Ilo irti treeneistä!
Ilo irti treeneistä!

Ruumis, sielun temppeli

Varoitus: jos ärsyynnyt herkästi jumppa-intoilusta niin lopeta lukeminen tähän. Nyt nimittäin pakko hehkuttaa treeni-riemua! Loman jälkeen on into korkealla. Vaikka ekat tunnit tuntuivatkin kuin olisi ryhävalasta siirrellyt. Pian pääsin taas endorfiinin makuun. Kun syksy meni kiireen ja väsymyksen vuoksi lempeämpiä treenejä tai sohvan pohjaa suosien, tuntuu nyt taas, että minkä kovempi, sen mahtavampi treeni. Iltoihin on mahtunut tanssia, cx-worxia, pumpia, balancea, flow-joogaa, combatia, army-treeniä, superbodyä, crossingia ja fustraa. Vaihdellen ja yhdistellen. Taisi ekan viikon tuntimäärä kohota yli 15... joo, tiedetään, että aika paljon, mutta oli lepopäiväkin välissä. Ja saahan sitä välillä ottaa ilon irti! Itseasiassa tähän "tuhmuuteen" ajoi myös iki-vihollinen eli nivelrikkoinen lonkka, joka oli loman jäljiltä varsin kiukkuinen. Päätin antaa sille tosissani kyytiä ja katsoa, että nytkö nivelen vaihto sitten oikeasti on edessä. Toki tilanne on huonompi kuin esim vuosi sitten, mutta kummasti ne rankat treenit sitä vetreyttää. Ainut hetki ilman kipua on hikisenä, sykkeet koholla. Kävely sensijaan on tosi kivuliasta. Tänäänkin kaineimmassa mahdollisessa talvisäässä koiran kanssa köpötellessä teki tiukkaa. Mutta illan jumpat suovat taas helpotuksen. Odotan jo poltetta keuhkoissa ja kirvelyä lihaksissa. Silloin on helppo rakastaa omaa kroppaa - mikä mahtava nautinnon lähde se onkaan! Että se krempoista ja kivuista huolimatta pystyy palvelemaan, antamaan ja ottamaan vastaan. Ruumis ON sielun temppeli. 

Ruokapuoli on ollut poikkeuksellisen taivaallista. Tytär on nimittäin ollut innokas kokki ja olenkin saanut nauttia terveellisistä, värikkäistä, herkullisista safkoista. Eliksiiriä keholle ja mielelle. Paaaljon kasviksia eri muodoissa ja väreissä. Ja aina se toisen tekemä ruoka on herkullisempaa....

Thaisoppa

Vietnamislaiset rullat + machate

Salaatti puna+lehtikaalista+chevre+kalkkuna+saksanpähkinät

Omaa tuotantoa kampelaa kasvispedillä thaimaalaisittain, siellä nimi olisi Pla Pad Cha. Muista tuore chili ja inkivääri!

Ja talven trendijuoma machalatte eli kattilaan 2 dl mantelimaitoa, teelusikka hunajaa sekä macha-tee-jauhetta. Vispaa kunnes kiehahtaa. Nauti ja virkisty! Piristävämpää kuin kahvi!

 Hellitään itseämme ja toisiamme!

Kommentit (15)

Vierailija

No vähänkö näytät freesiltä tossa kuvassa, wau! Taisi loma tehdä tehtävänsä.

Niin hienoja herkkukokkauksia teillä, syöttekö koskaan mitään vähemmän raflaavaa perusmuonaa?

Onko sulla muutes joku kuukausikortti tms. noihin jumppiin, jos käyt noinkin paljon? Nehän maksaa mansikoita muuten. Itse olen tyytyväinen, jos saan korkattua vuoden zumbakauden ensi sunnuntaina..

☆ Annika

Vierailija

Hei,

Oletko jonkun tietyn lääkärin valvonnassa lonkan osalta?Onko keinoniveltä jo tarjottu?

Ei kuulosta kovin kivalta, jos kävelykin tuottaa tuskaa.

T Ulla

Vierailija

Äly hoi älä jätä... Aika surullista luettavaa, lonkkakipuinen nainen siellä kehuskelee jumppaamassa 15 h viikossa. Tulee hieman sääli, ei löydy naisella kohtuutta, ei kultaista keskitietä. Kipu on aina elimistön merkki. Ei ole järkeä näköjään päässä ja jos on valmis leikkimään tuossaiässä terveydellä - oma on valintasi. Sinuna en kuitenkaan kirjoittaisi siitä hyvä terveys blogiin, eikö kyse pitäisi olla terveyden ylläpidosta. Ei laddiktiosta.

Vierailija

Annika, mulla on jäsenyys liikuntakeskukseen eli kuukausimaksulla mennään, jumppaan sitten yhden tunnin kuussa tai miten paljon vaan. Talouspuoli siis ei tässä vaikuta. Ja meillä syödään monenlaista ruokaa, todella usein myös nuoret kokkaavat eli kirjo on laaja. Nämäkin ruoat ovat aika perus-aineksista: kasviksia paljon ja vähän kalaa ja juustoa. Eli ihan peruskaupan tarpeista eikä edes kalliita. Juuris nyt pistelen treenien jälkeen poskeen porkkana-linssi-keittoa ja raejuustoa. :-)

Ulla, toki olen lääkärin "valvonnassa", keinonivel on edessä. Mutta kaikki liike, mitä vaan kärsin tehdä on hyväksi. Ihan lääkärin kehoituksestakin mahdollisimman paljon ja monenlaista liikettä on paras lääke kipuihin.

Vierailija, ortopedinkin mukaan paras lääke nivelrikkoiseen lonkkaan on mahdollisimman paljon ja monipuolista liikuntaa. Kaikkea, mitä kärsii tehdä, kannattaa tehdä. Ja kuten olen aiemminkin kirjoittanut, niin kävely ja juoksu ovat kaikkein kivuliaimmat lajit. Siksi harrastan sellaisia juttuja, joita voin. Ja keinonivel on edessä, mutta jokainen kuukausi, jonka liikunnalla pystyn leikkausta siirtämään, on kotiin päin. ENkä toki joka viikko näin paljon ehdi treenailemaan. Mutta kun välillä tarjoutuu mahdollisuus, niin silloin nautin täysillä. Kyse ei todellakaan ole addiktiosta, vaan harrastuksesta, joka tekee hyvää niin mielelle kuin kropalle. Suosittelen kaikille!

 

Love and peace,

 

Raxu

Vierailija

Hei!

Onpa mahtavan pirteä kuva sinusta,wow :) Motivaationi nousee taas entisestään kun sun kuvia katselee ja blogia lukee,kiitos näistä <3

 

Kiva,että oot päässyt taas jumppiin ja vauhtiin,mitäpä se muille kuuluu paljonko jumppaat illassa,itsehän sen parhaiten tiedät :)

Suuri kiitos tästä blogista,jota jaksat pitää ja kirjoitella,mulle tästä on ollut ihan valtavasti apua,niin kun kirjastasikin. Otan sen aina esille kun motivaatio hukkuu :)

Mukavaa kevään odotusta ja liikkumisen riemua kaikille.

 

 

Sina

 

 

 

 

Vierailija

Hei,

Kiva on lukea energisiä, elämänmakuisia juttujasi. Itsekkin ahkerana liikkujana saan iloa ja intoa jutuistasi.

Sinulla on kivoja, kauniita ja värikkäitä jumppa-asuja kuvissa. Mistähän niitä voisi ostaa ?

Käymissäni urheiluliikkeissä on aina vaan samaa perusvaatetusta ja yleensä nekin superhoikille tarkoitettu. En itsekkään ole pullukka, koko 38, mut en silti halua liikkua hyvin avonainen makkarankuoripaita päällä. Tuossakin kuvassa on kiva harmaa pusero ja trikootkin jotain kivaa kuosia. Tämä paita kävisi joogaankin hyvin. Puseroita ja toppeja voisi olla monenlaisia, eri tarkoituksiin ja lajeihin. Pitkähihaisia varsinkaan ei löydy, niitäkin on kiva käyttää rauhallisimmissa lajeissa. Ja meille aikuisille, keski-ikäisille naisille saisi olla aikuisempia, nuorekkaita jumppavaatteita, olemme niiden suurkuluttajia ja meillä on myös mahdollisuus hankkia niitä.

Liikunnan iloa ja hyvää oloa kaikille.

Elinainen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vierailija

Heippa,
Kuva taitaa olla vanhempaa osastoa, mutta kuten ylläolevakin totesi, niin kivannäköisiä asuja, olisiko mahdollista että aina laittaisit että mistä ja minkä hintainen, tai mitä mallistoa, niin olisi helpompi bongailla vaatteita. Tuo sekin jotain pirteyttä että löytäisi kivoja treenivaatteita. Kiitos kivasta blogistasi!
t. Jassu

Vierailija

Juu, fantastinen kuva aikuisesta naisesta. Ruoka-annoksetkin näyttävät tällä kertaa todella herkullisilta. Nami nami.

Kikka

Vierailija

Totta pakiset Raxu!

Nykyään keinonivelleikkauksia edeltää- mielellään- potilaan omatoiminen ja aktiivinen kuntoilu+painonpudotus+lihaksistoa vahvistavat treenit. Esim. polvia ei leikata, jos potilas ei sitoudu omatoimiseen kunnon parannukseen ENNEN leikkausta.

Ja leikkauksen jälkeen liikkeelle HETI. Ei makuuteta vaan kipulääkkeen turvin, kipua kuunnellen, lähdetään liikkeelle. Semmoista se on nykyään. Ja mielestäni ihan oikein. Joskus 80-luvulla selkäleikkauksen jälkeen potilasta makuutettiin 3 viikkoa ja leikkaushaava oli mahdoton viilto. Sitten homma edistyi ja leikkaushaava oli vain muutaman sentin ja seuraavana päivänä jalkeille. Nyt tahti vain kiihtyy; kotiin mahdollisimman pian ja liikkeelle!

Voi ihana noita ruokakuvia: minun lapset maailma, ei siis kotikokkia.

t. Tarja Savosta, tunti kuntosalia heti aamusta :)

Vierailija

Raxu, oletko kokeillut hulavannetta? Itse mietin, ostaisiko ja auttaisiko se keskivartalopönötykseen...:)

Luin jostain, että vanteen täytyy olla 1,7 kg painoinen, jotta on mitään tehoa.

 

Kerttu

Vierailija

Hei taas kaikki murut <3

Kiitos ihanista viesteistä!

Mun jumppavaatteet ovat lähes kaikki Casallin mallistoa, useamman vuoden varrelta. Casallia myy ainakin Stadium ja taitaapa Sokoksellakin olla. EHkä muissakin kaupoissa. Kannattaa kaupoilta toivoa valikoimaan pitkähihaisia paitoja, tilaavat kyllä! Hintataso on Casallin tuotteissa varsin kohtuullinen.

Hiukset ovat tähän kuvaan laittanut TS-Salonki, Runeberginkatu, Helsinki/ Suvi.

Kerttu, en ole kokeillut hulavannetta. Mutta mikäli kohdalle osuu niin toki kokeilen!

 

mahtavaa loppuviikkoa,

 

Raxu

Vierailija

Hanki ihmeessä, vanne on tosi mukava jumppaväline. Alussa vyötärölle voi tulla pieniä mustelmia mutta kun vannetta on pyörittänyt jonkun aikaa, ne katoavat vyötärön alueen lihasten kiinteytyessä. Alussa jaksoin pyöritellä vain muutaman minuutin mutta lopulta meni puolikin tuntia tai kauemmin. Vannetta pyöritellessä kannattaa kuunnella musiikkia, se antaa potkua pyöritykseen. Joskus katselen tv-ohjelmia jne. YouTubesta löytyy myös opetusvideoita. Oma vanteeni painaa 1,7 kg eikä tunnu yhtään liian painavalta.

Vierailija

Hei,

kerrotko vielä, mistä ostit tuon 1,7 kg painavan vanteesi ja paljonko siitä kannattasi maksaa?

Kerttu

Seuraa 

Olen Raakel Lignell, kulttuurin sekatyöläinen ja täysin hurahtanut elämäntaparemonttiini. Bloggaan kilojen karisemisesta, ravitsemuksesta, liikuntavimmastani ja kaikesta, mitä uusi elämäni on tuonut tullessaan.

 

Seuraa minua Bloglovinissa.

 

Katso Raakel Lignellin ja Patrik Borgin keskusteluvideot:

Onnen tavoittelu laihduttaa

Liian kiltti ei laihdu

Miksi tummaa suklaata voi syödä vain palan

Jumppahulluus pisti kehon koville

 

Kampanjasivut
Tilaa kirja Raxun rinnalla - kohti pysyvää painonhallintaa.

Teemat

Blogiarkisto

2013
2011
Joulukuu

Kategoriat