Erilainen paluu

Ei mennyt arjen aloitus ihan niin kuin luulin. Olin asennoitunut muutaman kesäkilon ja lievän löysyyden karkoitukseen hevoskuuriilla eri jumppia. Kun vihdoin taas pääsee omalle salille. Kroppa oli eri mieltä. Hermopinne 6.nikaman kohdalla sätkyili särkyä piinaavasti vasempaan lapaan ja käteen, lisäksi peukalo ja etusormi puutuivat jatkuvasti. Oli pakko nöyrtyä tulehduskipulääkkeen nappaamiseen ja osteopaatin vakavasti suosittelemaan treenitaukoon. Siis treenitaukoon ennen kunnon treenin aloitusta…epistä…särky kuitenkin puhui puolestaan ja pakkohan sitä oli rauhoittua. Muutaman päivän huilin ja pahimman kipuilun rauhoituttua olen malitiilisesti nauttinut BranaBeats-tunnista ja tänään pompin lemppari-ohjaajan zumbassa ja huolsin kehoa nautinnollisella venyttelytunnilla.

Lorvailun pakollisesta jatkumisesta suivaantuneena päätin silti karkottaa ne pienet extrat vyötäröltä. Aloitin EasyDiet-pussikuurin. Siis periaatteessahan vastustan kaikkea keinotekoista, haluan syödä hyvää ruokaa ja liikkua mahd.paljon, mutta ”hätä” ei lue lakia. Testasin kerran viime talvena tuotteiden toimivuuden kahden viikon kuurilla. 5 kg häipyi tuolloin, kehonkoostumusmittarin mukaan nimenomaan rasvaa, ei lihasta. Olot eivät tuolloin kyllä olleet kehuttavat, treenasin samalla kovaa, enkä tyhmyyksissäni ottanut heti palautusjuomia käyttöön. Ajoittain tuntui, kuin hampaat olisi ironneet suusta, heikotti ja paleli.
Nyt ajattelin testata, miten homma toimisi näin kevyemmällä vaihteella. Makuja on onneksi tosi monia, ravitsemusarvot pitäisi olla tarkkaan lasketut matalasta kalorimäärästä huolimatta.. Viimekerrasta viisastuneena olen suosiolla lisännyt soppa-annoksiin vähän proteiinia, esim. raejuustoa tai kananmunan. Ja lorauksen öljyä. Kokin lorauksen. Siis ei vähän.
Ja kevyenkin jumppatuokion perään olen juonut palautusjuoman- maitoa ja proteiinijauhetta, jossa maltillisesti hiilareita. Olo on ollut koko ajan mitä mainioin. Ei nälkää eikä väsymystä.
Vaaka näyttää 6 päivän jälkeen – 3kg. Osa siitä tietenkin lihasten glykogeenivarastojen tyhjentymistä. Eilen kaksosten 18-v-synttäreiden kunniaksi söin perheen kanssa rapuja ja niiden alla pari karppaus-leipää majoneesilla. Vichy toimi mainiosti rapujenkin kyytipoikana. Juhlin siis kuurista huolimatta ?
Alkava viikko näyttää , montako päivää vielä jatkan pelkillä pussiruoilla. Ehkä alan jo syömään yhden normaalin aterian smoothien ja keittojen lisäksi. Ainakin sitten heti, kun pääsen taas täysillä treenaamaan. Ja marjojen popsimista pensaasta jatkan kiihtyvällä tahdilla, jääpähän vähemmän kerättävää…

Kommentit (12)

Outi

Kiitos viime Hyvä Terveys lehden kolumnistasi. Naimisiin kummisetänsä kanssa! Mekkosetä! Nauroin ääneen useammassakin kohdassa. Tuli hyvä mieli.

Mami

Tsemppiä kipujen ja kolotusten kanssa ja ennen kaikkea pitkää pinnaa liikuntatauon takia!

Pussikuurilla täälläkin, ajattelin myös testata muutaman viikon ajan. Lisäksi syön tomaattia, kurkkua ja vähän proteiinia joka päivä, mutta täytyy sanoa että yllättävän vähällä lisäyksellä jaksaa liikkua paljon eikä tule huonoa oloa.

järki mukaan..

Ihanaa miten hienosti olet onnistunut, mutta pystyäksesi saavutuksen myös pitämään, tiedät varmaan jo tuonikäisenä naisena ettei mikään äärimmäinen koskaan ole pysyvää...kaikille tarinaasi lukeneille oli aivan selvää että tuolla tahdilla kroppa reagoi negatiivisesti jossain vaiheessa.

Koeta nyt upea nainen löytää keskitie liikunnan ja syömisen kanssa, mitkään välipäivättömät liikuntaviikot tai pussit ruokailuun (!?!?) eivät sitä ainakaan ole.

Toivottavasti saamme jatkossa lukea tasapainon ja normaalin elämänrytmin löytäneen aikuisen naisen blogia. Kaikkea hyvää. :)

emmi

Heippa!

Mielestäni on hyvä että Raxu on rehellinen ja kerto mitä tekee ym..hänellähän on menossa tämä tasapainottelu jakso.Se on tosi vaikeaa jos ei voi liikkua,pelkää, että kilot alkaa tulla pikkihiljaa takasi(kokemusta on).Olen kyllä samaa mieltä, että olisi hyvä kun löytyisi tasapainoinen ruokavalio/liikunta joka sitten jatkuu koko loppu elämän.sitä samaa minä toivon itselleni myös.Olen nyt TAAS yrittänut jättää valkoset viljat(normi aamupuuron kyllä vetäsen joka aamu),sokerit pois ja lisännyt proteiiniä ( ei ole makeanhimoa iskenyt vielä, neljäsviikko)mutta tuntuu oudolta syödä esim. 10%rasvasta rahkaa,turkkilaistajugurttia,kun ennen käytin 0,1% ja laihduin nopeasti.Miten ihmeessä voi laihtua ja pysyä terveenä kun syötäys rasvasia tuotteita.Toki en syö pekonia ym...muuten syön normi ruokaa, kalaa ,broiskua,lihaa, kasviksia, salaattia paljon.Tähän kun liitän kohtuullisen liikunnan niin riittäkööt,työssä käyvä neljän lapsen äippä ei voi millään joka päivä tuntitolkulla käydä salilla tai ohjatuilla tunneilla:)

Tsemppiä Raxu olet kaunis ja onnistunut rempassasi hienosti,nyt vielä hyväksy itsesi ja löydä tasapaino elämässäsi niin ei yksi,m kaksi takasin tullutta kiloa ole mitään,kunhan ei tulee enenmpää ,voimahalit...t...emmi

raakel lignell

Outi, kiva kun tykkäsit kolumnista :-) jos tuloksena hyvä mieli, niin sittenhän on tavoite saavutettu! Ihana viikon jatkoa!

Mami, itse sain ne pienet löysät pois ja nyt jo aloittelin treeniä, joten tänään jo nautin ensimmäisen normilounaan - kalkkuna - feta-salaatin ja olipa mahtava step-tunti äsken. Virtaa riitti ja hiki virtasi :-) zemiä sullekin!

Järki mukaan & Emmi:
aiemmista blogeistani käy ilmi, että kesän - 7 viikkoa olen lomaillut ja liikkunut todella maltillisesti, suorastaan laiskasti ja vimeisellä viikolla, kun en ollut teenannut lainkaan, jysähti selkä yhden yön aikana. Syynä ei siis todellakaan ole liiallinen treenaaminen. Joskus vaan paikat jysähtää, liikkui tai ei. Siihen ei tarvita kuin yksi huonossa asennossa nukuttu yö. Näin ainakin itseni kohdalla. Ja lepoa annoin viikon verran, huolsin "ongelmaa" osteopaatilla ja nyt aloittelen taas treenaamista, varsin tiedostaen lapatuen ehdottoman tarpeellisuuden, jotta asento pysyy tuettuna ja raajat kivuttomina.
Pussikuuri onkin hetken "pikkupiristys" taas arjen aloitukselle. En todellakaan olisi "kuollut" muutaman kiloni kanssa, ne olisivat pikkuhiljaa karisseet aktiivisen syksyn myötä, tai olleet karisematta...
Mutta kun kroppani on omani, halusin testata tämänkin ja ihan hyvin fiiliksin enkä ainakaan syyllistyen, että otin itsestäni tälläkin tavalla mittaa. Ei ole aikomustakaan elää loppuelämää pelkillä pusseilla. RUoka on hyvää ja tärkeää, mutta ei se kaiken keskipiste ole. ELää voi joskus niinkin, että antaa kropalleen pakolliset polttoaineet ja that´s it.
EIkö tasapainoon kuulu, että voi heti tehdä korjaus / karppausliikkeen, kun kokee sen tarpeelliseksi? Näin voi taas pää pystyssä ja virkeänä jatkaa arkea, sen kaikkine haasteineen. Lapsia on täälläkin ja ne vievät osansa, kuten kuuluu, samoin työt ja muu elämä. SIlti nautin mahdollisimman paljon liikkumisesta, välillä enemmän, välillä vähemmän, miten arki antaa myöten. Se tarkoitta minulle tasapainoa.

emmi

Heippa!

Hyvä juuri näin,samaa mieltä:D,olen muuten taas itiksessä pe ja la taas samassa paikassa;-)
emmi

Olet esikuvani :)

Itsekin yritin pussikeittoilla aikoinaan, mutta olivat niin kamalan makuisia, etten millään saanut niitä alas :O Toivottavasti istuvat omiin makuhermoihisi paremmin ;)

Katariina

Hei Raxu !!

Ihanaa kesän loppua ja tsemppiä liikuntakatkokseen, voitpahan nyt tarkistaa rauhassa ruokasysteemit.

Kesä selätetty ilman makkara-ja siideripinoja, taputukset olen antanut itselleni. Paino putoaa tasaisesti, nyt saldona jo - 18 kiloa. Edelleen olet ihana Raxu idolini ja esikuvani, pidin kovasti jutusta Eeva-lehdessä. Asioiden puhuminen selkeyttää ajatuksia ja upeasti olet selvinnyt hyvin vaikeista ajoista. Ja ammentanut niistä motivaatiota elämäntapojen muutokseen. Samalla annat motivaatiota meille muille jotka pähkäilevät näitä asioita.

Mä olen myös sitoutunut loppuelämän muutokseen, vähentänyt työtahtia, annan aikaa enemmän läheisilleni, olen parantanut ruokaani lähemmäs aitoa käsittelemätöntä ruokaa ja ottanut liikunnan osaksi elämää. Kuntosali on mun suuri rakkaus, mutta muutkin lajit jo polttelevat mielessä, mutta maltilla eteenpäin.

Ihanaa syksyä ja paljon kauniita ajatuksia, hyvät asiat kantavat kaamokseen.

emmi

Heippa!

Voitteko antaa vinkkejä,te vähä hiilari naiset, että laskettelu joka suu palan hiilarit? Onko jokin päivän hiilari määrä,vai miten onnistuisin tässä omassa rempassani mahdollisimman hyvin?Raxu sanoit hyvin et lue Heikkilän kirjat,lainasin kyllä ,selasin.Noloa en jaksanut keskittyä.Voisko jokin fiksumpi antaa joitakin vinkkejä ruokavalioon:-D Katariina oli kauniita sanoja ja tsemppiä myös sinulle.

raakel lignell

Olet esikuvani, KIITOS kannustuksesta, pussirintamalla kaikki hyvin, syön jo ruokalounaita ja siirryn taas normi-arkeen pikkuhiljaa. Toki mansikka-smoothie-pussit pelastaa päiväni arjessa usein kiireessä, kun ei ehdi laittamaan muuten välipalaa tai tarjolla olisi vain pullaa... ;-)Olo siis keventyneenä jaksan taas aloitta rutiinit. :-)

Katariina,
Onnea hurjasti sun hienosta onnistumisesta!
Voimaa ja iloa sun päiviisi!!

Emmi, itse en ole kertaakaan laskenut hiilareita tai kaloreita. HIllareissa olen ajatellut, että kun viljat ja sokerit ovat poissa, ei niitä muusta ravinnosta pysty liikaa mitenkään kertymään. Hedelmiä syön maltillisesti, keskimäärin yhden päivässä, mutta marjoja tosi paljon. Ja jos liikuntamäärät ovat isoja, silooin tankkaan vähän enemmän hiilareita, esim puuro tai täysjyväleipäpala tai karppausleipää. Ja tietty kovan treenin päälle AINA palautusjuoma, jossa kuitenkin maltillisesti hiilareita. Maito on mitä mainioin palautusjuoma muutes, sisältää kaiken tarvittavan. Sitä terästän proteiinijauheella ja joskus marjoilla ja pähkinöillä.
Netistä löytyy hiilarilaskureita, jos haluaa paneutua asiaan siltä kantilta. 80g päivässä kai olisi hyvä pitää ylärajana, mutta tosiaan kulutushan sen määrää. Ja jotkut tarvitsevat enemmän hiilareita moottoriinsa kuin toiset. Pitää vaan kokeilla ja löytää se oma taso, jolla voi parhaiten.
Kiitos, Emmi, kun olet aina niin kannustava ja aktiivinen!!!

Ihanaa viikon lopetusta kamut!

Martsu

Heippa,
Minäkään en laske kaloreita enkä hiilareita. Ruokavaliosta jääneet pois peruna, pasta ja leipä + tietty muut turhat hiilarit. Perusjuttu kun pitää niin siinä se. Simppeliä ja se motivoi pitämäänkin kun paino laskee. Mutta jos on jotain ekstra juttuja esim kyläilyjä, niin voin vähän antaa perikis koska en viitsi ruveta selittelemään muille ruokavaliotani. Mutta se ei kuitenkaan kaada normaalia ruokavaliota.

Seuraa 

Olen Raakel Lignell, kulttuurin sekatyöläinen ja täysin hurahtanut elämäntaparemonttiini. Bloggaan kilojen karisemisesta, ravitsemuksesta, liikuntavimmastani ja kaikesta, mitä uusi elämäni on tuonut tullessaan.

 

Seuraa minua Bloglovinissa.

 

Katso Raakel Lignellin ja Patrik Borgin keskusteluvideot:

Onnen tavoittelu laihduttaa

Liian kiltti ei laihdu

Miksi tummaa suklaata voi syödä vain palan

Jumppahulluus pisti kehon koville

 

Kampanjasivut
Tilaa kirja Raxun rinnalla - kohti pysyvää painonhallintaa.

Teemat

Blogiarkisto

2013
2011
Joulukuu

Kategoriat