Uudet tuulet

Sunnuntaina paistoi aurinko ja intoilin porukka-lenkille lähtöä jo aamuaikaisesta. Eka juoksulenkki oli kuitenkin lievä järkytys. Luulin, että mulla on hyvä kunto. Paskan marjat…muu sakki tassutteli kevyesti, lähes tanssahdellen, välillä spurtaten, punnertaen ja dipaten. Omat tassut alkoivat painaa jo alkuvaiheessa ja hengitys oli kurkussa heti. Konkarit ohjeistivat, että pitää hengittää kolmella askelella sisään, neljällä ulos. Näin ei ala lönkötellä toispuoleisesti ja hengitys pysyy väkisin aisoissa. Ja sitten piti pysyä pysty-asennossa, eikä päästää peppua pitkälle ja nokkaa kohti maata. Ja jalkaterän piti rullata rennosti kannalta päkiän yli joka askeleella. Sinnittelin 50 minuutin lenkin porukan hännänhuippuna, mutta juoksin kuitenkin loppuun saakka. Ja käveltiinhän me hetki muutamaan kertaan. Naama punaisena heti juoksun perään - muutaman sitkeän naisen voimin, tasoittelemaan zumbaan. Ja reteesti eturiviin, vaikka koivet oli jo tosi tahmeat. Energinen, tyrmäävän säpäkkään minihameeseen pukeutunut ohjaaja-Anne sai väsymyksen unohtumaan ja oli ihanaa saada tehdä jotain tuttua. Totesinkin, että jos ei ihan kiihtyvyys ollut meikäläisellä mäkipyrähdyksissä huimaa, niin kestävyyttä ainakin löytyy – kuin diesel-moottorista. Illalla kroppa kiljui ruisleipää. Taisi olla hiilarivarastot kropasta melko nollilla. Niinpä paahdoin täysruislepää, päälle voita ja juustoa ja aah. On se vaan niiiin hyvää. Melkein itku pääsi.

Venyttely pääsi eilen kuitenkin unohtumaan ja aamulla herätessä oli kintut tulessa. Se kohta, mihin penikkatauti iskee, jos iskee. Verryttelin ja venyttelin, mutta myöhäistähän se oli.

Tänään oli myös toinen uusi laji listalla. Teimme Hyvä Terveys-lehden toukokuun numeroon sauvakävelystä ohjeistavan jutun. Olen siinäkin keltanokka. Eija Holmala opasti askelluksessa ja itse sauvomisessa. Sain myös sykemittarilla todeta, että häkellyttävän tehokasta oli. Ja uudenlaiset jousimaiset, pumppaavat sauvat innostivat allien tappoon oikein tositarkoituksella. Lisäksi sain huippu-ammattilaiselta kuvausten lomassa säkillisen tietoa kuntoilusta. Tilitin heti omaa epätoivoani huonon juoksukuntoni suhteen. Hän lohdutti, että se on ihan oma lajinsa, jota ei opi kuin juoksemalla. Ja peruskestävyyttä ei saa vetämällä kovan sykkeen jumppia hulluna tuntitolkulla, vaan maltillisella, rennommalla treenillä. Eli just sillä treenillä, mitä en ole malttanut tänä talvena tehdä. Olisi pitänyt käydä crossing-tunneilla kiltisti, kuten oman salini omistajat ovat useasti kehoitelleet… No, nyt voin korjailla näitäkin vajeita.

Äsken pääsin sitten nauttimaan omalle salille ihanasta tutusta meiningistä: Combat on niin parhautta! Ja illan päätti Flowjooga. Itse asiassa tällä kertaa silläkin tunnilla testailtiin vähän uutta, nimittäin raketti-joogaa. Lämmin tuli! Ja rento, energinen olo.

Palautusjuoman ja vesilitran jälkeen ahdoin jätti-omeletin pannulle. Raaskin antaa siitä vähän puolisolle ja kuopuksellekin… Nyt aion olla kiltti tyttö ja vähän venytellä, napata magnesium-tabun ja sitten nähdä kauniita unia!

