain pysyä salissa loppuun saakka. Tunti on samalla kuin 90 minuuttia kestävä meditaatiosessio, ja sen jälkeen olo on täydellisen rentoutunut; juuri niin kuin joogan jälkeen kuuluukin.

Bikramia ei voi raskauden ensimmäisellä kolmanneksella harrastaa lainkaan, enkä tuntenut itseäni tarpeeksi reippaaksi lähteäkseni hikoilemaan asanoita läpi raskauteni muillakaan kolmanneksilla, joten takana on nyt yli vuosi ilman joogailua. Vaikka joogasalin keskittynyttä tunnelmaa onkin jo ikävä, tuntuu paluu tietenkin myös vähän hurjalta...

Katsotaan, miten selviän....

Tässä vielä kiinnostuneille pieni esittelyvideo bikram-joogasta

Kommentit (0)

Seuraa 

Olen Kira Poutanen, kirjailija ja toimittaja Ranskassa. Kirjoitan elämästä ja ihmisyydestä kotikaupungissani Pariisissa - lapsen kanssa ja muutenkin.

 

Ota yhteyttä:
kira.poutanen@gmail.com

Seuraa minua Bloglovinissa.

Blogiarkisto

2016
2015
2014

Kategoriat