Kommentit (4)

Mielestäni on vastuutonta suositella vaihdevuosivaivoja poteville naisille estrogeenia. Estrogeenin syönti altistaa rintasyövälle. 

Kun sitten sairastut rintasyöpään, saatat joutua syömään estrogeeninestolääkkeitä vähintään 5 v syövänestohoitona. Lääkkeiden aiheuttamat oireet ovat paljon pahempia kuin jotkin vaihdevuosivaivat.

Terveisin

Rintasyöpöhoidot läpikäynyt ja hormononestolääkkeitä syönyt. 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Pirttihirmun puoliso

Syövällä tai veritulpalla on kyseenalaista pelotella naisia hylkäämään estrogeenikorvaushoidon. Jos tupakoit tai olet yhtään normaalipainon ylärajalla/yli, verenpaineesi on hivenen koholla, käytät alkoholia enemmän kuin annoksen kerran kahdessa viikossa, tai olet stressaantunut, nämä syyt nostavat veritulppa, sekä syöpäriskin yli sen tason mitä estrogeenikorvaushoito luonnisella, estradiolilla tekee.

Valitettavasti jotkut henkilöt sairastuvat vaikka rintasyöpään ja olen pahoillani siitä.
Mutta riski siihen että nainen saisi juuri estrogeenikorvaushoidosta rintasyövän on häviävän pieni.
Jos nainen kärsii nivelkivuista, mielialaoireista, unettomuudesta, lämmönsäätelyn häiriöistä, virtsan karkailusta, laskeumista, limakalvojen kuivuudesta, väsymyksestä tai haluttomuudesta, puhumattakaan siitä kuinka läheiset ihmiset, työkaverit tai perhe kärsivät myös tilanteesta on järkyttävää ettei tänä päivänä tuollaista tilaa korvaushoidolla lievennättäisi.
Yhdenkään naisen ei tulisi jäädä kärvistelemään tai antaa elämänlaatunsa laskea estrogeenitason laskun vuoksi.

Naisten elimistöt reagoivat estrogeenin vähenemiseen erittäin eri tavoin.

Jos sinun lääkärisi on heti sitä mieltä ettet tarvitse korvaushoitoa, vaikka koet elämänlaatusi jo laskeneen, käy toisella lääkärillä keskustelemassa asioista. Sinun keho ja elämä, sinun päätöksesi.
Korvaushoidosta voi olla hyvinkin eri kantoja eriammattilaisilla. Jollei sinulla ole fysiologista estettä on muutaman kuukauden kokeiluhoito annosta nostaen hyvä käydä läpi.

Kipuilija

Juurikin niin!
Samanlaiset oireet,kun kirjoituksessa, minullakin on olleet.
9kk sitten juoksin ja olin elämäni kunnossa. Sitten kävelin ,kun vanha ihminen. Nivelkivut vaivasivat pahasti ja elosta on ilo poissa. Reumaa minäkin epäilin,kun sormissakin särkyä, polvissa ja lonkassa eniten.
Aloitin parasetamonikuurilla,se auttoi. Mutta ei sitä pitkään voi jatkaa.
Asialla on kaksi puolta,riskit ja edut. Niitä on kunkin punnittava. Oireetkin ovat niin erilaisia laadultaan ja määrältään.
Itse koen hormonilaastarin paremmaksi vaihtoehdoksi itselleni. Vaihtoehtona on väsynyt,kärsivä minä. Tunsin olevani ennen laastaria iloton, haluton ja aina väsynyt. Yövalvominen ja kivut veivät ilon elämästä. Hädin tuskin selvisin työstä,muuta en jaksanutkaan.
Elämä oli harmaata ja vain selviytymistä maanantaista perjantaihin.
Nyt otan pienimmän hormonimäärän laastarilla ja elämä taas palaillut melkein ennalleen.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat