Kotiuduin juuri kahvakuulatunnilta. Uusi aluevaltaus. Olin kyllä kokeillut tätä monien suitsuttamaa lajia pari kertaa aiemminkin, mutta jättänyt sen testauksen asteelle alaselän kiukuteltua ikävästi.
Nyt kropassa hyvän treenin jälkimaininki, lievä tutina ja korsetti-tuntuma konkreettinen. Juuri siitä tässäkin lajissa on kysymys. Keskivartalon hallinnasta. Kun puolitoista vuotta sitten aloitin kunnonkohotuksen pilates-tunneilla, oli vatsanpohjan tuntuma nolla. Te, jotka olette aloittaneet rapakuntoisena tai synnytyksestä toipuvana vatsalihasten metsästyksen, tiedätte, mistä puhun. Kun ohjaaja kärsivällisesti toistelee tunnilla, että aktivoi uloshengityksellä vatsanpohjan lihakset ja pidä tuntuma. Ja ainut lihasryhmä, joka tuolloin tuntuu, on kramppaava niska-hartia- seutu ja irvistys kasvoilla. Onneksi kaunis, ihana Anja-ohjaaja myös muisti mainita joka kerta, että aluksi ei välttämättä tunne mitään, koska hermotukset ovat kuolleet ja ne pitää rakentaa uudelleen. Miten se tehdään? Keskittyneillä toistoilla ja taas uusilla toistoilla. Anjan ohjeiden mukaisesti pyrin kaikilla muillakin tunneilla ensin aktivoimaan lantionpohjan lihakset, vasta sen jälkeen suuret, pinnalliset lihakset. Muuten unelma litteästä vatsasta ja hyvinvoivasta selästä karkaisi vain kauemmaksi. Kuukausi toisensa perään meni odotellessa, että se aluksi häviävän lyhyt, sekunnin kestävä tuntuma pitenisi ja syvenisi. Sinnikkyys on palkitsevaa. Juurilukko, joogassa nimeltään mula bandha, pysyy nykyään jopa liikeessä, ilman kaikenkattavaa keskittymistä ja hampaiden kiristelyä. Mitä siihen vaadittiin? Rakkaan Feeniks-salini tuntijärjestelmän mukaan 580 treenituntia 16 kuukaudessa. Harjoitus tekee mestarin ja kertaus on opintojen äiti. Eli ei muuta kuin häntä koipien väliin, boleron nappi kiinni ja kuula heilumaan. Jokainen saa itse päättää kuulan koon, geishasta jytkyyn.

Kommentit (2)

Pululintu

Moikka Raxu - upeat lukemat Feeniksiltä - kyllä ne sinussa näkyvät.
Blogisi seuraajana pyytäisin, että kommentoit tätä kahvakuula-aihetta jatkossakin.
Jos haluan itseni kipeäksi = lihakset helliksi, niin vastaus on kahvakuula.
Tämä mielestäni kertoo, että pumpia ja tuttua saliohjelmaa on syytä täydentää tuolla kidustuspallolla, terv. Pululintu

Leena Vallin

Kiitos mukavasta blogista, Raxu! Käytin juttuasi kannustuksena omassa blogissani (http://sairaanhoitopalveluleena.blogspot.com) ja tiedän täsmälleen miltä sinusta on tuntunut kuntorempan alussa, koska olen vastikään "taas kerran" käynnistänyt oman kuntoremonttini. Kokeilin kahvakuulaa ja hartiat itkivät kireyttä eka treenin jälkeen! Kuten sanoit, harjoitus tekee mestarin. Vaaditaan aikaa ja kärsivällisyyttä. Hyvää jatkoa sinulle ja tsemppiä treeneihin! t. Leena

Seuraa 

Olen Raakel Lignell, kulttuurin sekatyöläinen ja täysin hurahtanut elämäntaparemonttiini. Bloggaan kilojen karisemisesta, ravitsemuksesta, liikuntavimmastani ja kaikesta, mitä uusi elämäni on tuonut tullessaan.

 

Seuraa minua Bloglovinissa.

 

Katso Raakel Lignellin ja Patrik Borgin keskusteluvideot:

Onnen tavoittelu laihduttaa

Liian kiltti ei laihdu

Miksi tummaa suklaata voi syödä vain palan

Jumppahulluus pisti kehon koville

 

Kampanjasivut
Tilaa kirja Raxun rinnalla - kohti pysyvää painonhallintaa.

Teemat

Blogiarkisto

2013
2011
Joulukuu

Kategoriat