Näin hoidat flunssan oikein

Näin hoidat flunssan oikein

Lue vinkit, kuinka lastenlääkärit hoitavat flunssansa ja hankkivat vastustuskykyä räkätauteja vastaan.Lue koko juttu

Kommentit (13)

32v terveenä, nyt 37.8

on monen ikäisiä funssia. ei kannata luulĺla että joku lääke auttaa, ennen kuin on kolme kertaa onnistunut peräkkäin.

flunssan ehkäisyyn auttaa >sään mukainen vaatetus<.

tuo tarkoittaa että laittaa syys- ja talvivaatteet viikkoa aiemmin kun olisi tarve. 

keväisin ei saa vaihtaa liian aikaisin ainakaan takkia kevyempään ja syksyllä talvitakki + "alustakki", siis villatakki korkealla kauluksella alle, hieman ylipukeutuen.

En ole sairastanut 40 vuotispäivän jälkeen 30 vuoteen, nyt sairastuin kun jouduin auttamaan onnettomuuden uhria, autossani oli vain syystakki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

D-vitamiini. D-vitamiini on hämmästyttävän tehokas virusten vastainen aine. Se tuottaa kehossa 200-300 erilaista virusten vastaista peptidiä, jotka tappavat bakteereja, viruksia ja sieniä. D-vitamiini vähentää riskiä sairastua flunssaan ja muihin virustauteihin ja nopeuttaa toipumista edellyttäen, että ihmisen seerumin D-vitamiinin pitoisuus (S-D-25) on vähintään 95 nmol/l. Tämän tason saavuttamiseen tarvitaan iästä riippuen 30-150µg D-vitamiinia päivässä. D-vitamiini on avaintekijä immuunijärjestelmän toiminnassa.

Syöthän D-vitamiinia?

Iho muodostaa auringosta D-vitamiinia keskikesällä ja keskipäivällä, jopa 500µg puolessa tunnissa (elimistö hajottaa ylimäärän, joten liikaa sitä ei saa). Ruuasta D-vitamiinia saa muutaman mikrogramman päivässä, riippuen mitä syö.

Suomessa alle 1-vuotias saa tippapullosta D-vitamiinia 10µg / vrk ja korvikkeesta (1dl korviketta sisältää 1,1 - 1,3µg D-vitamiinia) 10-20µg/vrk. Eli yhteensä alle 1-vuotias saa D-vitamiinia 20-30µg / vrk, riippuen paljonko korviketta menee. Ja tämä riittää alle 1-vuotiaalle.

D-vitamiinin tarve kasvaa painon ja iän mukaan. EFSA:n turvallinen D-vitamiinin saanti päivässä on yli 1-vuotiaalle 50µg päivässä ja yli 10-vuotiaalle 100µg päivässä.

Virallisia suosituksia korkeampia D-vitamiinitasoja puoltavia tutkimuksia tulee jatkuvasti, viikoittain. Suomessa ravitsemusneuvottelukunnan (VRN, THL) matalat (10µg/päivä) D-vitamiinisuositukset näyttävät yhä fossiilisemmilta. Ne riittävät vastasyntyneille sekä kissoille ja pienille koirille.

THL:n väittämät D-vitamiinin saantisuosituksista perustuvat liian matalien viitearvojen käyttöön. THL pitää jo 50 nmol/l tasoa "hyvänä" D-vitamiinitasona, vaikka D-vitamiinitutkijat ja D-vitamiiniin perehtyneet lääkärit pitävät optimaalisen D-vitamiinitason alarajana 80 nmol/l (estää mm. osteoporoosin). Myös prospektiivisten tutkimusten meta-analyysit eli koostetutkimukset puoltavat 80 nmol/l korkeampaa tasoa.

Vierailija

Kyllä huomas, että on lääkärien hoito-ohjeet. Kaikki hoiti lääkkeillä oireita. Yhdelläkin oli nenäkannu, mutta suihkuttaa mieluummin nenäänsä kortisonia?!

Ankkuuuu

Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomas, että on lääkärien hoito-ohjeet. Kaikki hoiti lääkkeillä oireita. Yhdelläkin oli nenäkannu, mutta suihkuttaa mieluummin nenäänsä kortisonia?!

..mietin samaa☝

Ainflu

Jos lääkäri tietää tuollaisen yhdistelmälääkityksen, eikö siitä voisi tehdä paketin useimpia meitä muita varten? Apteekissa pyytäisi vain 'Lääkärin flunssapakettia' ja asia olisi hoituisi sillä. Siitä voisi koitua valtavat yhteiskunnalliset säästöt eri muodoissa....?!

NigAri

Vierailija kirjoitti:
Flunssa ei tule siitä että palellut pihalla se on humpuukkia. Flunssan aiheuttaa yleensä aina virus/bakteeri.

Kyllä se paleltuminen edesauttaa flunssan tuloa, koska vastustuskyky alenee. Mutta aina ei ole flunssaa " nenänsieraimissa " tms. joten kaikesta pikku vilustumisesta ei tuu sairauksia.

Vierailija

Altistumme viruksille ja bakteereille jatkuvasti, eikä se läheskään aina johda sairastumiseen. 

Miksi kukaan ei kerro, miten sitä vastustuskykyä vahvistetaan? 

Moni suomalainen (vauvasta senioriin ja ruokavaliosta riippumatta) kärsii tietämättään erilaisista ravinnepuutoksista. Yleisimmät ravinnepuutokset ovat kalan Omega-3 rasvahapot (EPA ja DHA), rauta, folaatti, B12-vitamiini, D-vitamiini (ruuasta on mahdotonta saada riittävästi D-vitamiinia, oli se millainen tahansa), C-vitamiini, jodi, seleeni, magnesium, sinkki ja K2-vitamiini, joka on äärimmäisen tärkeä verisuonten ja luuston hyvinvoinnille. 

Näiden puute altistaa kaikenlaisille ikäville puutossairauksille.

Japanilaisilla koululaisilla, jotka saivat 30 µg D-vitamiinia päivässä, oli 42 prosenttia pienempi influenssa A:han sairastumisen riski verrattuna lumevalmistetta saaneisiin. Lisäksi astmakohtaukset sitä sairastavilla lapsilla putosivat 1/6:osaan. Kaikki tämä 30 µg annoksella. Tulokset olisivat voineet olla vielä paremmat, jos olisi käytetty aikaisemmin Suomessakin voimassa ollutta 50 µg suositusta lapsille.

Urashima M, et al. Randomized trial of vitamin D supplementation to prevent seasonal influenza A in schoolchildren. Am J Clin Nutr 91:1255-1260.

90 prosenttia ihmisen vastustuskyvystä ­sijaitsee suolistossa. Kunnon ruokaa ja riittävästi D-vitamiinia. D-vitamiini on hämmästyttävän tehokas virusten vastainen aine. Se tuottaa kehossa 200-300 erilaista virusten vastaista peptidiä, jotka tappavat bakteereja, viruksia ja sieniä. D-vitamiini vähentää riskiä sairastua flunssaan, influenssaan ja muihin virustauteihin ja nopeuttaa toipumista edellyttäen, että ihmisen seerumin D-vitamiinin pitoisuus (S-D-25) on vähintään 95 nmol/l. Tämän tason saavuttamiseen tarvitaan iästä ja koosta riippuen 30-100 µg D-vitamiinia päivässä. D-vitamiini on avaintekijä immuunijärjestelmän toiminnassa.

Vastaus kommenttiin

Hyvä että et ole sairastellut 40 vuoteen. Toisin kuin monet luulee, kylmä ei aiheuta flunssaa. Virukset aiheuttaa flunssaa.
Olet saattanut vain olla onnekas, kun et ole sairastellut. Sulla kenties on vain hyvä vastustuskyky.

Ei auttanut D-vitamiini

Olen käyttänyt pidempään D-vitamiinia 100µg päivässä. Siitä huolimatta tänäkin talvena yhtäjaksoista sairastelua menossa taas neljättä kuukautta (poskiontelotulehdukset, kuumeilu, flunssa).

Kyse puolustusmekanismin toimi...

Vierailija kirjoitti:
Flunssa ei tule siitä että palellut pihalla se on humpuukkia. Flunssan aiheuttaa yleensä aina virus/bakteeri.

Ihmisellä on jatkuvasti elimistössä erilaisia tauteja aiheuttavia viruksia ja bakteereja. Ja kun ihmisen puolustusmekanismi syytä tai toisesta toimii heikentyneesti, silloin flunssa tai muu tauti puhkeaa. Ns.kylmettyminen on yksi tekijä, mikä saa puolutusmekanismin heikentymään ja silloin voi flunssavirus päästä puhkeamaan.

#BÖLLIS

32v terveenä, nyt 37.8 kirjoitti:
on monen ikäisiä funssia. ei kannata luulĺla että joku lääke auttaa, ennen kuin on kolme kertaa onnistunut peräkkäin.

flunssan ehkäisyyn auttaa >sään mukainen vaatetus<.

tuo tarkoittaa että laittaa syys- ja talvivaatteet viikkoa aiemmin kun olisi tarve. 

keväisin ei saa vaihtaa liian aikaisin ainakaan takkia kevyempään ja syksyllä talvitakki + "alustakki", siis villatakki korkealla kauluksella alle, hieman ylipukeutuen.

En ole sairastanut 40 vuotispäivän jälkeen 30 vuoteen, nyt sairastuin kun jouduin auttamaan onnettomuuden uhria, autossani oli vain syystakki.

UGH!

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat