Kävin eilen fyssari-guru Gene Keurulaisen käsittelyssä. Hoitosuhde on kestänyt jo kaksi vuotta. Genen maagisten käsien ansiosta pysyy vaivainen lonkkani suht käyttökelpoisena, vaikka onkin väärässä asennossa ja kulumat pitävät huolen, ettei yhtään täysin kivutonta askelta ole ollut vuosikausiin. Mutta säännöllisen hoidon avulla pärjäilen. Kunnes on keinonivelen aika.
Hoitopöydällä virisi keskustelu vatsalihaksista. Marmatin vähän kyllästymistäni lankkuihin, joita tehdään nykyään ihan simona kaikilla jumppatunneilla.

Kerroin, että alkuun en jaksanut pitää itseäni oikeassa asennossa kuin hetken, alaselkää alkoi poltella ja polvet maassakin oli asento varsin haastava. Koko kropan tutina kertoi, että perille työ menee, mutta tuntuma vatsassa oli silti kyseenalainen kuukausi tolkulla. Suuri työ meni myös hartioille ja lapatuen pitäminen oli asennossa tuskaisaa. Niin helposti meinaa hartiat luiskahtaa korviin ja niska kilpikonna-köyryyn.
Toki olen huomannut voiman ja kestävyyden radikaalin kehittymisen. Ja imarrellut itseäni uskottelemalla, että nyt on mamman vatsalihakset hyvässä tikissä, kun jaksan suorittaa liikkeet tehokkaasti alusta loppuun niin pilateksessa kuin kaikilla LesMillsin tunneilla. Tunnen vuosikerta-hötön alla ihan mittavat six-packitkin.
Kunnes Bootcamp- ja kahvakuulatunneilla komennettiin tekemään rullaavaa liikettä kierähtämällä selinmakuulta seisomaan, jalata koukussa ja ristikkäin. Enhän mä päässyt pystyyn kirveelläkään. Pekkaniskaa olis tarvittu. Voihan p***le”! Mitä hyötyä siis on tiukoista, vahvoista vatsalihaksista, jossei ne pelitäkään toiminnallisissa treeneissä eikä näinollen tue arjen varsinaista toimintakykyä?

Tätä siis vuodatin eilen Genelle ja hän totesikin yllätyksekseni, ettei sixpackillä tee mitään, ellei halua sitä esteettisistä syistä. Vatsalihaksia tarvitaan tukemaan rankaa ja siihen hommaan riittää oikea tuntuma syvissä vatsan-ja lantionpohjan lihaksissa. Suurella voimalla ei ole tämän kanssa tekemistä. Hopsan. Olennaista olisi siis oppia tiedostamaan syvä lihaksisto ja aktivoimaan sitä, periaatteessa ennen jokaista liikettä eli käytännössä jatkuvasti. Ei hampaat irvessä puristaen, vaan sopivan rennosti. Suurin osa aktiiviliikkujista kuulemma treenaa vatsansa ihan toimintakyvyttömään kramppiin.
Niin on kait meikkiksenkin laita. Kun alkoi vatsalihasten ja niiden alle kiinnittyvien lonkan pingottuneiden ojentajien ja koukistajien käsittely, näin jo tähtiä. Hellistä otteista huolimatta. Pikkuhiljaa alkoi vatsanseutu kuitenkin pehmetä. Siis se kireä alue, joka on piilossa kaiken turhankin pehmeän alla. Loppupäivän leijuin euforisen rentona, ristiselkäkin tuntui vapautuneemmalta, kun pingottuneisuus oli poissa.

Taas siis uutta mietittävää. Mitä on hyvä kunto? Sitäkö, että jaksaa vetää treenit tehokkaasti vaiko sitä, että keho palvelee mahdollisimman hyvin arjen touhuissa? Ehkä totuus löytyy jostakin puolivälistä. Kuten vatsalihaksetkin.

Kommentit (5)

Maarit Haapa

Mulle,selkävaivaiselle,opetettiin ainakin semmoinen vatsalihasliike,jonka voi tehdä vaikka seistessa bussipysäkillä tai missä vaan eli supistetaan vastalihaksia kohhti selkärankaa ja takas. Mä en voi olla ilman kipua selälläni (saati että ees pääsen alas maahan ja sieltä ylös) joten tuo on ollut hyvä konsti helpottaa selkäkipuja...kun vaan muistaa tehdä!!!
Aurinkoista päivää Raakel !!!

Maiju

Itsekin olen selkävaivaisena oppinut ymmärtämään syvien selkä ja vatsalihasten kunnossa pitämisen merkityksen. Oli kiva kun lääkäri totesi magneettikuvia katsellessaan, että sulla on ainakin hyvät selkälihakset ;)

Katariina

Hei Raksu !
Kesä kolkuttelee ja täällä on hienot tunnelmat. Tykkäsin tästä vatsajutusta ja varsinkin edellisen postauksesi kuvista, nam...reissussa on ihan parasta tutustua uusiin (ruoka)elämyksiin.

Haen täältä virtaa edelleen, projektissa tulee kohta 1,5 vuotta täyteen, samoin -40kiloa.
Kovasti tämä touhu muuttaa ihmistä, ainakin hyvässä...just nyt luen sun kirjaasi ja toivon taas saavani jotain inspiraatiota seuraavaan kuukauteen. Nyt olisi tarvetta personal trainerille ja komppanialle hyviä tsemppareita. Elämässä on ensimmäiset todella haastavat jutut menossa ja nyt tarvitaan sitä vahvuutta ja virtaa, mikä tässä projektissa on tullut esiin.

Ajattelen kuitenkin sua ja sun koetinkiviä, sä olet kaikesta selvinnyt, miksen siis minäkin selviäisi tai kuka vaan, kyllä elämä kannattaa kun jaksaa katsoa eteenpäin.
On hienoa, että on sellaisia inspiraation lähteitä kuin sinä, kiitos Raksu kun jaat ajatuksiasi.

jaana

Heippa Raksu!

Itse olen kanssa viiskymppinen nainen ja nyt satuin epàonnekseni saamaan kauhean yskàn,joka kesti kuukausi kaupalla.Silloin vasta huomas kanssa noiden lantiopohjalihasten huonon kunnon.Aina on lukenut noista naisten iàn mukanaan tuomista jutuista...ja luulin,ettei vielà kosketa mua. :) Eli niità vatsalihaksia tarvitaan niin monessa,helposti unohtuvassa jutussa,kuten aivastamisessa,yskiessà ja "muutamassa" muussakin tuiki tarpeellisessa asiassa.Ja sit tosiaan iàn mukana noihin asioihin heràà.

Aina jotain olen harrastanut,mutta noi vatsalihasliikkeet on aina se vihon viimeinen asia.Mutta nyt sit tajuu,ettà senkin vàhàn on tehny varmaan vààrin...Ettà mistàs ne oikeat syvienvatsalihasten ja lantionpohjalihasten liikkeet sitten tietàis...?Tai miten niità aktivois oikein?Pitàis varmaan mennà synnytyksen jàlkeen tarkoitetuille jumppatunneille?Nyt otan kyllà itseàni niskasta ja hakea parannusta jollain keinoin!

Sun blogias on kiva lukea!Terveiset Italiasta ja aurinkoista kevàttà!

Marika

Heippa! löysin syvät vatsalihakset fysioterapeutin vastaanotolla, jossa otettiin ultralla kuvaa vatsalihaksista samalla kun harjoteltiin niitä sieltä jostakin todella syvältä tunnistamaan. Löysin ne!! Tämä oli käänteentekevä löytö minulle ja selälleni! Minulla on rappeuma muutamassa lannerangan nikamassa ja muitakin vikoja rangassa ja syvien vatsalihasten aktivoiminen on minulle lähes elintärkeää, koska ilman niitä jään "jumiin". Nyt olen 2kk tehnyt fyssarin antamia jumppia epäsäännöllisen säännöllisesti ja AVOT! Minulla on nyt kivuttomia jaksoja jolloin en ole ottanut tippaakaan särkylääkkeitä tai relaxantteja selkäni takia kun ennen tätä olen syönyt kipulääkkeitä selkävaivaani useita kertoja viikossa! Kyllä, vatsalihaksia tarvitaan varsinkin niitä syviä jotka ovat siellä jossain, mutta ne kannattaa etsiä :D

Seuraa 

Olen Raakel Lignell, kulttuurin sekatyöläinen ja täysin hurahtanut elämäntaparemonttiini. Bloggaan kilojen karisemisesta, ravitsemuksesta, liikuntavimmastani ja kaikesta, mitä uusi elämäni on tuonut tullessaan.

 

Seuraa minua Bloglovinissa.

 

Katso Raakel Lignellin ja Patrik Borgin keskusteluvideot:

Onnen tavoittelu laihduttaa

Liian kiltti ei laihdu

Miksi tummaa suklaata voi syödä vain palan

Jumppahulluus pisti kehon koville

 

Kampanjasivut
Tilaa kirja Raxun rinnalla - kohti pysyvää painonhallintaa.

Teemat

Blogiarkisto

2013
2011
Joulukuu

Kategoriat