Kommentit (15)

Kati

Onnittelut ekasta juoksulenkistä! Ite kans laihduttuani riehaannuin kokeilemaan juoksua ja menin juoksukouluun. Siellä just korostettiin sitä et pitää rauhallisella tahdilla malttaa tehdä peruskuntolenkkejä ja useimmiten "aloittelija" pilaa innostuksen aloittamalla liian kovaa. Sit vielä, että juoksukunto kasvaa vaan juoksemalla ja niin se kyllä on. Mutta eikö se olekin ihmeellisen ihanaa ajatella että jaksaa juosta :) Ja usko pois juoksuun(kin) kyllä iskee himo.
Tuo sauvakävely myös on sellainen laji joka pitäis kyllä ottaa käyttöön. Siinä saa kädet myös niin tehokasta kiinteytystä. Ehkäpä odottelen HyväTerveys lehteä, jos inspis iskis :)

Iloinen

Hei! Onnea aloitukseen, hauskaa seurata polkuasi täällä. Minä ajattelin monta vuotta että ikinä en voisi pitää juoksemisesta. Pääsin juonesta kiinni kun aloitin juoksemalla aikaa matkan sijasta ja juoksemalla niin hitaasti että se oli oikeastaan melkein kävelyä. Olen edelleen aika lailla aloittelija-harrastelija, koska homma on ikävä kyllä katkennut erilaisiin sairastumisiin yms. - Mutta aina se on palannut kuvioihin. Reipas säännöllinen käveleminen on loistava tapa juoksukunnon rakentamiseen, olen havainnut... Ja joo, minullekin kävi se mitä en uskonut käyvän: juoksemiseen tulee tosiaan himo ja tulee myös se kuuluisa mielihyväkiksi josta olin kuullut puhuttavan. Huimia fiiliksiä sinulle. Vaihteleviakin sellaisia on varmaan luvassa, mutta takuulla enemmän niitä parempia! Onnea matkaan!

Laihduttaja

Hei! Ihailen onnistumistasi. Olen itsekin 44 v useamman lapsen äiti ja painoa reippaat 120 kg. Aloitin reilut 5 vkoa sitten kuntoremontin ja ruokavalion tarkkailun. Muutos täysin liikkumattomasta joka päivä liikkujaksi on on ollut itsellekin ihmettelyn aihe. Kuntosalin ryhmätunnit ovat vieneet myös minut mennessään.
Muutin myös ruokavalioni "Kevyt Sankari"-ohjelman mukaisesti terveelliseksi ja pienensin kalorimäärää.
Raakel - tippuiko painosi urakkasi alussa reippaasti? Minulla siis kalorit n. 1200 kcal / päivä ja joka päivällä tunnin tai 1,5 tunnin kunnon hikijumppa ja vain 5 - 6 kg painoa mennyt 5 viikossa. Onko alussa joku kropan ihmettelyvaihe vai mistähän voisi olla kyse?

Tarja

Hei Raxu!

Penikat vaanivat pientä kulkijaa, on se niin väärin! Talvella kävellessä liukkaus tekee kulkemisesta jäykkää ja se tuntuu säärissä. Kuivassa kevät- ja kesäsäässä penikat vaanivat, jos yhtään innostuu enemmän asfaltilla kävelemään. Ja juokseminen on poissuljettu "ilo" ainakin 20 ylikilon ajan. Eikä taida polvetkaan tykätä. Olen jostain kuullut sanonnan: parempi kova kävely kuin huono hölkkä. Mutta minäpä ostin kahvakuulan! Se on kuin itäplokista Jarmila, kun minä vähän kuulaa heilutan. Ei ole lasten katsottavaa, hih hii!

4. viikko ruokavaliomuutosta ja loppuelämää menossa, eikä tee vaikeata lainkaan. Kuin paksun pleksin tai turvalasin takaa herkkuja ja kiellettyjä katselisi. Makeaa ei tee mieli, mutta kermarahka mustikoilla maistuu!

Iloa ja tsemppiä sinulle ja kaikille täällä pyöriville "toisinajattelijoille" :)

ps. kuvasi ei ole jääkaapin ovessa :)

raakel lignell

KAti, Iloinen ja Tarja!
Mahtava kuulla, että teillä hieno meininki :-)
Jatketaan tätä mahtavaa menoa!!

Laihduttaja, onhan 5 kg jo hieno tulos!!! Mikäli paino jatkaa laskemista tuohon tahtiin niin huippuhomma! Nopeampaa se ei voikaan pudota. Aluksi mulla meni muutaman viikon ajan reippaammin kilot alas, mutta tasaantui sitten 0,5-1kg:n viikkovauhtiin. Oli alussa tietty myös paljon nesteitä...
En tiedä, miten nuo mainitsemasi 1200kcal muodostuvat, mutta itselleni toimii matalahiilarinen ruokavalio todella hyvin. EN ole kertaakaan laskenut kaloreita, takuulla saan niitä reilusti enemmän kuin 1200/päivä.
Epäilenkin, että saat varmaan liian vähän rasvoja, jotta kropan rasvampoltto pääsisi kunnolla käyntiin...uskomatonta, mutta totta...
Kokeile ja löydät varmasti itsellesi toimivimman tavan syödä ja treenata. Mahtavaa, että olet löytänyt liikunna huuman :-)

Mukavaa loppuviikkoa kaikille,
T. Raxu

Vilma

Älä ole Raxu yhtään harmissasi tuosta juoksukunnosta. Jos lihaksesi kipeytyivät lenkin jälkeen, niin kipeytyneet lihakset kertovat, ettet ole ennen kovinkaan paljon juossut. Ja juoksu on laji siinä missä mikä muukin laji tahansa, sitä täytyy treenata, vaikka moni luuleekin, että hyväkuntoisena juoksu sujuu varmasti heti ekalla yrittämällä. Tsemppiä vaan ja harjoitusta! Ja nyt itsellä talven jälkeen... voi että siinä vitosessa oli hommaa!

Ani

Pakko kommentoida asia joka tuli mieleen juttuasi lukiessasi. Aivan kuten sait kuullakin, juoksemaan oppii vaan juoksemalla joten on luonnollista että ensimmäiset lenkit on rankkoja vaikka on pohjakuntoakin. Kuitenkin kun jalkojen kipeytymisestä puhuit ja samalla olet vähähiilihydraattisella ruokavaliolla niin ei voinut olla tulematta mieleen että juoksu on kyllä sellainen laji jonka onnistumisessa itsellä ainakin hiilihydraatit näyttelee aivan ensisijaisen tärkeää osaa treenin onnistumisessa. Kyse ei siis ole siitä että söisi jotenkin extraenemmän kaloreita vaan että syö niistä riittävän suuren osuuden hiilareina. Tämä tietty sotii noudattamaasi ruokavaliota vastaan, mutta jotkut karppaajakaverit on juoksua dieetin oheen kokeillut ja jalathan siinä on hapoilla ihan hetkessä ja paljon nopeammin kuin hiilariravinnolla, joka samalla kalorimäärällä mutta "ilmavampana", ns. kevyempänä antaa myös hyvän olon ja energian lenkkiin verrattuna että mahassa olisi jotain huonosti sulavampaa kuten pihvi. Bodypump- ja salitreeniin karppiruoka voi sopiakin, mutta itse harrastelijajuoksijana lähtee lento parhaiten niin jumpassa kuin lenkillä sekaruokavaliolla, kiihkeämpien harjoituskausien aikana jopa hiilareita painottaen.

emmi

heippa!!!

Olipa kiva nähdä sinua tänään,piristi koko päivää=D
Mä kans olen huomannut harmikseni et jumppa kunto on aivan eri kun juoksu kunto=)mä olen lähtenyt puuskuttamaan vasta illan pimetessä etten tuota komediaa liijaksi=D
Mukavaa viikonloppua ja juoksu treenejä.nähdään taas.
Missä kunto\jumppa keskuksia käyt?alan kyllästyä omaani.
Emmi

Tarja

Hei Raxu!

Mietin tuossa sellaista asiaa kuin minäkuva tai kehon kuva. Miten olet sanut päänuppisi mukaan painon pudotuksen aikana? Miten hahmotat kehosi nyt, kun olet pienempi? Onko ollut vaikeuksia? Todensitko muutosta mittanauhalla, vaakalla vai vanhoilla vaatteilla?
Muistan vuosia sitten pudottaessani painoa, että en hahmottanut kokoani kunnolla. Osasin kyllä ottaa sovituskoppiin pienempiä vaatteita, mutta ison ja lihavan tunne oli syvällä päässä. Ja tämän kuvion problematiikka kun on siellä pään sisällä aika isosti!

Se, että olet julkisuudessa ei varmasti tee tilannetta sinulle itselle helpoksi. Toisaalta saat tukea, mutta varmasti tiedostat "seuraajien" mielenkiinnon ja jopa epäilyn. Sinun kautta moni saa lisää voimia omaan taistoon, niin minäkin. Toivottavasti meidän kommentit tukevat myös sinua ja antavat tunteen "yhteisestä matkasta"

Iloa sunnuntaihin kaikille kanmppailijoille! Muistakaahan salaatti :)

emmi

heippa!

Voin kertoa et Raxu on hyvin hahmottanut itsensä,pääkoppa voi hyvin kun kroppa voi hyvin
Suomalaisethan ovat kuuluisia kateudesta ja huonosta itsetunnosta,joten kannustakaamme toisiamme,
olkaamme aidosti iloisia toisten pienistä ja isoista onnistumisista,takapakkeja tulee meille kaikille ja vaikeita hetkiä,toivottavasti kaikilla on hyviä ystäviä jotka tukevat ja kannustavat.Painonhallinta ei ole elämän tärkein asia,mutta kun löytää oman terveyspainon,elämän se kyllä auttaa moneen.Mutta olen itse harjotellut myös armollisuutta itseään kohtaan ja olemalla onnellinen elämään tasapainoisella tavalla,siten voi kohdella myös muita oikein=Dtulipa syvällisiä ajatuksia,mutta elämäntapa remppaan kuuluu monta asiaa,myös näitä henkisiä asioita.Halit kaikille ja temppiä.Emmi

Tarja

Hei taas!

Juuri tuota tarkoitin, mitä Emmi kirjoitit. Kun on tasapaino kehossa ja mielessä, olo ja elo on tasapainoista. Minun päänuppi ei pysynyt painonpudotuksessa aikoinaan mukana ja huonosti kävi. Nopea pudotus ja kilot takaisin, kun kyseessä oli kuuri, ei elämäntapamuutos.

Olen sitä mieltä vahvasti, että isojen pudotusten on tapahduttava juuri niin kuin Raxulla, pitkällä aikavälillä, että on aikaa tutustua uuteen itseen ja tutkia, mitä pudotus nostaa pintaan sieltä syvältä sielusta. Miksi kiloja tuli, miksi niitä piti kantaa mukana ja miksii juuri nyt on "se maaginen hetki" jolloin kiloista voi luopua!? Olen sitä mieltä, että samaan aikaan ei voi tehdä kovin montaa asiaa, vaikka naisia ollaankin :), vaan elämäntapamuutos vaatii oman keskittymisensä ja aktiivisen ajatusten suuntaamisen tavoitteeseen. Ja kuten Emmi kirjoitit: on harjoiteltava armollisuutta itseä kohtaa.

Henkimaailman asioita todellakin :)

Aurinkoisen ja touhukkaan päivän uuvuttamana raukeudesta nauttien, Tarja

emmi

Heippppppa!

Juuri näin Tarja:)Sitä "maagista hetkeä" odotellessa,elämä pitää olla aikalailla tasasta et tuo kaikki onnistuu ainakin mulla.Tämä muija on nauttinut piha hommista ja auringosta koko sunnuntain,niin varmaan moni muukin:)emmi

Geoff Gray

Hello Raakel,

Your blog was brought to my attention by one of your readers, Maiju Seppälä. It's great to see you using and enjoying BungyPump training poles. We would be very interested in having further collaboration with you concerning training programs and organised BungyPump walking groups so if you are interested, please contact me at the supplied e-mail address and I can explain my ideas in more detail.

Greetings to you and all your readers from BungyPump, Sweden.

Geoff Gray, Export Manager

Seuraa 

Olen Raakel Lignell, kulttuurin sekatyöläinen ja täysin hurahtanut elämäntaparemonttiini. Bloggaan kilojen karisemisesta, ravitsemuksesta, liikuntavimmastani ja kaikesta, mitä uusi elämäni on tuonut tullessaan.

 

Seuraa minua Bloglovinissa.

 

Katso Raakel Lignellin ja Patrik Borgin keskusteluvideot:

Onnen tavoittelu laihduttaa

Liian kiltti ei laihdu

Miksi tummaa suklaata voi syödä vain palan

Jumppahulluus pisti kehon koville

 

Kampanjasivut
Tilaa kirja Raxun rinnalla - kohti pysyvää painonhallintaa.

Teemat

Blogiarkisto

2013
2011
Joulukuu

Kategoriat