Vaihdevuodet muuttavat kehoa

Vaihdevuodet muuttavat kehoa

Viisikymppisiksi naiset ovat melko hyvin suojassa sydän- ja verisuonitaudeilta, kiitos estrogeenituotannon. Vaihdevuosien jälkeen tilanne muuttuu. Myös luusto vaatii erityistä vaalimista. Mikä muu muuttuu hormonitoiminnan lisäksi?Lue koko juttu

Kommentit (18)

Ja pyh

 

Olen 43 ja vaihdevuodet olleet jo 3 vuotta. Näen selkeän eron kun käytän estrogeenia kasvoille - ihon väri tasoittuu sekä ihon laatu muuttuu hehkeäksi. Aivan samoin kuivuus katosi kun keksin käyttää voidetta kasvoihin ja muualle missä iho alkoi kuivua.

 

En todellakaan aio lopettaa korvaushoitoa jonkun lääkärin mielipiteen tähden vaan vaihdan sellaiseen gyneen joka on samaa mieltä kuin minä.

Kohdunpoistosta on 13 v. Hikoilua, jonkunverran limakalvokuivuutta on ollut joitakin vuosia nyt. Hikoilut ovat kuitenkin vähentyneet koko ajan, myös tuo limakalvojen kuivuus. Hormoonilääkitystä minä en ala syömään, niitä kohdunpoiston jälkeen lääkäri jo suositteli.

Viuhkalla hieman tuuletusta kasvoille jos sille tuntuu :)

 

P.S. Minkä merkkistä estrogeenia kasvoillesi käytät?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Osallistuin Kuopion Yliopiston luukato tutkimukseen.Sain hormoonilisäystä sinä aikana.Voin koko ajan erittäin hyvin.Kun lopetin sen lääkärin suosituksesta,rupsahdin rypyille ja elämäkään ei tuntunut  samalla tavalla elämisen  makuiselle ja vaivoja tuli kasapäin.

Olen 44- vuotias ja syönyt estrogeeniä yli kymmenen vuotta, koska munasarjat ja kohtu on poistettu. Nyt tyhmä kysymys... Voiko lievähköjä vaihdevuosioireita silti tulla? Tarkoitan esim. unettomuutta, mielialan vaihteluita, itkuisuutta? Eli onko vika päässä vai hormoneissa :-)

Vierailija

Olen 44- vuotias ja syönyt estrogeeniä yli kymmenen vuotta, koska munasarjat ja kohtu on poistettu. Nyt tyhmä kysymys... Voiko lievähköjä vaihdevuosioireita silti tulla? Tarkoitan esim. unettomuutta, mielialan vaihteluita, itkuisuutta? Eli onko vika päässä vai hormoneissa :-)

 

Kyllä voi tulla vaihtarioireita, vaikka käyttäisi estrogeenia jossain muodossa.

Välillä jos liikun kovasti tai on stressiä, niin joudun käyttämään enemmän estrogeeliä, kun ei vain riitä se normiannos, vaan tulee kuumia aaltoja, joskus samaan aikaan paleleekin.

mariakk

käytin hormoonihoitoa 50v vuotiaasta 53v,tuli rintasyöpä ja leikkaus sen jälkeen alkoi järkyttävät vaihdevuodet,ärtymys,hiki valuu,epätodellinen olo,oksettaa,migreeni,paino nousee,maha kasvaa,seksi loppui (inhoa sitä).tuo että käsket katsoa eroottista elokuvaa loukkaa,koska alaston naisesta tulen sairaan mustasukkaiseksi en tajua tollasia äälömäisiä neuvoja?kuka haluaa että ukko kattoo pornonaisia? Mikään ei enää kiinnosta elämässä.jätin mieskamun ja elän yksin. Olen iltasyöppö ja vielä paha ulostuslääke ongelma ollut 30v...suolikin lakannut toimimasta...vihaan olotilaa...olen 56v

minä vaan

Aika tyhmä lekuri kuka sivistynyt pari haluaa kattella pornoa?mä ainakin saan raivarin jos ukko kattelee nuorta naista alasti,ja sehän vasta lisää haluttomuutta. No onneksi halut on hiipunut ja miehen kans erottu,kun seksi tympii niin kun jokapaikka täys pakkoseksi juttuja. Vaihdevuodet on muuten inhottavat kun ei mikään enää kiinnosta ja rintasyövän takia saa vain pienen annoksen hormoonikorvaushoitoa.

estrogeeniuskova

Olen 67v. ja aloitin estrogeenihoidon pari vuotta sitten.Minulle laitettiin keltarauhaskierukka,jonka vaikutus laskelmieni mukaan loppuu kun olen 75v.

Nyt nautin elämästä ja seksistä.Olen asiantuntevan gynekologin hoidossa ja en todella pelkää mörköjä tämän homman kanssa.

Olen varmaankin kärsinyt erilaisista hormonihäiriöistä jo nelikymppisestä,viimeisen synnytykseni jälkeen,mutta kukaan ei halunnut/osannut/uskaltanut auttaa.Vaikka olisin halunnut pitkiä imetyksiä vauvoilleni,se ei onnistunut.Gynekologini sanoo nyt,että todennäköisesti maidon "vajaatuotanto" oli myös horminihäiriö.

