Uudet treenotossut kantavat  pitkälle
Uudet treenotossut kantavat pitkälle

Tervetuloa taas rakkaat maitohapot!

Viikonloppu sujui kaikinpuolin unelmasti! Lauantai käynnistyi  power-aamiaisella:

Banaanilettuja, joihin ei siis laiteta muuta kuin 2 kananmunaa vatkattuna ja 1 banaani soseutettuna + ripaus kardemummaa. Päälle mustikoita ja mantelilastuja. Tämän voimin jaksaa vaikka mitä! 

Sitten kickboxingia, vaikka edellisen tunnin jäljet vielä tuntuivat kipakasti kropassa. Sillä se lähtee, millä on tullutkin! Ja totisesti lähti :-D Ja uudet tossut toimivat loistavasti! 

Illalla sitten hemmoteltavaksi rakkaille ystäville. Miten sitä voikaan olla siunattu niin mahtavilla tyypeillä, joiden kanssa saa vuodesta toiseen jakaa asioita, itkeä ja nauraa. Nauttia kauniista kodeista. Ja ennenkaikkea syödä hyvin! Tällä kertaa oli Eija-Riitta emäntä tehnyt meidän kaveriporukalle mm. jumalaista, täytettyä haukea.

NAM!!!

Sunnuntaina ampaisin onnenpuuskassa ja perhosia vatsassa tanssimaan Espoon Move-keskukseen. Play&Dance-tapahtuma oli ollut jo koko viikonlopun, mutta meikäläinen tajusi homman vähän jälkijunassa ja ehdin vain vikaksi päiväksi. Mutta olipa ihanaa. Maailman ihanin Ansku Bergström opetti täpötäydelle salilliselle tanssivia naisia chacha:ta, sitten jiveä. Poskilihaksiin sattui kun hymyilytii koko ajan. Lattarikorkkarit tutusti taas hiertivät jalkoja, mutta väliäkös tuolla...Seuraavana veto-vuorossa oli herrasmies-hurmuri Mikko Ahti, joka opetti ensin rumbaa. Sitä kaikkein ihaninta ja kaikkein vaikeinta... yhtenä biisinä oli TTK:n Janin ja mun rumba...ei voinut mitään, kyyneleet valuivat väkisin...niin haikea olo iski... Mikko onneksi pelasti isommalta märinältä vaihtamalla biisiä. Sitten nautittiin fox-jive-koreografian kimpussa ja kyllä oli hauskaa tunnelma katossa.

                                       

Mikon kanssa vähän otettiin tuntumaa...Baba vaan vähän kyyläsi :-) ei vaiskaan... ollaan Baban kanssa kohtalotovereita... eikä ainoastaan blondiudessa...tanssin koukuttamia pahemman kerran

Päivän päätti Anskun kehonhuolto-setti. Tarpeeseen tulikin monen tunnin tanhuilun perään! Voimaa, liikkuvuutta, tasapainoa, hallintaa ja venyvyyttä. Sitten onnesta soikeana kotiin. Ajomatkalla totesin taas, ettei mistään tule yhtä taivaallinen olo kuin tanssista!

             

Nuoriso oli illalla kotona pizzan teossa. Ei olisi herkullisempaa voinut olla! Ja hyvillä mielin nautin palan kutakin makua :-) ja oikein näitte, vieressä pieni lasi punkkua :-)

On se jännää, miten lajikohtaista kunto on. Kun olen taas päässyt oman salin jumppiin, huutaa keho hoosiannaa. Ihan kuin ei ikinä olisi mitään tehnyt. Maitohapot kirvelevät kankuissa, kintuissa, rinnassa, ojentajissa, olkapäissä...jopa vatsassa. Kickboxing ei tietty mikään hellin laji ole...ettei kauheesti tartte ihmetellä jos on kroppa vähän muusina...mutta on se vaan niin mahtavaa!! Kyllä saa hartiaseudun ja lantion jumit kyytiä kun oikein hakkaa ja potkii. Ja mikä olisi parempaa agression purkua... tunnin jälkeen on uitettu koira, kropassa täystärinä pari tuntia, mutta mieli sitäkin kirkkaampi ja euforinen. Täydellinen ebdorfiini-känni-laji siis! 

Äsken kotiuduin balance+crossing+pump-setistä. Älkää nyt taas hätäilkö ja marmattako maratoneista...balance oli 40min, crossing 30min ja pump 45min. Eli ihan kiltti tyttö olin ja kohtuullinen :-) Aijaijai mikä kirvely ja tutina oli pumpissa. En ollut  pumppaillut reiluun kuukauteen... nöyränä totean, että hieno, tehokas laji, jota kannattaa tehdä säännöllisesti. Tänään tuli taas ohjaajalta tarpeellista uutta tietoa asennoista esim olkapäiden treenaukseen. Ettei mene tehot kaulaan ja epäkkäisiin...itse en ainakaan halua treenata itselleni sikaniskaa...Aloitin maltillisesti pienemmillä painoilla tauon jälkeen. Silti huhhuh...sanoin vieruskaverille useampaan kertaan tunnin kuluessa, että ihan hullun hommaa... pääsenköhän huomenna ylös sängystä...

Huomenna onkin jännä päivä. Eka insertti-kuvaus Huomenta Suomeen. Tästä sekin siis lähtee :-) 

Vahvaa viikkoa kaikille  

Kommentit (25)

Vierailija

IHANA Raxu!

Tulee niin mieleen omat treenausajat, hikeä, menoa ja meininkiä, tunti tolkulla salilla, musiikin pauhaessa taustalla....Olet onnekas kun saat perheeltäsi aikaa salille lähes kaksi tuntia per kerta. Mun perhe soittelisi jo perään ja luulisi kuolleen. Saati kodin kunto, kaaos odottaisi, jos tuon ajan olisin poissa. Olet näköjään osannut opettaa jälkikasvun ja siipan huolehtimaan myös kodista, siitä saat monta pistettä. Tsemppiä ja jaksamista.

Vierailija

Hei Raxu!

Mikä sinun neuvosi olisi kun itsellä tuntuu että ei palaudu millään nykyisin jumpista/juoksulenkistä tai yleensä vähänkään rankemmasta liikunnasta? Tietysti ikäkin vaikuttaa (52 v) mutta olisiko sinulla antaa vinkkiä kun tuntuu että ei pysty 5-4  kertaa viikossa liikkumaan (1h/kerta) kun on niin väsynyt ja lihakset jumissa. Nykyisin pyrin liikkumaan 3x/vko eli noin joka toinen pvä. Käyn hierojalla säännöllisesti mutta mitä muuta voisi tehdä?

Onko Sinulla ollut ongelmia palautumisessa?  Tietysti vaikuttaa myös se että joka arkiaamu kello pärähtää klo 6.00 ja ylös ja töihin vaikka väsyttää.  Mutta pyrin nukkumaankin n.6-7 h/yö.    Onko palautusjuomista apua?   En haluaisi ylimääräisiä tankkauksia normaalin terveellisen ruuan lisäksi.

Hyvää jatkoa Sinulle!

 

 

 

 

Vierailija

MOikka!

SUosittelisin kyllä kokeilemaan palautusjuoman käyttöä heti treenin perään. Voit toki tehdä sen itsekin laittamalla mixeriin esim 1 kananmuna, pakastemansikoita, banaani, muutama pähkinä tai manteli sekä luonnonjugurttia/maitoa/piimää/mantelimaitoa. Kiireessä valmis-proteiinijumatkin toimivat. Itse toivun näin selkeästi nopeiten. Ja tankkaan myös omega-3 kapseleita päivittän. 

Ja vierailijalle...olisiko pieni huumorinpilke ollut mulla silmäkulmassa tuon otsikon kanssa...turha tosikkous romukoppaan, KIITOS!

T. Raxu

Vierailija

Täälä yksi endorfiinikoukussa oleva ;)

Olin eilen salilla aamulla tekemässä ko-van jalkatreenin mutta sitten illalla vieraiden lähdettyö innostuin vielä lähtemään extempore spinningin pro/cardio-tunnille...nooh, se oli vähän liikaa treeniä jaloille yhtenä päivänä. Yritin tehdä sen pyörätreenin vähän palauttavana, mutta ei se oikein tahtonut onnistua ;)

Joku tuossa kyseli palkkarista; itse ainakin suosittelen sitä kovan treenin jälkeen ja itselläni on magnesium iltaisin auttanut palautumiseen huomattavasti! Ei ole paikat jäykkänä eikä kauaa kipeät kovankaan treenin jälkeen.

 

Hih, ja nuo sun letut, namia mun mielestä! Tein lauantaina proteiinilettuja, munaa, protskujauhetta ja vehnäleseitä, päälle banaania ja skyrin banskurahkaa - tarjosin isännälle nätisti aseteltuna..no, kyllä se söi, mutta...ja mun mielestä ihan paras iltapala! 

 

Tsemppiä treeneihin!

Vierailija

Muakin aina sattui tehotreenien jälkeen. Silloin se tuntui ihanalta, näin vuosien jälkeen sairaalta, jopa masokistiselta.

Kuuluuko banaani laihduttajan ruokavalioon? - paljon sokeria per pötkö, olen kuullut. En ole syönyt vuosiin. Enkä muitakaan hedelmiä juurikaan, omenaa joskus harvoin.

Pitäisikö laskea enemmän hiilareita? Ihanat, virallisen ruokavalion suosittelemat hedelmät lisäävät lihottavia hiilareita tosi nopeesti.

Mitä mieltä olet Raxu?

Vierailija

Minäkin välttelen hiilareita, mutta olen huomannut että ennen kovaa treeniä nautittava hiilaritankkaus (esim. juuri nuo banaaniletut) vie suorituksen aika kovalle tasolle. Tämä siis vain ennen treenejä.

terv. Ella

Vierailija

Kaunis kiitos vastauksestasi Raxu noiden palautumisten suhteen.  Testaan heti olisiko niistä apua itselle.  Olen vaan jotenkin niin ennakkoluuloinen noiden valmiiden prot.juomien/-jauheiden suhteen, kuvittelen aina että ne on tarkoitettu vaan urheilijoille ja että tavallinen kuntoilija toipuu ilman niitä.   Mutta pitää varmaan kokeilla.

Treeni-iloa kaikille!

 

 

 

Vierailija

Ai ai raxu, ottaako pannuun jos saat asiantuntevaa palautetta. Nuo sinun liikuntamäärät eivät ole terveitä, asia vain on niin. Tai sitten teet kaiken puoliteholla jotta jaksat tuntitolkulla jumpata tai mitä sitten teekään.haluat nähtävästi rikkoa kehosi ja olla jonkinlaisessa yleiskunto, ylikierrostilassa. Ja sitä hehkutat ja viljelet. Väärin. Nähtävästi et tiedä laihtumisesi jälkeen mikä on kohtuus, mikä terveellistä. Olet kuitenkin täysi maallikko kaikkien jumppiesi, tanssiesi ja proteiinitouhujesi kanssa. 50 kymppiä lähestyvä nainen, aikuinen sellainen. Jos sinulla oikeasti olisi huumoria ja pilkettä, tajuaisit asioiden oikean laidan. minkäänlainen esikuva et ainakaan täälläsuunnassa ole. T, toinen vierailija

Vierailija

Moi,

minäkin olen vähän vierastanut noita palautusjuomia, kun olen ajatellut etten liiku niin paljon/tehokkaasti että niitä tarvitsisin. Mutta mutta.. totuus on toisenlainen, palautuminen on todellakin nopeampaa eikä iske väsy treenistä kotiin ajellessa. Ja hiilaritkin ovat tarpeen jos on kova treeni edessä tai siis jos haluaa saada treenistä irti mahdollisimman paljon.

Eikö olekin mielenkiintoista että samaan tavoitteeseen vie monta tietä, on vain valittava se itselle sopivin - näin siis myös liikunnan ja ravinnon suhteen.

Riehakasta reeniviikkoa kaikille,

terveisin M

Vierailija

Hei,

Sopiviin treenimääriin kenellekin, lienee hyvin yksilöllistä ja elämäntilanteesta ja valinnoista kiinni. Itse 43v ja lapset jo isoja (15v, 18v) aikaa on itselleen ihan eri tavalla kuin esim. 10 vuotta sitten. Silloinkin aina löytyi liikunnalle aikaa vähintään 3 kertaa viikossa, jopa parille maratonillekin on ehtinyt hyvin harjoitella (lenkki välillä ollut klo 5.30). Miehen kanssa on lomitettu aikanaan treeniaikoja, jotta molemmat ovat päässeet liikkumaan ja tuulettamaan päätään ja tämän johdosta lienemme olleet yhdessä jo 20 vuoden ajan. Molemmat tekevät osuutensa kotitöistä jne. Nykyään lapset hoitavat omatoimisesti osansa kotiaskareista ja viime vuodet on ostettu siivouspalveluita osaksi perheen arkeamme helpottamaan. Tästä kiittää koko perhe, tingitään sitten jostain muusta. 

Lienen itsekin sitten liikunta-addikti, kun ihan vaivatta liikun viisi-kuusi kertaa viikossa ja joskus parikin jumppaa peräkkäin enkä koe vetäväni mitenkään övereitä. Eri elämänvaiheissa on vaan aikaa erilaisiin juttuihin ja näin keski-ikäisenä ainakin itse nautin tästä koko rahan edestä teemalla aikansa kutakin ;-)

Jokainenhan itse tekee valintansa miten aikansa käyttää ja mitä suuhunsa laittaa. Suotakoon se ilo meille kaikille! Eihän toisen onni ole itseltä pois :)

Iloa ja eloa elämään toivottaen,

Minna

Vierailija

Hei,

Sopiviin treenimääriin kenellekin, lienee hyvin yksilöllistä ja elämäntilanteesta ja valinnoista kiinni. Itse 43v ja lapset jo isoja (15v, 18v) aikaa on itselleen ihan eri tavalla kuin esim. 10 vuotta sitten. Silloinkin aina löytyi liikunnalle aikaa vähintään 3 kertaa viikossa, jopa parille maratonillekin on ehtinyt hyvin harjoitella (lenkki välillä ollut klo 5.30). Miehen kanssa on lomitettu aikanaan treeniaikoja, jotta molemmat ovat päässeet liikkumaan ja tuulettamaan päätään ja tämän johdosta lienemme olleet yhdessä jo 20 vuoden ajan. Molemmat tekevät osuutensa kotitöistä jne. Nykyään lapset hoitavat omatoimisesti osansa kotiaskareista ja viime vuodet on ostettu siivouspalveluita osaksi perheen arkeamme helpottamaan. Tästä kiittää koko perhe, tingitään sitten jostain muusta. 

Lienen itsekin sitten liikunta-addikti, kun ihan vaivatta liikun viisi-kuusi kertaa viikossa ja joskus parikin jumppaa peräkkäin enkä koe vetäväni mitenkään övereitä. Eri elämänvaiheissa on vaan aikaa erilaisiin juttuihin ja näin keski-ikäisenä ainakin itse nautin tästä koko rahan edestä teemalla aikansa kutakin ;-)

Jokainenhan itse tekee valintansa miten aikansa käyttää ja mitä suuhunsa laittaa. Suotakoon se ilo meille kaikille! Eihän toisen onni ole itseltä pois :)

Iloa ja eloa elämään toivottaen,

Minna

Vierailija

Moi taas kaikille,

vielä kyselen näistä palautusjuomista (kun en ole niitä käyttänyt..) että millaisia käytätte - siis minkämerkkisiä ja mistä kaupasta...  luulen että ehkä on minunkin helpompi ostaa valmiit jauheet kun ryhtyä itse sekoittelemaan.

nimimerkki 52-vuotias liikunnasta "palautumaton" nainen...

Vierailija

Heippa vaan, ihan maallikko täällä kirjoittaa omista kokemuksista palautusjuomien suhtee. Raxu vastatkoon omasta puolestaan. Itse käytän Leaderin protein Recovery-jauhetta. On kuin kaakaota, veteen sekoitettuna! Tai niin, onhan sitä mansikkaakin :) Itse heitän treenikassiin pulloon jauhot ja salilla laitan vedet sekaan ja ravistelen. Sitten kotimatkalla napaan! Käytän myös esim. Spinningin jälkeen. Kannattaa muistaa, jos on tarkka hiilareista ja kaloreista, että tuosta palautusjuomasta saa noin 100kal ja hiilareita, kovan proteiinimäärän lisäksi myös. Itse olen ymmärtänyt, että palautusjuoma auttaa nimenomaan katabolian ehkäisyyn. Eli kun treenin jälkeen kroppa pyrkii saamaan ne menettämänsä kalorit ja ravinteet, nii  jos se ei saa nopeaa palautusjuomaa, se syö omaa lihasta. Ja sitten käykin hassusti, että kun on tarkoitus kasvattaa lihasta, niin käykin ihan toisinpäin! Mytta en ole asiantuntija, korjatkaa jos olen ihan väärässä ! 

Ja juoman muodossa sen takia, että palauttava vaikutus alkaa heti! 

 

Treeni-iloa kaikille!

Vierailija

Ja jatkan vielä...pussi maksaa n.25e ja kestää kyllä aika kauan! Ja on helppoa ennenkaikkea! 

Vierailija

Raakel kiitos blogistasi, seka kirjastasi, se on innoittanut minua suunnattomasti. Olen juuri käynnistänyt oman remonttini. Tulen "hejaamaan" sinua useaan otteeseen tuoreessa blogissani: maminsupertsempit.blogspot.com

Vierailija

Raakel kiitos blogistasi, seka kirjastasi, se on innoittanut minua suunnattomasti. Olen juuri käynnistänyt oman remonttini. Tulen "hejaamaan" sinua useaan otteeseen tuoreessa blogissani: maminsupertsempit.blogspot.com

Vierailija

Raakel kiitos blogistasi, seka kirjastasi, se on innoittanut minua suunnattomasti. Olen juuri käynnistänyt oman remonttini. Tulen "hejaamaan" sinua useaan otteeseen tuoreessa blogissani: maminsupertsempit.blogspot.com

Vierailija

Ihmetellä täytyy että yksi laihdutus saa ihmisen tällaisiin parrasvaloihin. Moni ihan tavis on tehnyt saman ja vielä enemmänkin ei puhuta mitään. Kaikki ohjelmat ym. jutut on näköjään tarkotettu ns. julkkiksille. Sit vielä luetellaan päivittäin kuinka monta tuntia taas tuli tehtyä sitä ja tätä jumppaa, ketä kiinnostaa. Täällä päin täytyy tehdä ihan oikeita töitä pienellä palkalla eikä ole aikaa asua kuntosalilla ja jumpissa. Kyllä toisten kelpaa.

Vierailija

Hei,

palautusjuomiin joku kaipasi vinkkejä, siis mitä ja mistä kaupasta. Itse käytän Fast Whey-palautusjuomaa, maistuu minttusuklaalta eli ei siis ollenkaan hassumpaa, muitakin makuvaihtoehtoja toki on. Palautusjuomissa on tosin se ongelma, että ne on pakattu isoihin pusseihin ja pitäisi tietää jo ostaessaan että tykkääkö vai ei, jottei menisi rahat hukkaan. Kysäise se "maistiaisia" joltakin toiselta treenaajalta, jos mahdollista. Eikä tarvitse mennä erikoisliikkeeseen etsimään jos ei halua, Prisman hyllystä minä eka kerran tätä palautusjuomaa ostin :).

Ajankäytöstä; itsekin olen ollut pienten lasten äiti, silloin ei ollut samalla tavalla mahdollisuutta panostaa omaan kuntoiluun kuin nyt. Rahasta: kuntosalilla ei tarvitse asua, ei edes mennä sinne jos se ei omaan elämäntilanteeseen sovi: käsipainot saa alle 20 eurolla ja netistä löytyy hyviä kotitreenausohjeita koko kropalle. Tehokas treeni ei oikeasti vie paljon aikaakaan. Ulkona lenkkeily ei maksa kuin hyvät kengät ym varusteet. Vanha totuus, elämä on valintoja pätee tässäkin. Rahat käsipainoihin ja muihin urheiluvarusteisiin saa esimerkiksi vähentämällä tupakointia, alkoholia, karkkeja, limuja ym joutavaa. Tästä mielipiteestäni kohta taas joku hermostuu, mutta ei kannata; usein on kyse vain tahdonvoimasta ja priorisoinnista, ei rahasta ja ajasta.

Terveisin M

Vierailija

Hei!

Peukutan täysillä edellä kommentoijan juttua ajan- ja rahankäytöstä. Juuri näin se menee, lapset kasvaa ja aikaa saa otettua itsekin enemmän. Minäkin olen ollut onnekas saadessani puolisokseni miehen joka osaa hoitaa kotia, katsoa lasten perään jo silloin kun olivat pieniä sekä laittamaan ruokaa. Ikinä ei ole tarvinnut miettiä että kuinka he pärjäävät. Samoin lapsistani olen erittäin ylpeä, ei tarvitse pelätä sotkua ja kiukkua jos olen hetken poissa kotoa.

On ihanaa olla 40 vuotias! Ella

Vierailija

Hei sinä, joka kyselit vinkkejä palautumiseen. Palautumisessa on hyvä muistaa myös levon merkitys. Enkä tarkoita pelkästään liikunnattomia päiviä vaan unta. Kerroit nukkuvasi vähän, Voisiko se osin olla myös heikon palautumisen syy?

Riittävästi palauttavaa, syvää unta tarvitaan, jotta elimistö oikeasti palautuu.

Vierailija

Tottakai me tavikset ollaan "kateellisia" Raxulle. Sehän on ihmisluonnon luonnollinen ominaisuus tilanteessa, kun ei itse saavuta samaa. Mutta mä kyllä jään löhöilemään ja nauttimaan aidosta vhh-ruoasta ja laihtumisesta ilman kauheeta liikuntapainetta.Lueskelen tätä blogia ja seuraan, kuinka teistä kukin oman elämäntaparemonttinsa rappaa...

T. jokuvaan yhtä tärkeä

Seuraa 

Olen Raakel Lignell, kulttuurin sekatyöläinen ja täysin hurahtanut elämäntaparemonttiini. Bloggaan kilojen karisemisesta, ravitsemuksesta, liikuntavimmastani ja kaikesta, mitä uusi elämäni on tuonut tullessaan.

 

Seuraa minua Bloglovinissa.

 

Katso Raakel Lignellin ja Patrik Borgin keskusteluvideot:

Onnen tavoittelu laihduttaa

Liian kiltti ei laihdu

Miksi tummaa suklaata voi syödä vain palan

Jumppahulluus pisti kehon koville

 

Kampanjasivut
Tilaa kirja Raxun rinnalla - kohti pysyvää painonhallintaa.

Teemat

Blogiarkisto

2013
2011
Joulukuu

Kategoriat