Jos ei odotusaikana jaksa vääntäytyä jumppatunnille, onko raskausajan DVDeistä mihinkään?

Liikunta tekee raskaana ollessa hyvää, mutta joskus ajatuskin ohjatulle tunnille lähtemisestä tuntuu lähes mahdottomalta. 

Pariisissa ei sitä paitsi esimerkiksi mammajumppa-tunteja pahemmin ole, ja oma lääkärinikin antoi heti raskauden alussa ymmärtää, että jumpat on nyt seuraavilta yhdeksältä kuukaudelta jumpattu ja että tästä lähtien kannataa keskittyä lähinnä rauhallisiin kävelylenkkeihin. Kuten aikaisemmassa postauksessa jo kerroinkin, olen kuitenkin käynyt mammajoogassa ja pokkana jopa zumbassa.

Ostin myös pian raskauden alussa kaksi hyvät arvostelut saanutta raskausajan liikunta -DVDtä: Gwyneth Paltrown personal trainerina tunnetuksi tulleen Tracy Andersonin The Pregnancy Projectin, jossa on liikuntaohjelma jokaiselle raskauskuukaudelle, yhteensä siis yhdeksän DVDtä, sekä Tara Leen Bump, Birth & Beyond -raskausajan joogaohjelman, jossa on oma ohjelma raskausajalle, raskauden jälkeiselle ajalle ja joogalle vauvan kanssa.

Tracy Andersonin ohjelma keskittyy lähinnä käsien ja peffan muokkaamiseen, ja on kivan selkeä ja helppo. Liikkeet eivät ole ihan niitä perinteisimpiä, ja ohjelma vaihtuu joka kuukausi, joten kyllästymään ei pääse. Tein ohjelmaa etenkin alkuraskauden aikana innolla, sen jälkeen lantiokivut lamauttivat innon hetkeksi, mutta nyt viimeisellä kolmanneksella olen taas innostunut Tracyn jumppahetkestä. DVD kestää noin 45 minuuttia ja siihen kuuluvat alku- ja loppuvenytykset.

Tara Leen jooga-DVDtä en jaksanut tehdä alkuraskauden aikana ollenkaan, se tuntui liian löysältä ja lässyttävältä - fiilis kuitenkin muuttui yllättävän nopeasti ja aloinkin kaivata lempeältä tuntuvaa "lässyttämistä" ja kivan rauhallista joogaohjelmaa. Ohjelma on selvästi pidempi kuin Tracyn lihaskuntopainotteinen setti, siinä on myös mukana parin kanssa tehtävä osio sekä ihana loppurentoutus. Minulle iso plussa on myös se, että pahoista lantiokivuista kärsiviä kehotetaan välttämään tiettyjä liikkeitä - jotkut mammajoogan asanat nimittäin tuntuvat selvästi pahentavan lantion ja alaselän kipuja.

Nämä kaksi erityylistä ohjelmaa ovat toistaiseksi toimineet hyvin toisiaan tasapainottaen, jännä nähdä, miten liikuntakuvioni viimeisinä odotuskuukausina kehittyvät...

Kommentit (2)

Vierailija

Kirjoituksesi sai heti hymyn huulilleni siksi, että minulla oli odotusaikanani Jane Fondan mammajumppavideo (VHS, kyllä, raskaudestani on yli 20 vuotta). Se kiersi tuttavapiirissänikin oman raskauteni jälkeen ja jäi jossain vaiheessa sille tielleen. Videon tärkein anti oli tosiaan se että se sai nauramaan, ja nauruhan pidentää ikää ja teki varmasti hyvää vauvalle ja kaikille raskauslihaksille! Uskollisesti mä sitä kelailin ja tein liikkeetkin tunnollisesti! Jane Fonda ei tietenkään itse ollut siinä raskaana, mutta hyvin hoikkana ajanmukaisessa piukassa voimistelupuvussa (ja säärystimissä) opasti toista naista jonka tehtävänä oli olla se mahakas siinä missä Fonda oli täydellisen solakka ja hieno. Hih hih! Onnellista odotusta sinulle, dvd:eiden kanssa ja ilman!

Seuraa 

Olen Kira Poutanen, kirjailija ja toimittaja Ranskassa. Kirjoitan elämästä ja ihmisyydestä kotikaupungissani Pariisissa - lapsen kanssa ja muutenkin.

 

Ota yhteyttä:
kira.poutanen@gmail.com

Seuraa minua Bloglovinissa.

Blogiarkisto

2016
2015
2014

Kategoriat