Jaksan liikkua,paino ei ole noussut,nukun hyvin ja nivelvaivat häipyivät.Sikäli kun se minusta riippuu käytän estrogeenia elämäni loppuun saakka,oli se elämä sitten vielä pitkä tai lyhyt.Entistä kitumista en halua takaisin.

estrogeeniuskova

Olen 67v. ja aloitin estrogeenihoidon pari vuotta sitten.Minulle laitettiin keltarauhaskierukka,jonka vaikutus laskelmieni mukaan loppuu kun olen 75v.

Nyt nautin elämästä ja seksistä.Olen asiantuntevan gynekologin hoidossa ja en todella pelkää mörköjä tämän homman kanssa.

Olen varmaankin kärsinyt erilaisista hormonihäiriöistä jo nelikymppisestä,viimeisen synnytykseni jälkeen,mutta kukaan ei halunnut/osannut/uskaltanut auttaa.Vaikka olisin halunnut pitkiä imetyksiä vauvoilleni,se ei onnistunut.Gynekologini sanoo nyt,että todennäköisesti maidon "vajaatuotanto" oli myös horminihäiriö.

Jaksan liikkua,paino ei ole noussut,nukun hyvin ja nivelvaivat häipyivät.Sikäli kun se minusta riippuu käytän estrogeenia elämäni loppuun saakka,oli se elämä sitten vielä pitkä tai lyhyt.Entistä kitumista en halua takaisin.

Elämä on

Minusta olisi myös tietää näin ihanan lääkärin nimi. Itse olen lohta 57, enkä käytä hormoonia ja olisi mukava kuulla asiantuntijan neuvoja miten jatkaa tätä vsihdetikasta elämää

Vierailija

Onko kaikki vv-oireisiin tarkoitetut lääkkeet lääkärin reseptillä vai saako käsikaupalla apteeksita mitään sellaista, joka auttaa oireisiin kuten hikoiluun ja kasvojen punotukseen?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko kaikki vv-oireisiin tarkoitetut lääkkeet lääkärin reseptillä vai saako käsikaupalla apteeksita mitään sellaista, joka auttaa oireisiin kuten hikoiluun ja kasvojen punotukseen?

Jos et vielä ole saanut vastausta mistään, niin tässä yksi vinkki. Chello forte luonnonlääke, itsellä auttanut ja usealla tuttavalla. Kannattaa kokeilla 👍

Ahdistunut

Hei, Tällä keskustelupalstalla on nyt ollut aikasen hiljaista. Kirjoitan nyt kun on paha olla. Olen käyttänyt hormonikorvaushoitoa yli kymmenen vuotta vahvalla annostuksella. Nyt keväällä olen pienentänyt vahvuutta puoleen. Ajattelin, että pystyisin jo ainakin vähentämään, mutta ei nyt siltä tunnu. Olen lopen väsynyt aamuöisiin hikoiluihin, joita tulee noin kolme kohtausta. Juuri kun on nukahtanut uudelleen alkaa taas "saunominen". Nappailin kevään ajan ja vähän kesälläkin väsyttävää masennuslääkettä jotta saisin nukahdettua hikoilujen jälkeen uudelleen. Nyt olen lopettanut masislääkkeen käytön kun se lihottaa, ja vedän sitten puolikkaan bentson joinain öinä kun haluan nukkua paremmin. Nyt harkitsen sitä, että aloitan uudelleen vahvan hormonikorvauslääkkeen ottamisen. Sain tukea tälle ajatukselle tämän päivän (1.8.) Hesarista, jossa Maija Kajan kirjoitti näistä asioista. Epävarmaksi kuitenkin tunnen itseni tässä kun veriarvoissa on havaittu antitrobiinin toiminnan vajavuutta, joka epäillään aiheutuneen juuri hormonikorvaushoidosta. Tietty pitäis mennä gynekologille keskustelemaan, mutta se maksaa niin perhanasti, vaikka haluaisi vaan konsultaatiota ja tukea ajatuksilleen. Mitä ajatuksia tämä vuodatus teissä herätti? 

N-77

Vierailija kirjoitti:
Osallistuin Kuopion Yliopiston luukato tutkimukseen.Sain hormoonilisäystä sinä aikana.Voin koko ajan erittäin hyvin.Kun lopetin sen lääkärin suosituksesta,rupsahdin rypyille ja elämäkään ei tuntunut  samalla tavalla elämisen  makuiselle ja vaivoja tuli kasapäin.

Varmasti voi hyvin. Mutta tässä poliisivaltiossahan ei haluta että ihminen voi hyvin. Täällä halutaan holhota ihmisiä siten ettei itse saa käyttää omaa järkeään eikä päättää minkäisiä ns. riskejä ottaa itselleen. Tupakkaa, alkkista, sokeria jne. saat käyttää niin paljon kuin haluat, mutta ¨vaarallista¨ estrogeeni /hormoonikorvaushoitoa /DHEA:ta ei tietenkään saa koska onhan niissä riskejä jotka ovat vain murto-osan esim. tupakkaan verrattuna...

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat