Syvän kyykyn riemu
Syvän kyykyn riemu

Syvä kyykkykin voi aiheuttaa riemua!

Nuljautetun nilkan toivuttua kävelykuntoon, pääsin tänään hikoilemaan salille. Pump-tunti oli niiiiin parhautta! Rakastan poltetta ja kirvelyä kehossa. Tunnetta, kun on jo melkein luovuttamassa ja ryhmäimussa vaan silti tekee sarjat loppuun saakka, puhisten ja muristen. Nilkkaa säästääkseni en ladannut tankoon maksimeita perskyykyissä, mutta selän, olkapäiden ja ojentajien kohdalla annoinkin palaa oikein isän kädestä. Viime viikolla kävin nimittäin testaamassa Grit-uutuustuntia, jossa painetaan kovaa intervalli-treeniä puoli tuntia. Ja painoja on silloin tangossa reippaasti. Siksi päätin lisätä painoja selän ja olkapäiden osalta pumpissakin. Jaksaajaksaa painaapainaa! Jäähdyttelin vielä Kinesthetic dancing -treenillä. Tunti, jolla tehdään liikkeet ensin hitaasti, keskittyen tekniikkaan ja lopulta kiihdytellään koko koreografia tempossa. Ihanaa, hauskaa, hikistä ja sielua hivelevää! JA nilkka kesti menossa ihan hyvin. Jätin vain hypyt tekemättä.

Uutena oivalluksena tällä viikolla on polven asento ja asema kyykyissä. Liikerajoitteisen lonkkani vuoksi luisuisi  oikeanpuoleinen polvi aina väkisin sisäänpäin. Olen sitkeästi pakottanut sitä pysymään varvaslinjassa niin pilates-jooga kuin pump-tunneillakin. Paremmalla ja huonommalla menestyksellä. Ajoittain on polvi reistaillut ja kevään reissulla löysin ilokseni elvyttävän ja vahvistavan liikkeen salin puolelta. Siis istuen ja nostaen jalkaa vaakatasoon vastuksella. Siihen loppuivat kipuilut. 

Kyykky pitkälle eteen. Takajalka on toivottavasti tulevaisuudessa suora, kunhan saan nivusiin lisää liikkuvuutta.

Sain myös testata uudenlaisia liikkeitä salilla. Tapasin nimittäin Akateemisen kirjakaupan kohtaamispaikalla Kaisa Jaakkolan. Olimme peräkkäin haastateltavina kirjojemme tiimoilta. Kaisan kirja hormonitasapainosta osui ja upposi omaan tilanteeseeni ja sainkin mennä tutustumaan Biosignature-mittaus-järjestelmään ja sen myötä menimme ohjaaja Emman kanssa salille käymään minulle tarpeellisisa liikkeitä läpi. Mullistavinta on juuri polven asema. Kun pumpissa aina keskitytään siihen, ettei polvi saa ohittaa varvaslinjaa ja  kyykky menee suoraan alas sainkin nyt mm. yhden jalan kyykky-harjoitteen, jossa nimenomaan mennään eteenpäin, korokkeella olevan jalan päälle, niin syvälle kuin vain liikkuvuus antaa periksi. Tuntuipa erilaiselta niin kankussa, reidessä kuin nivusissakin. Ja polvi tuntui suorastaan elpyneeltä. Tämän harjoitteen jälkeen pääsin myös syvään kyykkyyn pikku painojen hieman helpottaessa kantojen alla. Uskomatonta! En ole pystynyt lonkaltani ja polviltani menemään moiseen asentoon nuoruusvuosien jälkeen. Melkein itketti kun tajusin, ettei asennossa sattunutkaan minnekään. Paitsi tietty sopivasti poltteli takalistossa muutaman nousun jälkeen. Ja ylösnoustessa keskityin erityisesti pitämään polvet linjassa varpaiden kanssa, vaikka ne yrittivät väkisin lähteä kääntymään sisäänpäin. Siis silkkaa käskytystä!

Olkapäätreenissäkin piti käsi vetää lähelle korvaa eli pidemmälle, kuin olin tottunut.

Kävin jo intona hakemassa kaupasta irtopainot mökkiä varten. Kerron sitten loman edetessä, miltä uudenlainen treeni vaikuttaa. Nyt ei tarttekaan potea ahdistusta, kun ryhmätunnnit jäävät tauolle. Tuntuu kivalta testailla uudentyyppistä juttua. Kerron sitten tarkemmin, mitä siihen liittyy :-)

Mutta ei vielä lomaa - huomenna nokka kohti Jyväskylää! Raxun remppa-kiertue jatkuu. Ensi viikolla Oulu!

Tervetuloa!

Kommentit (1)

Vierailija

Ai että, millä sitä saisi taas itselleen niin paljon selkärankaa, että saisi aloitettua urheilun ja lopetettua roskan syönnin.

Seuraa 

Olen Raakel Lignell, kulttuurin sekatyöläinen ja täysin hurahtanut elämäntaparemonttiini. Bloggaan kilojen karisemisesta, ravitsemuksesta, liikuntavimmastani ja kaikesta, mitä uusi elämäni on tuonut tullessaan.

 

Seuraa minua Bloglovinissa.

 

Katso Raakel Lignellin ja Patrik Borgin keskusteluvideot:

Onnen tavoittelu laihduttaa

Liian kiltti ei laihdu

Miksi tummaa suklaata voi syödä vain palan

Jumppahulluus pisti kehon koville

 

Kampanjasivut
Tilaa kirja Raxun rinnalla - kohti pysyvää painonhallintaa.

Teemat

Blogiarkisto

2013
2011
Joulukuu

Kategoriat