Ketä FODMAP-ruokavalio auttaa? Ja ketä ei?

Kuva iStockphoto

FODMAP rajoittaa syömistä, mutta tekee monien elämästä nautittavampaa. Se helpottaa tutkitusti monia vatsaoireita. Mistä siinä on oikein kysymys?Lue koko juttu

Kommentit (2)

Vierailija

Hienoa, kerrankin sanotaan totuudenmukaisesti, että viljat ovat myös FODMAP -kamaa. Mutta kun/jos ne jättää pois, ei niitä kannata korvata toisilla hiilareilla vaan syödä vastaava energia esim salaatin päälle lorauteteulla neitsytoliiviöljyllä, jolloin siirrytään terveellisempään vähähiilihydraattisempaan suuntaan.

Kuuntele vatsaa

Kauraa kannattaa suosia, sen totesi lääkärinikin. Kauran sisältämä Beetaglukaani estää sydän- ja verisuonitauteja

ja parantaa suoliston toimintaa. Itse käytän myös leseitä ja Splettiä.

Leipää kannattaa kohtuudella syödä joka päivä. Jos sen tekee itse voi taikinaan lisätä terveellisempiä jauhoja ja lorauksen öljyä.

Moni unohtaa että  kotimaiset marjat sopivat hyvin ja smoothiessa (rahkan kanssa) maistuvat hyvältä.

Vesimelonia suositellaan monissa ruokaohjelmissa esim. laihduttajalle mutta herkkävatsaiselle se ei sovi, samoin sipuli.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat